Hvordan få ut demper og fjær?

Anbefalte innlegg

Begynte idag med å sette på senkesett på bilen. Bak gikk det greit, men forran ble det fort værre.

Så, hvordan får man ut dempere og fjærer forran på en Audi A4 sedan (B5). Gjerne skritt for skritt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jekk opp fronten, demonter hjul. Demonter nedre bolt på fjærbein. Åpne opp panser. På øversiden av hvert fjærbein finner du to plastikklokk. Fjern disse. Under disse lokkene 2 muttre. demonter. Ta ut fjærbein.

Vel bekomme :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk lettere forran en bak på a4 b5 ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :) Kjøpte meg Haynes boka. Sto litt om det der å. Men der sto det også at man skulle ta ut mutteren/bolten som holder de øvre bære armene? Trenger jeg det?

Har lest at det er mange som sliter med å få av den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig ta ut demperen med skåla og bærearmene foran om du vil det. Da må du ut med denne bolten som bruker å sette seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er mulig å få ut demper og fjær uten å ta av øvre bære armer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du løsner de øvre bærearmene fra hjulspindel/hus. Det er den svarte bolten som pleier å være lei å få ut. Men du har ikke alu hus, så du er ganske heldig;) Da får du ut hele fjærbeinet med bærearmer. Da er det bare å løsne 2stk 13mm muttere på toppen av skålen, så sitter du igjen med kun fjærbeinet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar. I morgen skal jeg skru litt. Så med den infoen jeg har fått her, og ifra Haynes boka så får vi se hvor langt jeg kommer :)

Har vært på møller å kjøpt inn mutter og bolt til de øvre bære armene om de ryker + nye fjærbeinslagere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den bolten som setter seg på øvre bærearmer er det bra å skru mutteren på den slik att den står helt ytterst på skruen å så tar du luftmeisel på den.Mulig mutteren blir ødelagt men bolten pleier å overleve.Men siden du har nye bolter å muttre så er det bare å bruke luftmeisel å få den ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med a6`n var at begge framhjula på opp i lufta, så løsner du stabstaget under, tror det er det det heter. Skruer det av i fronten under og slipper det ned, sitter med 2 13mm mutteere på hver side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og nå er bilen senket

88.jpg

Ble fornøyd med senkinga. Så imorgen skal jeg bestille time til 4-hjulskontroll og lyskontroll så det er gjort.

Utennom det så gikk jobben lett. Eneste problemet vi hadde var å ta ut muttern/bolten på venstre side. Så takker for alle svarene jeg har hått. Var til god hjelp det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.