nytt Hjelp! Ombygging Golf 2 gti 8v til G60. Problemer med godkjenning/dokumentasjon.

Anbefalte innlegg

dette er søknad nr 2 som jeg skrev til arendal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si så mye om søknaden din, de viktigste punktene er med.

Til sammenligning består min siste søknad av ca 15 A4-sider, der 2 er søknadstekst og resten er dokumentasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har jeg oversatt sån tålig fikk det ifra tyske møller...

Herrn Dr. Andreas Dønnestad

Tisland

4534 Marnardal

Golf-chassisnr: wvwzzz1gzmb067880

Kjære her dr Dønnestad

Mange takk for deres spørsmål.

i prinsippet vi enige om at de har en motor med bokstavene PG i golf instruksjoner.

de trenger støtte når remodeling?

Deretter kan de henvende seg til sin enkle Volkswagen partner, han hjelper dem gjerne!

En viktig forutsetning: Etter konverteringen du trenger bilen serien hittil. Avhengig av

motorizing følgende deler utvekksle eller endre

+ Chassis fullstendig avhengig av forekomst aksen foran og bak bremse system

+Vær oppmerksom på dekk belastning og hastighet indeks

+KjøleSystem

+Drivstoff system

+Eksos-systemet, avhengig av forekomst med katalysator og lambda sonde

+Elektriske systemet styringsenhet

+Girkasse

Jeg åpner et ord: for remodeling profesjonell er offisielt anerkjent rundt TUV eller DEKRA

Nedgangen er lovlig foreskrevet og skrive den forutsetning at bilen igjen for de ulike trafikk er tillatt.

De kan forenkle denne prosessen der teste kjøretøyet for Statens Vegvesen,

generelt, har vi ikke tekniske hidden for kjøretøyer tilgjengelig med en ytelse eller en endring i motoren der konvertering er gjort. Laboratoriet bidrar med verdier.

vennlig hilsen ifra Wolfsburg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trur dere jeg kan bruke dettte som bevis for at koroseriene er like siden chassinr mitt står øverst...på siden .jeg skal få dette oversatt proft hos et firma dette var bare sånn fort

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tar det helt ifra starten. rundt nyttår så kjøpte jeg meg en golf 2 gti g60 som jeg tenkte jeg skulle fikse opp men så fant jeg x antall kilo med rust og sparkel bak tanklokket på bilen og i diverse hjulbuer. jeg tenkte at det burde være lett å fikse men nei da jeg bare fant mer og mer for hver ting jeg tok i så ga jeg opp. jeg kjøpte en golf 2 samme maken en 1991 mod som en kamereat av meg eide som jeg har eid tidligere den er 98prosent fri for rust jeg sendte søknad til bt og spurte om å få motorbytte /ombygging. dette skulle gå veldig greit sa han fåren på tlf k......... s......... og han sa at jeg kunne hive dette karroseriet forda ville jeg få igjen både omreg årsavgift og vrakpant.totalt 6000 .

i god tro skrudde jeg av alt av deler på bilen og da mener jeg alt tilogmed alle klipsene. så leverte jeg det til høggern.

3 uker etterpå fikk jeg svar i posten på søknaden alle punktene var helt greie de hadde jo skrivd av papiret ifra møller som jeg fikk av de men et punkt kunne jeg ikke matche . og det var at det måtte bekreftes at karroseriene var identiske.

jeg tok en tlf til møller men han fyren på typegodkjenning ba meg sende han meil med alle opplysningene jeg gjorde det . da fikk jeg som svar at de ikkje hadde slik dokumentasjon. jeg oppsøkte mitt lokale vw verksted å slo av en prat med de og de prøvde å hjelpe meg med å sjekke opp delenr på råkarroseri men det har jo selfølgelig forsvunnet ut av systemet pga det er ikke produksjon. så ba jeg de se på rammenr det gjorde de og de var veldige greie det er kun en bokstav som skiller bokstavene i rammenr og det er en w og en b i den siste bokstaven altså det betyr at det ene karroseriet er laget i volfsburg og det andre er laget i brussel .men de kunne ikkje selfølgelig gi ut slik dokumetasjon . de sente en meil til typegodkjening og fikk samme svar igjen. da gidde jeg nesten opp helle prosjektet og ringte til bt krsand og sa de bare kunne hive papiran i søpla noe de sa de skulle gjøre. to uker etterpå fikk jeg samme papir ifra tyskland som ifra møller som jeg hadde spurt de etter i tysland de hadde da vært så greie å skrevet på rammenr mitt på toppen av arket og jeg trodde jeg hadde skutt gullfuglen. jeg søkte i arendal å håpte de var mer smidige der. men etter 2 uker ringte jeg de opp og hørte om det var greit med ombyggingen men fikk som svar at jeg ikkje tilhørte aust agder så jeg måtte gå til kr sand . og desuten så lå det inne in søknad ifra før på skiltnummeret så jeg fikk ikkje noe annet svar av de. jeg reiste in til kr sand og spurte de om dette og de sa jeg ikkje kunne slette papiran på hiddenen. jeg viste fyren på bt papiret ifra tysland men han så snaut på det. og sa at det ikkje gikk det heller.

