Tannstang\lekkasje. Passat 3b (Problemer demontering)

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært på biltilsynet og fått underkjent bilen, en Passat 3b.

 

Skulle dit for å godkjenne senkesettet. Når vi dro styringen mens framhjulene var fri hørte vi en surkling.

Såg irundt belgen og fant lekkasje\fuktighet.

 

Dermed ville ikke han godkjenne bilen. Jeg la igjen skiltene og kjørte bilen rett i garasjen.

 

Det hele startet med EU-kontroll for ca. 2mnd siden. Jeg var med etter verksted der de tok kontroll og

4-hjulskontroll. Der presiserte de at de ikke brukte å ta 4-hjulkontrol om høyden ikke stemte.

 

Jeg dro videre til biltilsynet for ca.1mnd siden, og skulle godkjenne det. Der var bilen for lav......

 

Ny høydejustering og 4-hjulskontroll: 3500,- (ved ett nytt verksted, da det var eneste ledig på så kort varsel.) Da bar veien igjen opp til biltilsynet igjen idag og fikk da beskjeden om tannstangen.

 

Burde ikke dette være oppdaget på EU-kontroll og ved 4-hjulskontrollene??

Bilen har ikke vært i bruk siden første eu-kontroll. Kun flyttet fra verksted til biltilsyn.(1mil).

 

Og hva med at jeg måtte ta ny kontroll pga høyden ikke stemte? Når jeg setter inn bilen på verksted og forventer å få den godkjent?

 

 

Hva kan jeg gjøre med tannstangen? Han på biltilsynet sa at jeg måtte skifte tannstang og komme med kvittering på at dette er gjort. Hva med å prøve å reparere\tette lekkasjen?

En på verksted anbefalte meg å prøve lekkasjetettingsstoff. (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tetningsstoff holder ikke lenge...fins ikke repsett heller som jeg vet så ny tannstag er nok saken

Evt pukke det fra hverandre å får tak i simringen et annet sted

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny\overhalt tannstang m\servo?

Ser att NBS har tannstang, men svarer hverken på mail eller telefon, så jeg må finne meg alternativer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tannstang bestilt hos NBS. Blir en herlig jobb å skifte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tannstang bestilt hos NBS. Blir en herlig jobb å skifte...

 

Jeg har tannstang til 1,9 tdi du kan få for 1500,- hvis den passer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tannstang bestilt hos NBS. Blir en herlig jobb å skifte...

Faktisk ikke så ille å bytte

brukte vel 2t og tok det med ro på min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva med at jeg måtte ta ny kontroll pga høyden ikke stemte? Når jeg setter inn bilen på verksted og forventer å få den godkjent?

 

 

Du mener at du hadde bilen på verksted for å godkjenne den med senking?

Trodde det var alment kjent at 4hjulskontroll MÅ taes etter senking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig klar over at jeg må ta ny kontroll etter senking. Problemet her er at verkstedet som tok 4-hjulskontroll første gangen, fikk beskjed om å sjekke høyden og at de eventuellt justerte den opp til godkjente mål. Da fikk jeg i svar at de ALDRI tok 4-hjulskontroll uten at bilen hadde godkjent høyde.

 

Da spør jeg: Er det rett at jeg må betale en ny kontroll igjen, når høyden på bilen ikke var godkjent?

Burde ikke firmaet ta dette på seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde på omegaolje på servoolje beholderen jeg og da ble det tett. vært slik over et halv år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter ett par timer og liiiitt banning følte jeg at jeg begynte å nærme meg slutten av demonteringen av tannstanga.

 

Jeg har så langt fått:

 

-tatt av endeledd av spindel

-fjernet dekslene i innerskjermene

-skrudd av de to 12kant skruene i vannkassa

-løsnet begge rørene inn på tannstanga. (HELVETTE trangt, blir koslig å montere igjen)

-løsnet selve tannstanga fra rattstammen

 

Håpet i de lengste at det var kun dette jeg måtte løse på for å få ut tannstanga.

 

 

MEN, jeg støtte på ett problem. Det er en skru under tannstanga, som er fysisk mulig å komme til på.

 

Viser utringing på bildet:

 

CIMG06621.jpg

 

CIMG06631.jpg

 

Hvordan er det mulig å komme til på denne skruen!!??

 

Dette er en V6, så motorrommet er litt "mindre" her... :)

 

Håper på hjelp!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du tar bort ekspansjonstanken klarer du å kjenne skruen men fingrene, må strekke armen under vannfangrommet.. bruk en vanlig 10 mm fastnøkkel eller en skralle med veldig liten forlenger. dette går vartfall fint på A6 2,4 V6...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har løsnet tanken, men kommer ned til ett aluminiumsdeksel av noe slag. Prøvde å demontere det men....

Hadde håpet på å få fjernet det dekslet og kanskje kommet til der. men tror uansett det kommer til å bli trangt der. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre som har byttet tannstang på disse bilene før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skru av endeledd skruene

fjern deksel rundt tannstang på fører siden

ta ut skrue på rattstamme

skru ut de to skruene i vannkassa (sitter en under batteri og en under bremsekraftforsterker)

siste skruen sitter under bilen opp ved røra

dytt tannstang så langt fram du får den

skru av oljerøra

dra ut tannstang fra fører siden

flytt over endeledd

 

monter i motsatt rekkefølge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter ett par timer og liiiitt banning følte jeg at jeg begynte å nærme meg slutten av demonteringen av tannstanga.

 

Jeg har så langt fått:

 

-tatt av endeledd av spindel

-fjernet dekslene i innerskjermene

-skrudd av de to 12kant skruene i vannkassa

-løsnet begge rørene inn på tannstanga. (HELVETTE trangt, blir koslig å montere igjen)

-løsnet selve tannstanga fra rattstammen

 

Håpet i de lengste at det var kun dette jeg måtte løse på for å få ut tannstanga.

 

 

MEN, jeg støtte på ett problem. Det er en skru under tannstanga, som er fysisk mulig å komme til på.

 

Viser utringing på bildet:

 

CIMG06621.jpg

 

CIMG06621.jpg

 

Hvordan er det mulig å komme til på denne skruen!!??

 

Dette er en V6, så motorrommet er litt "mindre" her... :)

 

Håper på hjelp!!

 

masse forlengere og mulig et ledd så går det fint;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja det kan tenkes. Det er som sagt fysisk umulig å få inn nesten noe verktøy, uten å gå inn fra motorrommet, under ekspansjonstanken. Men jeg får prøve til igjen imorgen. Bedre tid da.

 

Så får jeg ta noen telefoner til vw-verksted rundt om og høre om de har noen tips.

 

Takker for hjelpa foreløpig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er rett og slett umulig for meg å få til. Kommer ikke til på den siste skruen.

 

Det er ett varmedeksel som ligger mellom eksosrøret og selve tannstanga. Dekselet sitter i 3 skruer.

Den ene skruen er så godt gjemt at jeg må ut med eksosrøret for å få det til.

 

Tror rett og slett jeg kryper til korset og ringer ett verksted som får ta resten. Er ikke verdt de grå hårene jeg får av å f....

med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.