Tips Hengerfeste A8, D2 (1994-2003)

Anbefalte innlegg

Hei

Har et tips til de som måtte være interesserte i å ettermontere hengerfeste på A8, D2 chassis. Jeg fikk en pris fra Audi (i Sandnes) på 13000,-!!for hengerfeste uten mont. "Så kommer ledningsnettet i tillegg.." Ble så forfjamset at jeg glemte å få pris på ledningene.. Etter å ha tenkt meg om og søkt alle tenkelige plasser(veng, biltema, meca etc.)så fant jeg ut at jeg kunne bestille hengerfeste på tysk ebay (ebay.de) Det gjorde jeg og har nå etter ca 5 uker mottatt det. Kvaliteten ser meget bra ut og det passet perfekt på bilen. Pris: 344 Euro m/frakt og ledn.nett!(ca 3100,-kr) Har et lite problem og det er at blinklysene er døde, men nødblink fungerer. Har derfor bestilt en nytt blinklysrele til A8 m/hengerfeste. Dette selges for 356,- hos Audi og er på 6x21w i stedet for 4x21w. Rekner med at problemet er løst da.. og har da spart 12-13 000,-hoho : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid kjekt å spare penger:)

Men jeg har også montert hengerfeste på min Audi A6 da, men der dør blinklysene på begge baklyktene når jeg kobler til en henger, da blinker det fort, sånn som når en pære er gått. Må jeg da bytte rele?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Ja.. jeg er ingen guru på elektronikk, men ring delelageret til Audi og sjekk om det finnes to typer blinklysrele til A6 og..

For meg høres det absolutt ut som det kan være problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

YES;)

Kjøpte også hengerfeste til min A8 i fjord på ebay,men har ikke montert det enda:)

Brukte du lang tid på monteringen?Gikk det lekende lett eller?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du link til di du handlet av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det Bertelshofer du kjøpte hos ?? De selger jo Westfalia som er AKKURAT samme hengerfestet som Møller "orginal-monterer" til blodpriser. Bestilte selv hengerfeste fra Bertelshofer til min forrige Passat. Ble levert på døra etter 5 dager !!!! : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt:)

Å montere hengerfeste,er det en jobb man kan gjøre selv?

Må man kappe i bakfanger,eller kommer det an på hvordan hengerfeste det er man har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Beklager tregt svar her.. Ja, dette kan man fint gjøre selv. Ta av bakfanger for å komme til, samt en brakett som holder bakre lydpotte. Nytt feste til denne er på slepekrok-festet. Må også ta av trekk inne i koffert. Her skal det puttes i en bolt fra innsiden, men alt er ferdig borret. Det er tape over hullet. Det kan så være lurt å balansere selve krok-festet på en jekk når en løfter denne på plass. Putt i alle bolter og trekk til. Nå når bakfangeren er demontert er det lett å komme til å legge opp det elektriske, som er littegrann jobb å få på plass.

Det må skjæres et u-formet hakk i den svarte-nederste gummiaktige delen av fangeren, for selve kroken. Må også skjære av en bit av den svarte plast beskyttelsen som er under bilen, der kontakten for kroken er.

Husk tectyl eller lignende på kroken! Lykke til!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det Bertelshofer du kjøpte hos ?? De selger jo Westfalia som er AKKURAT samme hengerfestet som Møller "orginal-monterer" til blodpriser. Bestilte selv hengerfeste fra Bertelshofer til min forrige Passat. Ble levert på døra etter 5 dager !!!! : rock :

:)

http://myworld.ebay.de/transportsysteme24gmbh/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd.. Men har sett på hengerfeste fra samme leverandør til min A8 D2, ser de har en universell elektrosats og en audispesifik, regner med sistenevnte er med en canbustilkobling?

Noen som kan bekrefte hvordan man kobler opp dette? Burde jeg ha en kontakt i bagasjerommet som jeg kobler rett på? Plug and play Eller mye tyvkobling?

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har ettermontert som vet ? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt og fått levert nå men jeg ble ikke veldig klok på dette når jeg skulle montere :)

Ifølge tegninger i etka ser det jo ut som det skal være to bolter fra undersiden og så bare dra av bakfanger.. Men jeg ser ingen bolter under bilen og klarer heller ikke se eller kjenne hvor den sitter fast.. Finner lite på nett av folk som har demontert den heller..

