Audi 100 c4 2.3E - Akutt hjelp fort

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i dag så plutselig med 3 kvart tank begynnte bilen å gjøre noen plutselige rykk, akkurat så den kuttet ett lite sekund, 2-3 ganger i løp av kort tid ? Motorkode: AAR. Følte heller ikke den trakk like godt som den pleier å gjøre, på en GOD dag. Noen som kan svare ganske raskt på hva dette kan være, da jeg har lust å komme litt lengre enn til møteplass før avreise, til VACN treff for Stavanger Lokallag, når vi skal til VACN Rudskogen i august .....: smil :

Makter ikke at bilen min streiker en gang til, når vi skal til Rudskogen. Den streiket nemlig når vi skulle til VACN Våler, pga en morken vannstuss...heldigvis som nevnt, ved møteplass før avreise :o.

 

Kan det være komplett fordeler, halvgiver, bensinpumpe som begynner å gå lei, å ber om å bli byttet : klø : ?

Vet også at far (tidligere eier) har slitt litt med at bilen "dauer=stopper" i veikryss/lyskryss o.l. tidligere. Da var det bare å starte den igjen, så gikk den fint videre. Dette har ikke jeg merket noe til....enda !

 

Noen som har noen kjappe gode svar til meg ?

Mottas med stooooor takk :tilber:: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at pumpa di synger på siste verset desverre. Hadde samme symptomene på min gamle 2,3 C4, og da bytta jeg pumpa og filter og etter det skjedde det aldri igjen. Lager pumpa mye lyd eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at pumpa di synger på siste verset desverre. Hadde samme symptomene på min gamle 2,3 C4, og da bytta jeg pumpa og filter og etter det skjedde det aldri igjen. Lager pumpa mye lyd eller?

 

Ja jeg hører pumpa ganske klart og godt i det jeg vrir på tenningen :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal jo høre pumpa da. men har du skiftet bensinfilter nylig? sett på fordeler lokket og rotoren? og skjekket plugger? alt dette burde jo skiftes med jevne mellomrom og hvis ikke du eller faren din har gjort det kan det jo være lenge sia.. pluggledninger og jo også noe som blir slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg overtok bilen av far i mars i år, å da skiftet jeg plugger (NGK), olje og oljefilter og kjøleveske. Jeg husker også at jeg skiftet fordelerlokk + rotor for en stund tilbake siden når bilen var far sin. Gjerne halvannt år siden ? Det er gjerne bare fordeleren og rotoren som er årsaken til nykkingen av og til. Tror jeg skal prøve å skifte disse + plugger igjen.

 

Har i dag vært ute å kjørt, for å se om det kom igjen...

Har da vekslet mellom å kjøre rimelig hardt og veldig veldig rolig på høye gir å lavt turtall.

Da har bilen oppført seg helt optimalt å går slik den skal. Ingen tegn til rykking, så det er noe som kommer å går helt uventa.

 

Selv ikke i 40 sonen gjennom Bryne på 1000-1500 omdrininger fjusket den (for dere som er lokalkjent) : rock :

Var bare nødt for å prøve det : rolleyes !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skift bensinfilter med det samme du driver på du.må gjøres en gang:) Men når pluggleningene mine på en gti jeg hadde ble slitt så oppførte den seg sånn, til slutt så stoppa den 2mil unna der jeg bor, da tok jeg teip og teipa alle ledningene ifrahverandre så jeg fikk kjørt hjem:)

 

En kamerat med samme bil som deg hadde same problemet som faren din med at den stoppa ganske ofte, der var det fordeleren. den kan du jo kjøpe på en høgger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lettest å begynne med filter er det ikke? Billigste delen først;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukt fordeler er like billig som filter omtrent:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukt fordeler er like billig som filter omtrent:P

 

Hehe, gjør det vanskelig nå:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. nei men skift bensinfilter først og skjekk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg overtok bilen av far i mars i år, å da skiftet jeg plugger (NGK), olje og oljefilter og kjøleveske. Jeg husker også at jeg skiftet fordelerlokk + rotor for en stund tilbake siden når bilen var far sin. Gjerne halvannt år siden ? Det er gjerne bare fordeleren og rotoren som er årsaken til nykkingen av og til. Tror jeg skal prøve å skifte disse + plugger igjen.

 

Har i dag vært ute å kjørt, for å se om det kom igjen...

Har da vekslet mellom å kjøre rimelig hardt og veldig veldig rolig på høye gir å lavt turtall.

Da har bilen oppført seg helt optimalt å går slik den skal. Ingen tegn til rykking, så det er noe som kommer å går helt uventa.

Selv ikke i 40 sonen gjennom Bryne på 1000-1500 omdrininger fjusket den (for dere som er lokalkjent) : rock :

Var bare nødt for å prøve det : rolleyes !

 

 

 

 

Har vært borti lignende på andre biler. Ene gangen lå coil ledningen og gnagde mot metall når det ristet i bilen. Til slutt var isolasjonen så dårlig at det ble overslag, fikk akkurat samme symptomene som du nevner. Andre gangen var det kabelen på startmotoren som av og til gnagde mot jord med kortvarig full kortslutning av el anlegget på bilen som resultat. Kan være skudd i blinde, men av og til er ikke årsaken så mystisk som først antatt. Når det gjelder bensinpumpen på C4 AAR så er alt som det skal være hvis du hører summelyden med tenning på rett før start. Når den blir slitt, hyler og brummer den markant med motoren i gang, du skjønner at den synger på siste verset for å si det slik. Likevel kan motoren gå som normalt helt til pumpehavari er et faktum. Lykke til med en meget fin C4 sedan : ja : håper det ordner seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti lignende på andre biler. Ene gangen lå coil ledningen og gnagde mot metall når det ristet i bilen. Til slutt var isolasjonen så dårlig at det ble overslag, fikk akkurat samme symptomene som du nevner. Andre gangen var det kabelen på startmotoren som av og til gnagde mot jord med kortvarig full kortslutning av el anlegget på bilen som resultat. Kan være skudd i blinde, men av og til er ikke årsaken så mystisk som først antatt. Når det gjelder bensinpumpen på C4 AAR så er alt som det skal være hvis du hører summelyden med tenning på rett før start. Når den blir slitt, hyler og brummer den markant med motoren i gang, du skjønner at den synger på siste verset for å si det slik. Likevel kan motoren gå som normalt helt til pumpehavari er et faktum. Lykke til med en meget fin C4 sedan : ja : håper det ordner seg.

 

Anngående pumpa, hvis det er som du sier der, så er den utelukket, fordi denne sviver fint akkurat i det jeg vrir på tenningen, å lager ingen stygge/uvanlige lyder når bilen sviver.

Så det jeg har troen på at det kan være, er i værste fall fordeleren eller hallgiveren, men denne ligger vel i fordeleren, så da må jeg vel skifte komplett fordeler for å få skiftet hallgiveren....eller går det ann å skifte kun hallgiver på disse bilene, uten å måtte skifte hele fordeleren ? Noen som vet ?

 

"Det ordner seg alltid til slutt ;) "

 

Kjekt at du liker bilen....Jeg er MEGET GODT fornøyd med bilen selv også nå, å spesielt nå som jeg har fått hjem coilovers til den også (som da ikke er montert enda, men kommer på til Rudskogen i juli).

Ekstra kjekt å ha en bil som det ikke er så vanlig å ha justerbart senkesett på: rock : !

Ikke så mange som har det...værtfall ikke som jeg vet om, å har sett : smil :: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.