Problemer med lufting av g60 bremsesystem montert på Golf mk1

Anbefalte innlegg

hei

 

Kanskje det er noen volkswagenguruer som kan hjelpe oss å finne løsningen på vårt lille golf 1 pusslespill.

Jeg holder på me en golf 1(83 modell) som er bygget om til 1,8 GTI, 8 ventiler fra golf 2.

 

Holder for tiden på med/plages med bremsesystemet som er blitt bygget om med kaliptere, skiver, brakketter til kalipterne foran (momentum motorsport). Foran er det bremser som sitter på diverse g60 modeller (er vell 280mm), bak er det skivebremser som vell også sitter på diverse g60 og gti modeller, brukte en stk fra golf 2 gti og en fra Passat g60, da det var disse to som var i best stand, disse så imidletidig helt like ut.

 

Håndbrekkwire er hentet fra Scirocco og avlastningsventil (ikke montert enda) mener jeg kom fra en golf 2 g60.

 

Slanger kommer jeg ikke på i forbifarten, men kan sjekke det opp hvis noen mener det kan være aktuelt, alt som er montert ser ivertfall ut til å passe fint.

 

Det er også blitt laget en ny brakett mellom torpedovegg og bremsekraftforsterker da denne ikke passet, og et nytt stag til pedal med justeringsmuligheter.

 

Har to stk bremsekraftforskerere med hovedbremsesylinder, der jeg monterte den som var i best stand da disse så helt like ut, bortsett fra forskjellige produsenter, den ene hentet fra golf 2 GTI og den andre fra Passat g60.

 

Legger ut delenr på delene hvis det kan være til hjelp og kan finne frem de delenr som mangler hvis noen finner det aktuelt.

 

Problemet med bilen er at vi nå har luftet et utall av ganger og fremdeles ikke klarer og bygge opp et tilstrekkelig trykk på pedalen, vi har montert, montert av, plukket fra hverandre og monter xxxx ganger uten resultat.

Begynner å lure på om noen av delene vi har brukt ikke er rett for dette oppsettet og om noen kan se noen feil vi tydeligvis ikke har sett. Kan det være at bremsekraftforsterker må kobles til ABS? har vi tatt i brukt en BKF som ikke er stor nok eller lignende av de to jeg ha liggende, selv om disse to så tilnærmet lik ut? Er bremserørene for små? Er slangene for små? Feil lenge på stag til pedal/brakett? har eventuelt justeringsmulighet på staget..eller er det noe annet noen med mer erfaring ser av problemer? begynner å gå veldig tom for ideer nå...

 

Er det noen her som kan lyse vei, hadde det vært til fryktelig stor hjelp da det ikke er langt ifra at bilen blir trillet på havet. Hvis det ikke er tilstrekkelig info lagt ut her, er det bare og spørre.

 

Setter veldig stor pris på alle tips og råd

 

mvh tord

 

Deler/ deler med koder:

 

-bremsekraftforsterker: en stk fra Passat g60, en fra Golf 2 gti

-hovedbremsesylinder: en stk fra Passat g60, en fra Golf 2 gti

-håndbrekkwire: Scirocco

-avlastningsventil: golf 2 g60 (ikke montert enda)

-custom justerbart stag fra BKF til pedal

-custom feste til BKF mot torpedovegg

-brakketer til kalipterne foran er fra momentum motorsport.

-foreløpig orginale skiver og klosser (selfølgelig til de nye kalipterne)

-bremserør og nipler: orginale til Golf 1

 

kaliptere:

 

-venstre foran: GIRLING 54

CN 2

2092/5

9206

 

 

-høyre foran: GIRLING 54

CN 1

2092/5

2106

 

 

 

-venstre bak: GIRLING 8004

2451-1

 

 

-høyre bak: GIRLING 7022

2450-?

