#1 Skrevet Juni 23, 2009 hei hei. jeg har ikke all verdens peiling på felger og impress osv, så prøver alltid å lære litt.. i dag så har jeg noen spørsmål angående impress og hva dette gjør for noe, vet at det endrer senteret på felgen, men hvilken retning? hvor mye kan man endre det med? hvis man bytter fra 45 impress til 35, vil da bilen få bredere hjulavstand? eller smalere? eventuelt hvor mye endrer man det..? hva slags skade kan det ha på bilen å endre impresset? slitne endeledd og hjul lager? jeg har kjøpt den nye polo'n, og den har som sakt 7x17" felger med 215/40-17" dekk og felg, hvis jeg da kjøper 8x17" felg, kan man da ha samme dekk, men med strekk uten at det gjør noe? hvis samme ET, eventuelt kan man endre ET får at det kan passe? også over på litt OT her... senking... har også noen spørsmål angående det sammenhengende med felgene på spørsmålene over + noen andre. hadde tengt meg å legge på 40 mm senk (har tengt å holde bilen kjørbar ) har tengt på justerbart, og i den samenheng, vil det være for mye til at eks. 7x17" felger subber? hvis di ikke gjør det, vil 8x17" subbe? har også noen spørsmål angående slitasje på bil ved senk. hva er det som blir slitt over lengre tid og eventuelt hvor fort, hvis det er mulig å beregne det da.. ble endel spørsmål i dag.. men trenger svar på dette siden jeg sikler på nye lakris lisser til neste år.. på fårrhånd takk mvh. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 24, 2009 jeg skal prøve å svare på noe jeg er ikke ekspert selv, men noe kan jeg går du NED i tall (ned til 35 som du spurte om) så kommer hjula utover, altso, breiere avstand, 215 på 8" blir en fin strekk d går fint, senk... bare å kjøpe stivt nok senkesett så er ikke det no problem, harr om du holder deg til orginal ET, og går opp til 8 topps felg, då tror jeg ikke at d skal subbe, skal ikke garantere, men regna med d går greit, her er vel kanskje noen andre som har bedre erfaring med de bilene der.. angående hvor mange mm ifra et 45 - et 35 står på en annen tråd her på forumet, her i dekk\felg. grattis med ny bil forresten.. snart iallefall vet den vente tiden suger max har nettop ventet 3mnd på en A3, fikk den igår weeeeee bare hold ut, ventetiden er VEL verd det. det er som en ny forelskelse når du ser bilen din for første gang hehehh sorry for off-topic 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 24, 2009 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=159163 her står liten grann om innpress iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 24, 2009 jeg skal prøve å svare på noe jeg er ikke ekspert selv, men noe kan jeg går du NED i tall (ned til 35 som du spurte om) så kommer hjula utover, altso, breiere avstand, 215 på 8" blir en fin strekk d går fint, senk... bare å kjøpe stivt nok senkesett så er ikke det no problem, harr om du holder deg til orginal ET, og går opp til 8 topps felg, då tror jeg ikke at d skal subbe, skal ikke garantere, men regna med d går greit, her er vel kanskje noen andre som har bedre erfaring med de bilene der.. angående hvor mange mm ifra et 45 - et 35 står på en annen tråd her på forumet, her i dekk\felg. grattis med ny bil forresten.. snart iallefall vet den vente tiden suger max har nettop ventet 3mnd på en A3, fikk den igår weeeeee bare hold ut, ventetiden er VEL verd det. det er som en ny forelskelse når du ser bilen din for første gang hehehh sorry for off-topic takker for svar ^^ var god hjelp det.. jo takk, gratulerer selv med min drømme bil.. kunne godt tengt med en A3.. men er litt over min prisklasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 24, 2009 hei hei. jeg har ikke all verdens peiling på felger og impress osv, så prøver alltid å lære litt.. i dag så har jeg noen spørsmål angående impress og hva dette gjør for noe, vet at det endrer senteret på felgen, men hvilken retning? hvor mye kan man endre det med? hvis man bytter fra 45 impress til 35, vil da bilen få bredere hjulavstand? eller smalere? eventuelt hvor mye endrer man det..? hva slags skade kan det ha på bilen å endre impresset? slitne endeledd og hjul lager? jeg har kjøpt den nye polo'n, og den har som sakt 7x17" felger med 