#1 Skrevet Juni 23, 2009 Bilen er en 96mod a4 1.8TQ. Oljelampen lyser og piper av og til. Mener at det er utelukkende i lav fart. Ved parkering og kø etc. Skjer ikke ofte, mon nok til at jeg tenker å gjøre noe med det. Går som regel for bort igjen. Bilen er kjørt 160k og oljenivået er der det skal være. Her er historien til dette problemet. 140k: Leverer bilen inn til utbedring av dette. Får tilbake bilen med beskjed at systemet er ok, men etterfylte olje. 156k: Bilen er inne til oljeservice. Blir fyllt på Agip 5-30. Bilen har vært bra inntil nå de siste måndedene. Er det den berømte bunnsilen? Ny olje? Ellers ser jeg at det er en del oljelekk i motorommet. Ikke noe som drypper om bilen står i ro. Så mistenker at dette er rester som ikke er vasket etter det ble foretatt bytte av toppakning, og varmes opp av motorvarmen. Ellers er peilepinnen vanskelig å få nedi igjen. Noe tegn:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 23, 2009 sliten oljepumpe eller tett sil er jo vanlig. gjerne i kombinasjon med koks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 23, 2009 Bilen er en 96mod a4 1.8TQ. Oljelampen lyser og piper av og til. Mener at det er utelukkende i lav fart. Ved parkering og kø etc. Skjer ikke ofte, mon nok til at jeg tenker å gjøre noe med det. Går som regel for bort igjen. Bilen er kjørt 160k og oljenivået er der det skal være. Her er historien til dette problemet. 140k: Leverer bilen inn til utbedring av dette. Får tilbake bilen med beskjed at systemet er ok, men etterfylte olje. 156k: Bilen er inne til oljeservice. Blir fyllt på Agip 5-30. Bilen har vært bra inntil nå de siste måndedene. Er det den berømte bunnsilen? Ny olje? Ellers ser jeg at det er en del oljelekk i motorommet. Ikke noe som drypper om bilen står i ro. Så mistenker at dette er rester som ikke er vasket etter det ble foretatt bytte av toppakning, og varmes opp av motorvarmen. Ellers er peilepinnen vanskelig å få nedi igjen. Noe tegn:-) Jeg fikk samme problem på min 96 1.8TQ A4 for endel år siden etter service på ensjø.... det viste seg da at de på en eller annen måte hadde klart å fjerne den ventilen som sitter i oljefilterholderen. Den skal holde igjen trykket på tomgang/lave turtall..... dette medførte at når det var varm olje og bilen ble stående på tomgang så piper lampa men det forsvinner med en gang man fikk litt turtall De sjekket oljetrykket og konkluderte med at oljen som var fyllt på (hadde med egen castrol olje da de brukte statoil) var for tynn og det var årsaken Skal legges til at selv etter bytte til deres Statoil olje så ble ikke problemet borte Så sjekk evt trykket og den ventilen (koster knappe 50 kroner) Kan også være dårlig pumpe men jeg ville sjekket ventilen først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Jeg fikk samme problem på min 96 1.8TQ A4 for endel år siden etter service på ensjø.... det viste seg da at de på en eller annen måte hadde klart å fjerne den ventilen som sitter i oljefilterholderen.Den skal holde igjen trykket på tomgang/lave turtall..... dette medførte at når det var varm olje og bilen ble stående på tomgang så piper lampa men det forsvinner med en gang man fikk litt turtall De sjekket oljetrykket og konkluderte med at oljen som var fyllt på (hadde med egen castrol olje da de brukte statoil) var for tynn og det var årsaken Skal legges til at selv etter bytte til deres Statoil olje så ble ikke problemet borte Så sjekk evt trykket og den ventilen (koster knappe 50 kroner) Kan også være dårlig pumpe men jeg ville sjekket ventilen først Fjerne denfaktisk... umulig.må ha ut oljefilterbraketten og oljekjøler for å komme til den. så sitter den enten festet permanent eller skrudd på noen eldre 1.8t, mellom oljefilter holder og blokk. disse er en kjent å å skru seg ut.. at denne er blitt skrudd ut på service hos oss kan jeg si 100% at er helt feil!!dessuten bruker vi shell på krana i veggen (gjort siden det åpnet)eller castrol som vi har på dunk på lager om kunde ønsker dette til et pris tillegg.. Så desverre alt du sier om ensjø her er feil... og umulig. ventilen er kjennt feil på 1.8t og det å s at vi tar den ut på service blir for dumt da det både tar lang tid og man må tilogmd ta ut nye pakkninger ved montering. Sorry ass...... ha fakta på bordet før du slenger ut slik.. En ting til. ventilen har ingen funksjon når motor går overhode... trykket ed tomgang er langt over det trykket som skal til forå åpne ventilen.. den er der kun for å holde olja oppe i toppen når motor er stoppet slik at kjedestrammer osv ha olje med en gang ved oppstart... Så vet du det også... ogpå de med fast ventil... så må hele braketten til oljfilter og oljekjøler bytes ut... langt fra billig uansett, da det er endel jobb som sagt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2009 Ok. Heller da mot pumpe og sil. Får vel ta en ringerunde til verksted. Har søkt endel tråder om rensing/bytting av denne. Rart det ikke skal være enklere å komme til dette... Kaaanskje jeg begir meg ut på dette selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2009 Om den ikke rakkler ved oppstart så er ventilen ok. de er alt den er der for.. men de kan som sagt gå istykker.. eller skru seg ut. men da vil det rakkle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 24, 2009 Om den ikke rakkler ved oppstart så er ventilen ok. de er alt den er der for.. men de kan som sagt gå istykker.. eller skru seg ut. men da vil det rakkle Hadde ikke noe rakling på min.... kun lampa som lyste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 30, 2009 Etter litt lesing og telefon med verksted er det mest sannsynnlig koks og tett sil som gjør dette. Men de skal jo ha litt for å fikse dette. Så hvis det er mest at det er tidkrevende det er dyrt, er jeg villig til å gi det et forsøk. Men ikke om det er teknisk vanskelig. Har ikke skrudd mye, bare litt senkesett og diverse ventiler. Vil en service manual hjelpe meg med dette? Haynes eller Bentley? Dekker haynes sin 1.8TQ? Har ellers lest litt på dette forumet angående det å få ned bunnpannen. Noe annet jeg burde gjøre når jeg har av alt dette? Flushe systemet eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2009 Har kjøpt inn til et olje og filterbytte samt en rens. Prøver det først. Går det greit om jeg kun setter bilen på bukker foran? Eller får jeg ikke ut all oljen da? Hvor mye olje går med på et olje og filterbytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...