 

Rørene fra kalipterne er koblet til hovedbremsesylinder slik sett forfra:

v.uttak fremst: venstre bak

h.uttak fremst høyre foran

v.uttak bak (nærmest bremsekraftforskerker) venstre foran

h. uttak bak (nærmest bremsekraftforskerker) høyre bak

 

anyone?:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen her som vet om det er problematisk og bruke denne hovedbremsesylineren og bremsekraftforsterkeren hvis den egentlig er beregnet for å være koblet opp mot ABS?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremsekraftforsterkeren og abs enheten på g60 er i en og samme klump siden begge deler er hydraulisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så med andre ord trenger jeg ikke å bekymre meg for at donorbilen hadde ABS? Ingen av mine er vertfall med dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle luftenippler vender opp ? Om 2 calipere har byttet side kan det lage lufteproblemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kaliptere er montert rett vei:)

 

 

nå begynner vi og nærme oss et svar. Alle kalipterne får trykk, men ikke tilstrekkelig.

 

Det har vært noe feil med vakumet på motoren, men når testet dette å det ut til at dette var greit nok, men det skal dobbelsjekkes.

 

vi står da mellom tre hovedproblemstillinger:

 

 

 

1. Fungerer vakumet fra motoren til bremsekraftforsterkeren tilstrekkelig,eller ligger det en feil her?

2. Leverer en golf 2 gti 8ventiler nok vakum til bremsekraftforsterker fra g60 modell? hvis golf 2 gti 8 vent og golf 2 g60 har samme bremsekraftforsterker bør jo ikke dette være et problem, men er denne lik?

3. Har bremsekraftforsterkeren min en aldri så liten lekkasje?

4. Har jeg justert lengden på pedalen for kort/for langt? hvis noen har mulighet å måle staget til bremsekraftforsterker fra en modell med g60, hadde dette vært flott, samt hvor lang braketten er mellom torpedovegg og bremsekraftforsterker, kan hende det er blitt blingset litt her, men pedalsettet er justerbart så med riktige mål blir dette bra hvis det skulle være problemet..

 

 

 

hvis flere melder seg på med gode råd og tips, så vil jo kanskje dette bli en veldig god howto tilslutt, noe som nok letter mange for mange timer med testing og ekstrarbeid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

der er forresten ingen som vet hva vakumet bør ligge på orginalt på en golf 2 gti, 8 vent? så kan jeg få målt og sjekket opp om det ugler i mosen der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,5-0,7bar på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette blir sjekket opp ikveld etter jobb, tusen takk:)

 

noen som har mål på brakett og staget fra bremsekraftforsterkeren, så får jeg justert dette også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med det samme på min einser. Viste seg at en av kaliperne bak var defekte, uten at det var noe særlig synlig. Ble bra med en gang denne ble byttet.

 

Overhalte også mastersylinderen uten at det hjalp, men det kan jo være denne som er gåen i ditt tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mastercylinder og kaliptere er overhalt så dette bør ikke være problemet.

 

hadde du samme oppsettet med bremsekraftforsterker og kaliptere foran og bak fra g60?

 

noen som vet hva vakumet på g60 motorene ligger på? dette er jo ganske aktuelt hvis det er mulighet for at gti 8 ventilern egentlig ikke klarer å bygge opp nok vakum til dette bremsesystemet så jeg kan sammenligne...mulig ny motor må inn raskere en planlagt, hehehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke samme oppsett som deg. Har originale kalipere foran, på brakett og 280-skiver. Bak er det skivebremser fra Golf 2/3/Passat osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igår kl 2335 våknet bremsene til golfen til live:) fikk også prøvd disse i litt større fart og de fungerer meget godt:)

 

