1.8 Monopoint fjusker når den er kald og går på 3 sylindere på tomgang

Anbefalte innlegg

Dette gjelder da 3er Golfen min - en 1992 modell med 1.8 Monopoint motor. Problemet har vært siden jeg kjøpte den og før det. Bilen starter helt fint og går normalt på tomgang. Når jeg begynner å kjøre, fjusker den skikkelig - ikke bare et rykk i ny og ne, men smårykk nesten hele tiden. Lavt turtall går ikke, så må kjøre på 3. gir på rundt 3500rpm til bilen blir varm. Da er det som om man knipser med fingeren og bilen går ordentlig. Hender også den rykker i litt når den er varm, og da spesielt når man har ligget på høyt gir i lavt turtall over lengre tid og gir full gass i det giret - da holder den igjen.

 

Og ja, når den er kald, ryker det skikkelig svart, så bensin får den ihvertfall nok av.

 

Noen tips?

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har sjekket flensen mellom innsuget og monopointen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på den, men ikke sjekket. Tenkte at siden den ga seg når den er varm, var det ikke denne. Men godt mulig, så verdt en titt.

 

Andre tips er heller ikke dumt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den røde min var sånn, og da var det lambasonden som var synderen. men kan være vanntemp sensor og da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å nappe ut kontakta på den blå tempfølere, men oppfører seg lik da også. Lambdasonde kan jeg jo kjøpe med i dag fra Biltema, bare for å prøve. Ikke store summen for det der, så.

 

Hvor mange ledninger går det inn på lambdaen på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite "tips" kan være å sjekke tenningen. Min ble strøken med litt mere fortenning! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk slangen fra innsug til bremsekraftforsterker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min gamle passat jeg hadde gikk og rykket og gikk ikke skikkelig når den var kald, men helt fint når den var varm... der var det "forgasserfoten" pakkningen som var dårlig. Byttet og alt var bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenning har jeg tenkt på selv, men slangen til bremsekraftforsterkeren er det ikke - den har jeg nemlig alt sjekket.

 

Skal få kjøpt startgass i morgen og prøve å spraye litt nede ved pakningen på innsuget og monopointen, så ser man fort om den trekker falsk luft derifra. Har blitt verre de siste dagene, og ser det ryker skikkelig svart bak bilen til tider, samt at den holder igjen veldig noen ganger man prøver å akselerere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min gamle passat jeg hadde gikk og rykket og gikk ikke skikkelig når den var kald, men helt fint når den var varm... der var det "forgasserfoten" pakkningen som var dårlig. Byttet og alt var bra

 

Hadde samme på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk skiftet flensen mellom "forgasseren" og innsuget i dag, men later ikke til at problemet er helt borte enda. Kanskje litt bedre, men ikke helt bra. Prøve å få justert tenninga en dag, tenkte jeg, så ser jeg hvordan det blir da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å bytt om på ledningene på vann temp og hjerne.å se om han endreer oppførsel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg gjøre, men noen grunn til hvorfor? Og hvilken kontakt er den til hjernen, og hvor sitter den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du gjør flere ting anbefaler jeg deg å prøve og løsne litt på fordeleren å gi den LITT mere fortenning. Trur du kan bli overrasket over resultatet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den ikke forandrer seg når du tar av den blå vanntemp sensoren, så er det noe galt,

 

enkel test metode på dette er og sette den blå hetta på svart sensor. da dette er den som går inn til instrument ( om du ikke har mulititempgiver da)

 

den har tilnærma lik ohm skala. om den bedrer seg da, så har du kansje problemet der?

 

 

for den skal endre motorgange når du tar av tempsensor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt med nå, Dan, men prøvde å nappe av kontakta på den blå føleren i stad igjen, og hører at tomgangen blir litt høyere da. Da virker den tydeligvis.

 

Hva slags vei skal jeg vri fordeleren for å få mere fortenning, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt med nå, Dan, men prøvde å nappe av kontakta på den blå føleren i stad igjen, og hører at tomgangen blir litt høyere da. Da virker den tydeligvis.

 

Hva slags vei skal jeg vri fordeleren for å få mere fortenning, da?

 

det hører du på tomgangen, jo høyrer fortenning jo høyere tomgang, så må du prøvekjøre og høre etter tenningsbank"popkorn popping lyder.. det er ikke bra. Vakuum på fordeler skal vel kobles av og tettes mens du justerer. Men det er vel ikke vakuum på disse kom jeg på nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, ok. Fortenning lager høyere tomgang, ja. Har stilt masse tenning før, men aldri vært noe inn i det på hvorvidt det er fortenning eller ettertenning:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Later til at den er noen hakk bedre når den er kald nå, men nå er tomgangen så som så. Låter som om den går på 3 sylindre på tomgang, men blir normal så fort jeg trykker på gasspedalen. Skiftet pluggkabler, plugger og fordelerlokk i dag, samt pusset av den gamle rotoren da Biltema ga meg feil, men uten noen bedring. Prøvde å justere tenninga også, men funker best der den står nå/før.

 

Mistenker at synderen til tomgangsproblemene også er synderen til at bilen tuller, så nå gjelder det bare å finne ut hva.

 

Hjelp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle fortsatt hatt noen tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problem på min, den ble plutselig grei etter at jeg renset alle kontaktene inn på monopointen med elektronikk spray/rens. Det løste problemene hos meg, var meget like symptomer . . .

 

 

Mvh Jørgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter en mengde sensorer på denna monojet shiten som kan tulle litt.. :) men om du trenger en ny monojet, så har jeg en liggende du kan få for en 200lapp :) (den fungerte som den skulle når den blei tatt ut. gått ca 125 000km)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve med spray først, Dan, så kommer jeg tilbake til deg hvis jeg trenger dritten;)

Hadde tilsvarende problem på min, den ble plutselig grei etter at jeg renset alle kontaktene inn på monopointen med elektronikk spray/rens. Det løste problemene hos meg, var meget like symptomer . . .

 

 

Mvh Jørgen

Da skal jeg prøve ut dette i morgen, bare jeg får kjøpt meg spray;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.