jeg tok entur til møller og pratet med de og viste de papiret men de ville heller ikkje noe denne gang.

så fikk jeg en ide om å kjøpe en 16 v siden der er 140 hk i de og bygge denne om til g60 men er da itvil omjeg gidder å godkjenne da det sikkert bare blir fler problemer. så derfor vil jeg hive i g60 motoren med girkasse og alt understel med alt av foringer og bremser nytt og styrestag og bare bruke denne og koble ut glader når jeg skal på eu kontroll..

noen som forsto mer nå ..?????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har jeg oversatt sån tålig fikk det ifra tyske møller...

Herrn Dr. Andreas Dønnestad

Tisland

4534 Marnardal

Golf-chassisnr: wvwzzz1gzmb067880

Kjære her dr Dønnestad

Mange takk for deres spørsmål.

i prinsippet vi enige om at de har en motor med bokstavene PG i golf instruksjoner.

de trenger støtte når remodeling?

Deretter kan de henvende seg til sin enkle Volkswagen partner, han hjelper dem gjerne!

En viktig forutsetning: Etter konverteringen du trenger bilen serien hittil. Avhengig av

motorizing følgende deler utvekksle eller endre

Nøkkelen ligger i det siste punktet her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo idiotisk at dem skal være så vanskelig, men stå på:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nøkkelen ligger i det siste punktet her

hva betyr egentelig det siste punktet sånn helt enkelt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk igår også brev ifra tyskland at det ikke fantes slik dokumentasjon....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du det standard oppsettet fra Møller med regnr ditt og hva som må byttes for at den skal være lik med G60?

Møller gir nemlig ikke ut disse papirene med mindre ditt karosseri er sterkt nok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du det standard oppsettet fra Møller med regnr ditt og hva som må byttes for at den skal være lik med G60?

Møller gir nemlig ikke ut disse papirene med mindre ditt karosseri er sterkt nok

Har ikke sjekket delenummer på komplett karrosseri men ser at rammevangene har annet delenummer på GTI 16V og G60 kontra vanlige golfer så da er de ikke identiske og ergo får du ikke slike papirer fra Møller dessverre

Men det bør gå å få det godkjent,jeg hadde for endel år siden en 86 GTI 8v som var godkjent ombygget til G60 hvor alle delene var flyttet over til GTi karrosseriet. Men dette var tilbake på 90 tallet at dette ble gjort og jeg vet ikke om trafikkstasjonen har denne dokumentasjonen fortsatt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg kjøpt ny bil igjen for å bygge denne om til g60 bilen er en golf gti 8v 1990 regnr BC89710.

har også fått møller til å gå god for meg og de har skrevet at ramme vanger er like på gti og g60. men den vil ikkje skrive ut noe papir på at disse to karroserian er like heller.

jeg pratet med bt og de kunne ikkje godta det i tilfelle det var mer sveisepunkter i en g60.

jeg sier bare hjeeeeeeeeeeeeeeeelllpppppp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å få samtlige søknader slettet, så kan jeg hjelpe deg å skrive ny søknad.

kan du hjelpe meg????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæ? ikke det? fikk papirer på ombygging til G60 fra møller jeg uten problemer. bare sendte en mail jeg, om at jeg hadde en GT syncro og sku putte nedi G60 motor (skal nok ikke godkjenne, men har da papirene) :) kom i posten noen dager etter det

dette var sånn ca 3 uker siden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja de papirene har æg au menproblemet er at de ikkje vil skrive under på at det er sammer råkarroseri de er så forbanna pysete...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og sende søknaden til evje? kanskje det kan hjelpe,vet di er mere "normale" der når det gjelder godkjenning av andre ting :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

evje godkjenner ikkje slike ting. kun senkesett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har dokumentasjon????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-007.html

Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Dokumentasjonen du fikk fra Typegodkjenning @ Møller, er skreddersydd for din modell, basert på hidden fra fabrikken. Som nevnt tidligere, så gir ikke Møller fra seg slik dokumentasjon dersom karosseriet ikke tåler de påkjenningene det risikerer å bli utsatt for. At råkarosseriene er like eller ei har da fint lite å si, dette er bare en (veldig vanlig) metode som kan benyttes for å bekrefte at karosseriet tåler de ekstra påkjenningene som oppstår.. Hvorfor? Jo, for å tilfredstille punktet jeg nevnte ovenfor i Kjøretøyforskriften. Her er ombyggingspapirene fra Møller bedre enn godt nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan bør jeg legge fram dette for bt og møller ingen av de vil gi seg... møller sier at de ikkje kan skaffe slik dokumentasjon grunnet råkarroseri er ute av prod.

bt vil ikkje gi seg de sier bare at det er helt vanlig å ha dokumentasjon på at råkarroseri er like sterkt som g60

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slett søknaden, søk på nytt på en annen stasjon :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har ikkje søkt på denne bilen. jeg søkte på den andre bilen jeg hadde men jeg må fan dra langt hvist æg skal slippe unna region sør folka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei her sitter jeg igjen og ikkje kommer meg av flekken med godkjenninga av bilen.

Det som er gjort fram til nå er at jeg har fått fjernet alt jeg har av saker i bt sitt system.

Men alikavel vet jeg ikkje hva jeg skal gjøre jeg tok en telefon til hønefoss trafikkstasjon å sa at jeg ville søke hos de ang ombygging og det virket de villige til helt til en dag da jeg plutselig fikk tlf fra sjefen han sin og han sa at jeg var nødt til å søke i kr sand. Det er ikke aktuelt uten at jeg har alle papiran på bordet.

Det som jeg mangler er en oversikt som viser at karroseriet på gti og g60 er likt.

dette trudde jeg at skulle bli lett men møller påstår at de ikkje kan sammenligne råkarroserie på noen slags måte da råkarroseri er gått ut av produksjon.

jeg har tidligere pratet med bt om dette og de har sagt at de kan godta en kopi av en rettemanuall som viser at måll på bilene og antall sveisepunkter er like. dette trudde jeg også at skulle bli lett men det kunne heller ikkje møller hoste opp.

Jeg føler at uansett hva jeg gjør så kommer jeg ingen vei. det eneste møller kunne skrive ut var at rammevangene på gti og g60 er like.

Er det noen her på forumet som kan bistå meg i papirarbeidet???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-007.html

Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Dokumentasjonen du fikk fra Typegodkjenning @ Møller, er skreddersydd for din modell, basert på hidden fra fabrikken. Som nevnt tidligere, så gir ikke Møller fra seg slik dokumentasjon dersom karosseriet ikke tåler de påkjenningene det risikerer å bli utsatt for. At råkarosseriene er like eller ei har da fint lite å si, dette er bare en (veldig vanlig) metode som kan benyttes for å bekrefte at karosseriet tåler de ekstra påkjenningene som oppstår.. Hvorfor? Jo, for å tilfredstille punktet jeg nevnte ovenfor i Kjøretøyforskriften. Her er ombyggingspapirene fra Møller bedre enn godt nok.

hva kan jeg gjøre??? er det bar å gå til møller å vise bilen ferdig bygd og få en likhetserklæring og levere denne til bt og vise bilen????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva kan jeg gjøre??? er det bar å gå til møller å vise bilen ferdig bygd og få en likhetserklæring og levere denne til bt og vise bilen????

Det du skal gjøre er å skaffe såkalt ombyggingspapirer fra Møller som viser hva du må gjøre for å bygge om din modell til G60.

Dette dokumentet viser ikke at ditt råkarosseri er identisk med G60, men at karosseriet ditt tåler de påkjenningene som oppstår.

Deretter sender du en detaljert søknad til Statens Vegvesen, og legger ved dette papiret.

Legg gjerne ved kapittelet fra Kjøretøyforskriften jeg nevnte ovenfor, dersom de ikke er enige.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.