Dog er det enda litt finjusteringer igjen før jeg monterer lastventilen, vi har låste dekk på flat bremsepedal og alt virker bare godt der, men pedaltrykket kommer ikke før pedalen er relativt langt inne, det er altså en ganske lang vandring på pedalen, nytt stag og brakket blir laget i løpet av uka, men skulle veldig gjerne hatt orginalmålene på disse slik at det blir helt 100% rett denne gangen. Vi skulle derfor hatt målene på brakketten/festet mellom bremsekraftforsterkeren og torpedoveggen, her er det avstanden mellom torpedo og bremsekraftforsterker vi trenger. Vi skulle veldig gjerne også hatt et mål på staget slik det er orginalt, selvfølgelig uten trykk på. Hvis noen har disse tallene/ kan snike seg ut i garasjen å måle opp tror jeg faktisk vi er i mål og ny brakett tilpasset golf 1 kan sveises, lastventil kan monteres og biltilsynet kan smile:) da bør denne tråden kunne hjelpe ganske mange som vil ha golf 1 med komplett g60 bremseoppsett:)

 

når det gjelder vakumet målte vi tallene:

tomgang: 0,6

med rundt 4000 omdreininger 0,75 på slangene som leverer vakum til bremsekraftforsterkeren, noe som skulle være innenfor golf 2 gti 8 vent sine standarer.

 

kan noen fortelle meg hva vakumet på en g60 motor ligger på, om det eventuelt ligger på mer? mangler enda pedal som synker inn etter pumping og start av motor, men løsningen her kan som sagt også være justeringen av pedalsettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du sender ein PM til Espen Eikrem på forumet her.

Så kan han heilt sikkert hjelpe dej..han sleit me samme problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PM, sendt

 

flere som har gode innskudd å komme med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pm mottat..jeg skal få sjekket opp om det kan hende jeg har brukt en Girling 36 og en Girling 38 bak, er det noen her som klarer å finne ut av dette utifra delenumrene oppe på sia? som sitter på en kjekk delekatalog eller noe? regner med dette er dimensjonen på stemplene i kalipterne...

 

har også prøvd enda flere lufteteknikker..uten forandring..tror vi kan utelukke luft i systemet nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

liten oppdatering/ bump, vakumet på bremsekraftforsterkeren ser ut til å virke nå, hadde en liten lekkasje, ergo pedalen blir dradd litt inn når jeg starter bilen nå..

 

men vi klarer enda ikke å pumpe pedalen hard, skal prøve å kjøpe nye kaliptere bak, men har litt lyst å utelukke andre ting før jeg bruker enda flere lapper helt unødvendig

 

1.er det ingen som klarer å finne ut litt mer om delene over? hvordan bil de kommer fra og få dobbeltsjekket om jeg faktisk har montert kalipterne på rett side/ om jeg har brukt kalipterne med forskjellig dim på stemplene bak?

 

2.når det gjelder hovedbremsesylinder, hvor er det man måler for å finne ut størrelsen på den?

 

3.kan dette være forårsaket av en defekt bremsekraftforsterker? har en ekstra liggende, men har denne egentlig noe med trykket på pedalen å gjøre? skal ikke denne bare gjøre det enklere å trå inn pedalen?

 

4. Er rørene på golf 1 og golf 2 g60 like av diameter? monterer lastventil nå i løpet av kommende dager og er kjipt hvis jeg må trekke opp nye rør i ettertid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting til etter leggetid i natt: Siden du nå har trykk, men må langt ned for å få det, er det meget mulig at lengden på staget mellom pedalstellet og BKF ikke er korrekt. Her er det litt rom for prøving og feiling ut i de seine kveldstimer:p (som jo er helt forsvarlig i og med at bilen står bom stille;)).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, mye bilgrubling som blir gjort på de sene nattetimer:)

 

venter på målene på staget og braketten fra en her på forumet, så skal dette fininstilles:)

 

men problemet som gjenstår er egentlig det at jeg ikke klarer å pumpe pedalen hard, bremsene fungerer nå og vakumet på bremsekraftforsterkeren fungerer med å dra pedalen inn med start av motoren, vandringa på pedalen bør jo i teorien bli fin med litt justering også...men hva kan gjøre at jeg ikke klarer å pumpe pedalen hard når bilen står i ro? ala den testen man gjør der man pumper pedalen hard før for å så starte bilen og pedalen skal synke inn...pedalen synker inn som sagt, men jeg får ikke en hard pedal...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.