#1 Skrevet Juli 5, 2009 (endret) Hvorfor er en k03 turbo så liten i forhold til orginal turboen i en 1,9TDI 130hk PD, Med chip så gir begge turboene ca lik effekt. Makser man 1,9tdi turboen med chip eller er det noe annet som bremser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 5, 2009 Hvorfor er en k03 turbo så liten i forhold til orginal turboen i en 1,9TDI 130hk PD, Med chip så gir begge turboene ca lik effekt. Makser man 1,9tdi turboen med chip eller er det noe annet som bremser? En PD130 lader 1.35bar originalt, det gjør ikke en liten K03 bensinsnurre Diesel har større behov for tvangsmating skal det bli noe effekt ut av det. Med chip på PD130 så er det turbo som er begrensningen ja. Det vil hjelpe noe med fmic for å få lavere innsugstemperaturer som gir plass til mer luft i forbrenningsprosessen samt åpnere eksosannlegg for å få ned baktrykket på eksossiden pga lite kompressorhus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 5, 2009 (endret) En PD130 lader 1.35bar originalt, det gjør ikke en liten K03 bensinsnurre Diesel har større behov for tvangsmating skal det bli noe effekt ut av det. Med chip på PD130 så er det turbo som er begrensningen ja. Det vil hjelpe noe med fmic for å få lavere innsugstemperaturer som gir plass til mer luft i forbrenningsprosessen samt åpnere eksosannlegg for å få ned baktrykket på eksossiden pga lite kompressorhus. Men har hørt at ca 1,4bar er maks på denne gt1749VA turboen.. hva skjer med chip da? økes ikke ladetrykket ved chipping på disse? Kan man da bruke denne diesel turboen på f.eks a4 1,8T og få ca 300hk... er jo ar 0,43 innsug og ar 0.61 eksos mener jeg det står på turboen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 5, 2009 Men har hørt at ca 1,4bar er maks på denne gt1749VA turboen.. hva skjer med chip da? økes ikke ladetrykket ved chipping på disse? Kan man da bruke denne diesel turboen på f.eks a4 1,8T og få ca 300hk... er jo ar 0,43 innsug og ar 0.61 eksos mener jeg det står på turboen Den leverer vel bare høyt trykk, ingen stor mengde med luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 5, 2009 Men har hørt at ca 1,4bar er maks på denne gt1749VA turboen.. hva skjer med chip da? økes ikke ladetrykket ved chipping på disse? Kan man da bruke denne diesel turboen på f.eks a4 1,8T og få ca 300hk... er jo ar 0,43 innsug og ar 0.61 eksos mener jeg det står på turboen Trykk økes ved chipping ja, tåler mer en 1,4bar, men ikke så alt for mye mer. Dieselturbo og bensinturbo er to helt forskjellige ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 5, 2009 Trykk økes ved chipping ja, tåler mer en 1,4bar, men ikke så alt for mye mer. Dieselturbo og bensinturbo er to helt forskjellige ting. Men om maks trykk som er bra for turboen allerede er nådd ved orginal motor kan det ikke være særlig lurt å chippe den da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 5, 2009 Men om maks trykk som er bra for turboen allerede er nådd ved orginal motor kan det ikke være særlig lurt å chippe den da? Er det noen som har sagt at maks trykk er nådd ved original motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 6, 2009 Disse turboene går mange mange år med 1.6bar + og.. Om eksostemp ikke overstiger xxx grader... Der kommer kvalitet på chip inn bl.a. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 6, 2009 En må også være ekstremt påpasselig at turbo ikke surger under spooling da det fort kan føre til knekt aksling. Disse turboene knekker selv med original software så sterkeste turboene er det ikke. 1,6bar og mange mange år på en VA er en modig påstand. Regner med du gir garanti for det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 6, 2009 En må også være ekstremt påpasselig at turbo ikke surger under spooling da det fort kan føre til knekt aksling. Disse turboene knekker selv med original software så sterkeste turboene er det ikke. 1,6bar og mange mange år på en VA er en modig påstand. Regner med du gir garanti for det? Garanti på en gammal turbo gir ingen, men jeg har flere bevis Enkelte kunder SKAL ha maks, å da får de dèt... Har tildags dato ikke knekt en turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 6, 2009 En må også være ekstremt påpasselig at turbo ikke surger under spooling da det fort kan føre til knekt aksling. Disse turboene knekker selv med original software så sterkeste turboene er det ikke. 1,6bar og mange mange år på en VA er en modig påstand. Regner med du gir garanti for det? Hva er surger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 6, 2009 Hva er surger? På godt norsk: "Axi-symmetric stall", more commonly known as "compressor surge" or "pressure surge", is a complete breakdown in compression resulting in a reversal of flow and the violent expulsion of previously compressed air out through the engine intake, due to the compressor's inability to continue working against the already-compressed air behind it. The compressor either experiences conditions which exceed the limit of its pressure rise capabilities or is highly loaded such that it does not have the capacity to absorb a momentary disturbance, creating a rotational stall which can propagate in less than a second to include the entire compressor. The compressor will recover to normal flow once the engine pressure ratio reduces to a level at which the compressor is capable of sustaining stable airflow. If, however, the conditions that induced the stall remain, the return of stable airflow will reproduce the conditions at the time of surge and the process will repeat.[1] Such a "locked-in" or self-reproducing stall is particularly dangerous, with very high levels of vibration causing accelerated engine wear and possible damage, even the total destruction of the engine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...