Trackday Rudskogen 26 juni "min rundetid"

Anbefalte innlegg

Ble klokket inn av Heine til 1.15,1, noe som er en personlig forbedring på nesten 2 sek fra i fjor : eek :

 

Har slitne fôringer i understell bak, girkasse jeg sitter og "pilker" med samt ei bilrompe som slenger godt på seg. Neste år blir det nye polyforinger rundt om og oppgradering av stag. Ønsker meg også tettere girkasse : rolleyes

 

1.15...... hmmmmmmm......... Da kan jeg jo ikke skylde på motorkraft heller....:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ble 1.08,1 logget med RaceChrono / 5hz GPS. Ideal tid på 1.07,3 sier at det er mer å hente på sjåføren. (Satt sammen av de 5 beste sektor tidene)

 

Hadde litt problem med bremsene så jeg måtte bla begynne innbremsinga på langsia allerede ved 150m meters merket...:o

 

1.07,556 henger du på Paul G med Sølvpilen, vil nå si du står hardt i ramma da siden du har en del handikap mtp Hk antallet. Bekkeli kjører 1.04 ikke langt unna hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken GPS enhet bruker du på telefonen din og blir det bra målinger på Rudskogen, Våler og Nürburgring? Hvor har du rigga opp utstyret under kjøring? Får vel ikke kjøre med dette "løst" i bilen på Ringen?

 

Jeg bruker en 5 hz Qstartz GPS: BT-Q818X MkII

http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q818X-F.htm

 

Jeg har tlf i en holder ved rattet og GPSn tapet i feks bakruta. Målingene blir veldig bra så lenge man bruker en 5hz mottaker. (De aller fleste innebygde og de blåtann GPSr som er ment til navi o.l. er kun 1 hz)

 

Det er ingen krav til løse gjenstander, (eller lukkede ruter, hjelm, bremsevæske e.l.) på Ringen. Den er offentlig vei, kun å kjøpe billett så er det bare tut og kjør så lenge bilen har skilt og ser tålig hel ut:)

Img_8813.jpg

Img_0401.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.07,556 henger du på Paul G med Sølvpilen, vil nå si du står hardt i ramma da siden du har en del handikap mtp Hk antallet. Bekkeli kjører 1.04 ikke langt unna hehe.

 

Hmmm, ikke dårlig. Jeg var sikker på at Sølvpilen hadde gått fortere jeg:)

 

4 sekunder fortere er mye... Jeg har endel ting jeg kunne tenkt meg å utbedret med understells geometri, krengningshemmere, bremser og aerodynamikk. Heller det enn mer effekt. Det hadde vært veldig morro å kommet seg ned mot 1.05-1.06:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, ikke dårlig. Jeg var sikker på at Sølvpilen hadde gått fortere jeg:)

 

4 sekunder fortere er mye... Jeg har endel ting jeg kunne tenkt meg å utbedret med understells geometri, krengningshemmere, bremser og aerodynamikk. Heller det enn mer effekt. Det hadde vært veldig morro å kommet seg ned mot 1.05-1.06:)

 

Var iallfall ingen tvil om at bilen din gikk bra samt at du kunne kjøre bil :) Målte du på G-kreftene og? Ifølge Harald Soia så var det MEGET bra feste i de R dekka dine... Han blei litt imponert tror jeg hehe.

 

Jeg blei målt til ca. 1.15 (meget uoffisiell mobil måling). Vet ikke om jeg kan være fornøyd med den tid men noe som kommer til å være avgjørende for å sette en bedre tid er dekka mine bl.a. Var jo IKKE grep i de i det hele tatt. Seilet rundt som jeg vet ikke hva. Så R-dekk må handles! Kraftigere krenge stag bakerst og ikke minst foran må også på plass før jeg skal kjøre på bane igjen...Alt annet funket egentlig bra. Bremsene holdt mål. Kunne slenge ut "ankeret" ved 80-90 m og fikk ikke fading annet end bittelitt på allersiste runden før vi dro hjem. Det er jo tålelig når vi snakker standard bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

80-90 meter? Er ikke det veldig tidlig, da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

80-90 meter? Er ikke det veldig tidlig, da? ;)

 

Det er vel litt forskjellig fra bil til bil, hastigheten før oppbremsing og motet til den som sitter bak rattet.

 

Satt på med Dag i den hvite 80-en og da vi bikka 200Km/t kunne jeg fortsatt se 100m merket. Vi passerte det omtrent samtidig som han begynnte å bremse opp.

 

Men hovedsaken er vel ikke å bremse så seint som mulig vel. Det er vel for å oprettholde så stor fart som mulig gjennom svingen og samtidig holde idealsporet. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Men hovedsaken er vel ikke å bremse så seint som mulig vel. Det er vel for å oprettholde så stor fart som mulig gjennom svingen og samtidig holde idealsporet. : klø :

 

Begge deler er nok like viktig... Hva hjelper det å bremse tidlig og kontrollert, om man bare får idealsporet? Blir ikke noe lave tider av det.

0,5, eller 1sekund lengere kjøring på toppfart, blir mange meter... De henter du ikke inn igjen senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig! En bil med høyere hastighet må selvsagt bremse en del tidligere.

 

Det er selvfølgelig ikke om å gjøre å bremse så seint som mulig heller, nei, men man skal bremse sånn at man akkurat klarer svingen i idealsporet. Ikke begynne å bremse på 150, litt hardere på 100 og så stå på pedalen rett før man begynner å svinge, som mange gjør. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble klokka inn på rundetid på 1.10, men målet er å nærme meg 1.08 med oppsettet bilen har nå..

Tror det er trening på riktig innbremsing som gjelder her ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.07,556 henger du på Paul G med Sølvpilen, vil nå si du står hardt i ramma da siden du har en del handikap mtp Hk antallet. Bekkeli kjører 1.04 ikke langt unna hehe.

 

Vi får se om det ikke er rom for å forbedre den tiden litt på klubbtreffet i August.

 

Jeg ser det diskuteres mye om ideal spor og bremsepunkter her. Det er flott og fint, men vår ( og da mener jeg alle her ) realitet er at du har aldri banen alene.

 

Både under VACN treff og Gatebil så er det biler med trekk på 2 og 4 hjul. Dette gir forskjellige idealspor og forskjellige bremsepunkter, noe som gjør det vanskelig å finne en rytme dersom det er flere på banen.

 

Grepet på banen varierer også sterkt. Rudskogen er beryktet for sine ujevne rundetider. På toppen av dette er saneringen også variabel. Under extreme kjøringen i Mai var det minst 3 bilder som "tømte" seg på banen. Noe som resulterte i to avkjøringer for min del. Du skal kjøre noen runder for å få oljen ut av dekkene igjen for å si det sånn.

 

Når Eivind blir nevnt, og det er ikke misunnelse - for fyren har en rå bil og bruker redskapen, så ville jeg bare få med at han kjørte på slicks, men jeg hadde R dekk. Slicks henter 1-3 sekunder på baner av norsk størrelse. Når jeg går igjennom tidene ser jeg også at Eivind satte sin beste tid på sin femte runde av av 13 kjørte ( 1:04,085), mens undertegnede først greide å komme ned på sin beste tid ( 1:07,566 ) etter 16 av 18 runder kjørte. Med 16 runder under godt pådrag må jeg si meg mektig imponert over at mine r888 hadde noe grep igjen i det hele tatt. 3,5 sekunder bak Hr Eivind Bekkeli med R dekk vs slicks sier jeg meg godt fornøyd med. Bilen hans er ett beist :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.