Bedre lys på gammel bil (mine erfaringer)

Anbefalte innlegg

Den gamle 100'n hadde ekstremt dårlig lys da jeg kjøpte den. Katastrofalt dårlig var det. Dette måtte gjøres noe med.

 

Første punkt var å få byttet ut gamle grå reflektorer og sandblåste glass med noen som var i mye bedre stand. Typisk høggervare (eller garasjen til en kamerat - Takk Eyvind ;) )

Resultat: tydelig forbedret lys selv på gårdsplassen. (bilen var ikke kjørbar på den tiden) :)

 

Andre punkt var å bytte ut spenningsregulatroren med en ny på 15V. Ny regulator koster et par hundre på f.eks. Torshov.

Resultat: ble kvitt problemet med at lyset ble svakere under 1500 omdreininger. Full ladespenning på tomgang! Lyset ble også noe sterkere. : ja :

 

Tredje punkt var å koble strømmen til lysene relestyrt dirkete fra dynamoen, ikke hele veien fra dynamo via batteri videre via lysbryter og autocheckrele til lysene. Ferdig pakke (Lysforsterkersett #42-680) med omtrent alt man trenger koster et par hundre på Biltema.

Resultat: natt og dag! Lyset ble enormt mye bedre, ablsolutt akseptabelt. :D

 

Fjerde punkt var å sette i 100W pærer. Varierende pris og beskaffenhet, jeg brukte noen som het "Super Blue" eller lignende kjøpt på en rekvisitaforretning.

Resultat: Muligens noe bedre lys. Mindre definert lysbilde. På en kilometers kjøretur blinket flere møtende biler med lysene. (Blendet? Lysene mine er nylig justert). Etter en km. så var reflektorene temmelig varme og det luktet svidd av lyktene. : nei :

Jeg gikk tilbake til vanlige, lovlige H4 pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du ikke problemer med autochecken når du byttet til rele direkte fra dynamo? Trodde denne kom til å varsle hver gang at en lyspære var gått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du de SuperBlue-pærene jeg kjøpte for deg? Så de var ikke no tess?

Jeg har de i bilen min (H7 vel å merke) ... har ikke hatt noe problem med de egentlig... selvom de blir ganske varme.

Eneste negative er at de ikke var no særlig blå.. Men da er det bare en ting å gjøre da... Montere xenon! :)

 

(Jeg har et H7-sett her, men får ikke tid til å montere på bilen min siden jeg reiser til verdens 3. fattigste land om 1 1/2 time....)

 

Kanskje du kan hjelpe meg med å få på dette etter nyttår en gang Morten?

Uansett, du får ha en god jul og et godt nyttår!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har kjøpt/prøvd PIAA-pærer?? Jeg har. Meget fornøyd. Men for en pris, ca. 1000,- for ett par. Jeg fikk noe rabatt. Kjøpte til drosja (puggen). H3(eller var det H1?)-pærer... 4stk... betalte ca. 1900,- tot.

 

Skal ta meg råd til PIAA-pærer til 200'en.

Er det H3-pærer på 200'en? Jaffal ikke H4. Har sett at det er separerte nær- og fjærnlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du ikke problemer med autochecken når du byttet til rele direkte fra dynamo? Trodde denne kom til å varsle hver gang at en lyspære var gått.

Nei, av en eller annen grunn gjorde jeg ikke det. Antakelig vis fordi at jeg har koblet på kjørelysrele etter autocheck-releet, noe som gjør at begge frontlyskretsene er koblet sammen, og videre at releene bruker nok strøm til å tilfredsstille autochecken. Men den vil heller ikke varsle om pærene går da. Den vil vel si fra om relekretsen tar kvelden.

Det er ikke noe problem å koble ut autochecken på nærlysene heller. Det er et rele der strømmen til begge nærlysene går innom (tilsammen 4 pinner), som sender 12V+ ut på en 5- pinne om en av de to kretsene bryter. Bare å kutte ledningen til denne 5' pinnen så holder den kjeft for alltid. Dette releet sitter mellom lysbryteren og lysene, fysisk plassert oppunder dashbordet på min typ44.

Men en snodig ting er at kjørelysreleet begynte å tikke når jeg kjører på nærlys (lysbryter på). Det kobler inn kjørelys når jeg ikke slår på lysene, men tikker som besatt når lysbryter er på, og nærlys på. holder også kjeft på fjærnlys. Artig å feilsøke på. : bh :

Mener du de SuperBlue-pærene jeg kjøpte for deg? Så de var ikke no tess?

Nei, de pærene som du kjøpte sitter fortsatt i S6'n. Der er lyset helt ok. Men philips har kommet med en nyere versjon av sine pærer etter at du kjøpte. De er noe blåere.

Jeg har et H7-sett her, men får ikke tid til å montere på bilen min siden jeg reiser til verdens 3. fattigste land om 1 1/2 time... Kanskje du kan hjelpe meg med å få på dette etter nyttår en gang Morten?

Skulle vel la seg gjøre det, bare det ikke er -35.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.