#1 Skrevet Juni 24, 2009 Jeg lurer på å bytte ut '97 A3'n min med noe litt nyere men ikke så håpløst dyrt. Og lurer da på å kjøpe en bil med dsg kasse. Så spørsmålet mitt er da når kom dsg kassene i f.eks Audi A4? Eller har ikke A4 dsg kasser i det hele tatt? I så fall, hvilke biler har det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 24, 2009 (endret) Hei! DSG (S-tronic kalles den hos Audi) er mest utbredt på biler med tverrstilt motor (A3, TT, Golf, Touran, siste Passat) og også R32/R36 (Golf, Passat, TT). Er nettopp kommet for bilder med langsgående motor, Audi A4/A5 2,0 TFSI 211 Hk quattro, og finnes for A4 allroad. Q5 har S-tronic,. DSG kom først som 6-trinns med våte clutcher, og finnes også nå som 7-trinns med tørre clutcher og bedre virkningsgrad (dvs lavere forbruk/CO2). Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox A4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 24, 2009 A4 kom med DSG (som heter S-tronic hos Audi) på den nye A4 B8 i 2008. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 24, 2009 Jeg tror egentlig Audi A2 var først ute med DSG-kasse i samband med den minste dieselmotoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 24, 2009 Jeg tror egentlig Audi A2 var først ute med DSG-kasse i samband med den minste dieselmotoren... Det var ingen DSG;) helt annet konsept på den kassen du tenker på i a2:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 8, 2009 (endret) Hei!DSG (S-tronic kalles den hos Audi) er mest utbredt på biler med tverrstilt motor (A3, TT, Golf, Touran, siste Passat) og også R32/R36 (Golf, Passat, TT). Er nettopp kommet for bilder med langsgående motor, Audi A4/A5 2,0 TFSI 211 Hk quattro, og finnes for A4 allroad. Q5 har S-tronic,. DSG kom først som 6-trinns med våte clutcher, og finnes også nå som 7-trinns med tørre clutcher og bedre virkningsgrad (dvs lavere forbruk/CO2). Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox A4 A4 kom med DSG (som heter S-tronic hos Audi) på den nye A4 B8 i 2008. Takker og bukker for utfyllende svar! Så A4/A6/Passat er ikke levert med DSG/S-tronic på modeller rundt 00-04? Såpass ny A4 koster nok litt i det meste laget for meg desverre. Hva kalles det hos de vw og audi når man har tiptronic og "f1-giring" ved rattet? Og hvilke modeller har dette? Ser ut til at dsg blir litt i dyreste laget, så tiptronic er vel da kjekt å ha når man har bestemt seg for automatgir? Edit: Nå blir jeg jo helt forvirret,leste nettopp om Multitronic i tillegg! Hvilke modeller har dette da?! Nytter jo ikke søke på finn etter Multitronic, da finner man plutselig så å si alt av biler med automat kasser! Hilsen en noe usikker og forvirret Fred-Stian! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 8, 2009 Hei!DSG (S-tronic kalles den hos Audi) er mest utbredt på biler med tverrstilt motor (A3, TT, Golf, Touran, siste Passat) og også R32/R36 (Golf, Passat, TT). Er nettopp kommet for bilder med langsgående motor, Audi A4/A5 2,0 TFSI 211 Hk quattro, og finnes for A4 allroad. Q5 har S-tronic,. DSG kom først som 6-trinns med våte clutcher, og finnes også nå som 7-trinns med tørre clutcher og bedre virkningsgrad (dvs lavere forbruk/CO2). Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox A4 Er vel kun de minste motorene som har 7 trinns DSG pga moment begrensningen i denne... altså 1.4 122hk og 1.9 105 tdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 8, 2009 Hva kalles det hos de vw og audi når man har tiptronic og "f1-giring" ved rattet? Og hvilke modeller har dette?Ser ut til at dsg blir litt i dyreste laget, så tiptronic er vel da kjekt å ha når man har bestemt seg for automatgir? En VW Golf med DSG er overkommelig i pris. Enten en GTI eller en TDI. Fra 2004 (06 GTI) Edit: Nå blir jeg jo helt forvirret,leste nettopp om Multitronic i tillegg! Hvilke modeller har dette da?! Nytter jo ikke søke på finn etter Multitronic, da finner man plutselig så å si alt av biler med automat kasser! Hilsen en noe usikker og forvirret Fred-Stian! Multitronic har rykte på seg for å slite med mye havari. Dyrt å reparere også så ville styrt unna disse kassene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 8, 2009 En VW Golf med DSG er overkommelig i pris. Enten en GTI eller en TDI. Fra 2004 (06 GTI)Multitronic har rykte på seg for å slite med mye havari. Dyrt å reparere også så ville styrt unna disse kassene. Hmm... Vel, Golf fra 04 er nok litt over min prisklasse også, dessuten hadde jeg tenkte meg noe litt større, A4/A6/Passat stv. f.eks. til max 150.000. Multitronic er ikke noe å satse på nei, akkurat! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 8, 2009 Hmm... Vel, Golf fra 04 er nok litt over min prisklasse også, dessuten hadde jeg tenkte meg noe litt større, A4/A6/Passat stv. f.eks. til max 150.000. Multitronic er ikke noe å satse på nei, akkurat! Der har også triptronic kassene et godt kjekt rykte på seg for å ha havari. Mye på grunn av de skal være vedlikeholdsfrie. Det blir aldri byttet olje på dem. Hvis det først blir gjort dette er det som regel pga symtomer på havari og skaden har allerede skjedd. DSG kassene har service intrervaller på hver 60.000km som inngår i bilens service. Vil råde deg til å gå for en manuell A4/Passat i den prisklassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 8, 2009 Hmm... Men hvordan er det å bytte olje på disse selv da? Hvis man passer på å få gjort det selv så burde de i teorien holde lenger, eller? Kunne tenkt meg en bil med automat i den prisklassen, men det er jo kjedelig å ta sjansjen på at girkassen holder også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 8, 2009 Hmm... Men hvordan er det å bytte olje på disse selv da? Hvis man passer på å få gjort det selv så burde de i teorien holde lenger, eller? Kunne tenkt meg en bil med automat i den prisklassen, men det er jo kjedelig å ta sjansjen på at girkassen holder også... Er en del som gjør dette selv og ligger guider her på forumet for hvordan det gjøres. Må bytte filter og tappe kassen for spon samtidig. Eneste er å finne en bil me såpass lav km at den fremdeles har intakt kasse. Er en del automatkasse eksperter bla her i området som gir service og overhalinger på triptronic kasser rundt om i landet, kan være heldig og finne en som har fulgt opp service selv på kassen sin hos en slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...