#1 Skrevet Juni 30, 2009 (endret) lurte på hvor man kunne få tak i teknisk info og mål om tilatte klaringer, tilatt slitajse på sylindre, kammer, oljepumpedrev osv? tenker da til 3b, aby, adu og 5'er dieselblokk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 30, 2009 Hør med Fredrik Bøhleng her inne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 30, 2009 Bentley manual No A697, 3 bind dekker S4 Haynes 3531 dekker 2,5 tdi I begge disse står alt du trenger og mer til av klaringer og toleranser. Evt kan du spørre her om de spesifikke målene du er på jakt etter. Så spørs det om det er orginal eller race-motor du skal bygge, det skiller i hvertfall litt på klaringene sylinger-stempel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 30, 2009 Hør med Fredrik Bøhleng her inne. Han så dette han.... Generell lagerklaring bør være mellom 4 og 7/100 mm på både råde- og bærelagre. Men, ser ikke bort fra at en sånn motor som har gått langt sikkert kan ligge opp mot 1/10 mm uten at det er noe problem (det betyr ikke at jeg ville montert sammen en motor med så mye klaring, en ting er hva som går mens en annen ting er hva man stoler på). Lagerprodusentene sier som oftest at lagerklaringene skal være mellom 2 og 7,5/100 mm, men jeg hadde ikke satt sammen en motor med bare 2/100 mm klaring (min mening). Noe særlig over 1/10 mm klaring mellom stempel og sylinder bør du nok ikke ha med originale stempler. Stempelringgapet bør være minimum 35/100 mm på øverste ringen, 40/100 mm på andre ringen. Oljeringen er ikke noe problem, men det må være noe klaring. Om det er noe større gap enn de tallene over her, så går det veldig fint, heller litt mye gap enn litt for lite. Når det er snakk om å hvor mye klaring man må ha feks mellom råder og blokk bør man ha et absolutt minimum på 1 mm, gjerne noe mer (aktuelt i bunnen av syl i 2,5l blokk og feks H-profilråder). Minimum klaring mellom stempeltopp og topplokk/ventiler er 1mm. Jeg har sjelden vært borti noe problem med klaring på kammer og kamlagre. En god indikasjon på om dette er i orden, er å sette i kammene uten løftere, da skal kammen gå fint rundt uten å lugge. Et mål på dette vil kanskje være fra 2-3/100 mm og opp til borti 1/10 mm. Grunnen til at dette ikke er så spesifisert, er at ventilfjærene vil uansett presse kammene opp i lagerbukkene, noe som gjør at klaringa ned i toppen da ikke blir så viktig. Det er viktigst at lagerbukkene sitter på plassen sin på den toppen dem hører til ettersom det er nøye linjebora. Oljepumpedrev har jeg ikke pleid å måle. Hvis den visuelle kontrollen er ok, er det svært sannsynlig at oljepumpa er i orden. Er pumpa dårlig, så ser du gjerne riper i huset og/eller på dreva. Dette er min mening, uten at det bør være noen fasit. Det er helt sikkert andre meninger om dette, og sikkert også oppgitt enten trangere eller romsligere mål i en del servicelitteratur. De målene over her er de målene jeg jobber etter, og det pleier å gå fint. Husk på og vær kresen og ikke overlat noe til tilfeldigheter, mål heller en gang for mye enn en for lite, og bytt deler du er i tvil om. Følg det, så har du gode odds Si i fra hvis jeg glemte noe. Lykke til med målinga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...