215/40-17" dekk og felg, hvis jeg da kjøper 8x17" felg, kan man da ha samme dekk, men med strekk uten at det gjør noe? hvis samme ET, eventuelt kan man endre ET får at det kan passe? også over på litt OT her... senking... har også noen spørsmål angående det sammenhengende med felgene på spørsmålene over + noen andre. hadde tengt meg å legge på 40 mm senk (har tengt å holde bilen kjørbar ) har tengt på justerbart, og i den samenheng, vil det være for mye til at eks. 7x17" felger subber? hvis di ikke gjør det, vil 8x17" subbe? har også noen spørsmål angående slitasje på bil ved senk. hva er det som blir slitt over lengre tid og eventuelt hvor fort, hvis det er mulig å beregne det da.. ble endel spørsmål i dag.. men trenger svar på dette siden jeg sikler på nye lakris lisser til neste år.. på fårrhånd takk mvh. Kan synse litt jeg også om innpress som det heter. Ofte har biler felger fra fabrikk med litt høyere innpress/offset/ET enn ettermarkedsfelger har siden fabrikken har hjulene godt inni hjulhuset. Det betyr derfor at man ofte kan gå ned f.eks 10mm på ET, men dersom man skal skrive inn hjulene i vognkortet må man ha TUV på felger som endrer ET med mer enn 15mm totalt, dvs 7,5mm per side/felg. Pga stor sikkerhetsmargin mot subbing på orig.hjul kan man ofte senke mye med disse hjulene, vanligvis 70-80mm før man får problemer. Men bredere felger med lavere ET kommer subbinga generelt litt før. Og ja, man kan ofte også velge en bredere felg enn fabrikken leverer. Men da må man huske at felgen både bygger mer innover og utover i tillegg til endringen i dette ved evt annet ET på den bredere felg. F.eks vil en 8 toms felg med 10mm lavere ET bygge 22,7mm (1/2 tomme+10mm pga ET) lengre ut og 2,7mm (1/2 tomme-10mm) lengre inn enn 7 toms felg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 24, 2009 takker for svar ^^ var god hjelp det.. jo takk, gratulerer selv med min drømme bil.. kunne godt tengt med en A3.. men er litt over min prisklasse etter det jeg såg på kjøpt bil tråden din så har nok du betalt sikkert nesten like mye som meg var ikke gale, billigere ekstra utstyr på audi enn VW, jeg bygde en golf med samme ekstra utstyret som på A3... blei 60k dyrere det gitt og golf he for mange dører veldig fin poloen oxo og den 1.6motoren din har samme specs som min 1.9, 105hk 250nm, d sparker sikkert godt i den lille lette poloen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 24, 2009 Kan synse litt jeg også om innpress som det heter. Ofte har biler felger fra fabrikk med litt høyere innpress/offset/ET enn ettermarkedsfelger har siden fabrikken har hjulene godt inni hjulhuset. Det betyr derfor at man ofte kan gå ned f.eks 10mm på ET, men dersom man skal skrive inn hjulene i vognkortet må man ha TUV på felger som endrer ET med mer enn 15mm totalt, dvs 7,5mm per side/felg. Pga stor sikkerhetsmargin mot subbing på orig.hjul kan man ofte senke mye med disse hjulene, vanligvis 70-80mm før man får problemer. Men bredere felger med lavere ET kommer subbinga generelt litt før. Og ja, man kan ofte også velge en bredere felg enn fabrikken leverer. Men da må man huske at felgen både bygger mer innover og utover i tillegg til endringen i dette ved evt annet ET på den bredere felg. F.eks vil en 8 toms felg med 10mm lavere ET bygge 22,7mm (1/2 tomme+10mm pga ET) lengre ut og 2,7mm (1/2 tomme-10mm) lengre inn enn 7 toms felg. takker for svar, hjalp mye detta.. =) ser ut til at det blir 8x17" eller 7,5x17" med 38 eller 45ET, vil funke det med 215/40 dekk? =) etter det jeg såg på kjøpt bil tråden din så har nok du betalt sikkert nesten like mye som meg var ikke gale, billigere ekstra utstyr på audi enn VW, jeg bygde en golf med samme ekstra utstyret som på A3... blei 60k dyrere det gitt og golf he for mange dører veldig fin poloen oxo og den 1.6motoren din har samme specs som min 1.9, 105hk 250nm, d sparker sikkert godt i den lille lette poloen åja, daså viste ikke at den var blitt så billig, men din motor er sprekere, den du tenker på er 1.6 TDI 105 hk, den har 250 nm. min er en 1.6 TDI 90hk DSG, den har 230nm, men tror det er nok i den bilen jeg asså =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...