#1 Skrevet Juni 30, 2009 Var å handla meg en 91 mod. Audi 100 2,3 idag som gikk på bare 4 sylindere. Alt av tenningsdeler var byttet uten at det hjalp noe. Tok en kompresjonstest når jeg kom hjem og målte 12 bar på 4 av sylinderene, og bare 2 bar på den siste. Tok av toppen for inspeksjon og toppen så grei ut. Ingen slitekant i sylinderene heller til tross for at motoren hadde gått 350.000 km. så jeg helte diesel i sylinderene og den sylinderen med dårlig kompresjon rant dieselen gjennom forholdsvis raskt, uansett om stempelet sto i bunn, midt på, eller nesten på topp. På de andre sylinderene var det umulig å se at det krympa noe diesel i. Så det jeg lurer på, er det stempelringene da som har tatt kvelden? Er det nok med å bare kjøpe nye stempelringer? Det er jo kun snakk om en bruksbil som blir brukt til å fra jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 30, 2009 Høres ut som maskinhoning og nye ringer hadde vært på sin plass der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 1, 2009 Hmm, hva med å selge i deler hehe. Tror nok som Fredrik sa, at du bør hone og montere nye ringer ja. Men det finnes ikke riper/spor i sylinderveggen da? Mange som sier at du kan montere nye ringer uten å hone opp, om sylinderveggene er helt fine, men det skal egentlig ikke jeg uttale meg om... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 1, 2009 Er vel ikke all verden av kostnad for honing heller så er vel like greit å få gjort det, bare litt ekstra skruing. Men sylinderveggene så utrolig glatte og fine ut iallefall, i forhold 2,3-motoren jeg var opp med i vinter så ser denne ny ut i forhold 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 1, 2009 Du får begynn å ta ut da, å se som ringene er stygge. Venter på spenning om det blir hugging eller rep, hehe Lykke te Mads! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 1, 2009 Du får begynn å ta ut da, å se som ringene er stygge. Venter på spenning om det blir hugging eller rep, hehe Lykke te Mads! Takk for det. Ja, vi får se hva det blir til, regner med å få tatt ut stempelet i løpet av dagen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 1, 2009 Personlig ville jeg ikke bytta ringer uten å hone, og vi snakker maskinhoning for å bli kvitt evnt tønnefasong og ovalitet på syl. Når du sier at syl er glatte...er det som glassaktige eller er det fortsatt synlige honeriper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 1, 2009 I dagslyset idag fikk jeg sett bedre på sylinderen, og det er et 3 centimeter bredt område på sylinderen som har vertikale striper. Ellers på resten så er det fortsatt synlige honeriper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 1, 2009 Da har du jo tydelige spor etter ødelagt stempelring(er) da... Honing er nok også på sin plass da vel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 1, 2009 Og kanskje også merker i stemplene...er ingen uvanlig kombinasjon det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 1, 2009 Og kanskje også merker i stemplene...er ingen uvanlig kombinasjon det. Svaret får vi vel mest sannsynlig ikveld vil jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 1, 2009 Svaret får vi vel mest sannsynlig ikveld vil jeg tro. Tok ut bunnpanna tidligere ikveld, der lå det metallspon og noen større metallbiter som kunne minne om biter av en stempelring. Videre fikk jeg ut stempelet, og kunne konstantere at det manglet en god del av ringene. Var litt mer enn riper i stempelet også dessverre, hadde falt av biter fra stempelet mellom ringene og en stor bit som manglet ovenfor den øverste stempelringen. Synes det er utrolig at jeg ikke har nevneverdige skader i sylinderveggene egentlig, er jo snakk om bare noen riper som ikke er verre enn at det går bort ved honing. Skal se om jeg ikke får lånt meg et kamera å få tatt bilde av stempelet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...