Når jeg ser på elsatsen klarer jeg heller ikke skjønne hvordan jeg skal koble på tåkelys og ryggelys.. Og virker som om det skal tre ledninger fram i releboksen i passasjerbrønnen..

Noen som har montert eller demontert før som har tips her?

Det jeg har bestilt er et autohak a17a og elsatsen er en erich jaeger 749362.. A8 specific

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fangeren sitter i en umbrako bolt på hver side,inni fangeren,på en måte.. samme løsning som foran,forøvrig,om det sier deg noe.. den er festa i en støtdemper på hverside. Har ikke montert henger feste på en D2,så kan ikke hjelpe deg med monteringa dessverre.. fulgte det ikke med koblings-skjema med el satsen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fangeren sitter i en umbrako bolt på hver side,inni fangeren,på en måte.. samme løsning som foran,forøvrig,om det sier deg noe.. den er festa i en støtdemper på hverside. Har ikke montert henger feste på en D2,så kan ikke hjelpe deg med monteringa dessverre.. fulgte det ikke med koblings-skjema med el satsen?

Er der jeg finner på alle tråder på nett også, jeg får hive meg på rygg og se mer.. Har hatt av frontfanger flere ganger, men klarte ikke se noen bolter bak [emoji15]

Er installasjonsveiledning på tysk, har oversatt den til norsk og engelsk, men er mye som er lost in translation..

Jeg vet jo det er en kabelkanal som går gjennom gulvet i baksetet og framsetet til releboksen framme.. Men skjønner ikke hvordan jeg skal få ledningen fra bagasjerommet til denne boksen

. Og er enda ganske uklart Hvordan jeg kobler meg på tåke og ryggelys, de er jo i koffertlokket på bagasjerommet, ledningene er korte så må nok koble de på nede ved batteriet, men der er det ikke mye å gå på på ledningen.. Håper noen av de som har svart i tråden her tidligere kan svare på det hvis de fikk montery

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje legge ut monterings veiledningen her? Kansje noen gidder å oversett? Jeg er like stiv i tysk som i gym,dessverre..: oppgitt: de boltene sitter i gjennom alu skinna som går på langs inni fangeren.. bør se dem rett ut fra rammevangen.. må nok litt på rygg,ja..:)

Ledningene må nok bare trekkes på leilig sted gjennom bilen.. om du ikke vil/gidder løfte ut seter og vippe opp gulvteppet for å komme til lednings gata,ville jeg kansje lagt de ned i de hulla leningene går under bakseteramma,og lurer på om ikke det går ei lita lednings gate akkurat under plast trimmen i innsteget i døra du kan bruke videre..toppen av kanalen,liksom.. mener det er klipsa noen ledninger der..

Bare pass på at ikke de ligger å gnisser mot noe skarpt,så funker det..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje legge ut monterings veiledningen her? Kansje noen gidder å oversett? Jeg er like stiv i tysk som i gym,dessverre..: oppgitt: de boltene sitter i gjennom alu skinna som går på langs inni fangeren.. bør se dem rett ut fra rammevangen.. må nok litt på rygg,ja..:)

Ledningene må nok bare trekkes på leilig sted gjennom bilen.. om du ikke vil/gidder løfte ut seter og vippe opp gulvteppet for å komme til lednings gata,ville jeg kansje lagt de ned i de hulla leningene går under bakseteramma,og lurer på om ikke det går ei lita lednings gate akkurat under plast trimmen i innsteget i døra du kan bruke videre..toppen av kanalen,liksom.. mener det er klipsa noen ledninger der..

Bare pass på at ikke de ligger å gnisser mot noe skarpt,så funker det..:)

Skulle gjerne lagt den i kabelgaten hvis jeg ante hvordan jeg kommer meg inn i den fra bagasjerommet [emoji14] aner du hva de kaller den på engelsk?

Her er installasjonsveiledning for elsatsen http://en.erich-jaeger.de/products/product-category/wire-harness-vehicle-specific/audi-a8-01.99-10.02

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg fant iallefall boltene for bakfanger, de var bak et deksel som ikke var vist på tegningen jeg så [emoji14] men venstre side flytter seg nada og høyre side får jeg flyttet 2mm fram og tilbake 😡😡😡703a5165fd8b6a320e2b2e1de0d6185a.jpg38b7da4d364fcd25d278f9bbe9c5fb72.jpg13b070667626e58bf2fdb2497678333b.jpg4d2b74f3a2285c0d9ca0c11226fd69c8.jpg3312cbda21c07be8e563d2d41031621c.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.