#1 Skrevet Juli 2, 2009 (endret) Hei, da har jeg vært å kjøpt meg litt arbeid og er ivrig med å komme i gang å få fikset problemene! bilen er en type44 Audi 100 2.3 quattro avant, 91 mod. motorkode NF(?). akkurat innkjørt på rundt 300 000 som folk her inne sier... problemet er at bilen går ofte litt dårlig. akkurat som det butter i mot både ved jevn kjøring og under pådrag. MEN, dette problemet kommer og går ofte... hender at den plutselig kommer seg, å drar veldig godt, men så butter det litt mot igjen. vist jeg står i ro og ruser motoren kan det hende at den skyter en eller to ganger. la merke til i dag, at vist jeg kjenner at det butter i mot når jeg kjører i jevn fart, så fikser det seg litt når jeg trykker på gassen og legger den jevnt igjen, men "gleden" varer bare ett par sekunder som regel. har sett ett par tråder her inne om lignende problemer, men få har blitt løst til slutt(på forumet i allefall). tenkte kanskje noen hadde hatt samme problemet før og funnet en løsning på det. Så håper noen skriver eller legger fram en link til noen som har løst problemer med lignende feil. dette har jeg gjort: -prøvde å måle lambda sonden, men fikk volt målinger alt fra 0,3-0,6 til lit over 2... målte rett etter en lang kjøre tur, med voltmeter på brun ledning fra lambda, mot jording på motor. lå rundt 1 til 1,1 på tomgang, gikk opp til over 2 ved litt svak rusing og ned til rundt 0,3-0,6 ved høyere lengere rusing. trodde lambda bare skulle avgi mellom 0,3 til 0,9 volt? kanskje den er gåen? -målt motstand mellom temp. giver framme og jord. der mener jeg målingene var 3,6kohm og 3,7kohm. var vell ca. 0,1 eller 0,2kohm forskjell på de to polene. -renset alle kontaktene som er greit tilgjengelig i motorrommet. -sjekket pluggene. alle hadde en fin lys brunfarge. -testet med andre pluggledninger. -kjører på dyserens for øyeblikket... noen som har god erfaring med noen merker? bynner å bli sent nå, så klarer ikke komme på om jeg har prøvd noe mer i farta... får tenke etter i morgen! takker på forhånd for alle svar og tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 5, 2009 ingen som har noen idéer eller tips? f.eks. verdier og metoder for å måle diverse følere osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 7, 2009 nå får jeg en annen fordeler, muligens på torsdag, så da får vi se hva som skjer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2009 (endret) ja, da har jeg fått testet litt... å bytte fordeleren gjor ikke nå forskjell. men så byttet jeg plugger og pluggledninger, å da ble det litt anerledes! går litt bedre, og ellers tror jeg at "av/på" syndromet er borte. kan vell åsså ha vært tenningsbank eller noe vist fordeleren ikke sto helt riktig... pluggledningene var egentlig til 200en min og pluggene(denzo) kjøpte jeg i dag på bilextra. vet ikke hvordan disse pluggene egentlig fungerer på audi motorene, men da jeg hadde byttet plugger og pluggledninger ville bilen nesten ikke gå i det hele tatt! så jeg prøvde å justere fordeleren litt mot klokka å da ble den bedre. fordeleren hadde jeg satt inn etter haynes boka sine instrukser, kam og svinghjul i "0" posisjon, så satte jeg streken på fordeleren ca. mot midten av rotor tuppen, eller en liten tanke etter. det jeg lurer på, er om det er noen annen form for grunninnstilling på disse NF motorene? hva er "best practice"? må sille inn fordeleren skikkelig, for den går litt lavt på tomgang rett etter oppstart, men ligger greit på tomgang etter den har fått juster seg litt selv, regner jeg med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2009 Skal ha 15 grader fortenning ved 720 rpm på den motoren:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 15, 2009 Skal ha 15 grader fortenning ved 720 rpm på den motoren:) vet du hvordan fordeleren skal stå på 0 grader? skulle vell ha fått meg ei tenningslampe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 15, 2009 den skal stå med streket midt på tuppen av rotoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...