Noen som har girkasse-hjerne (TCM/TCU) - A6 2000' , 2.5TDI ,Quattro

Anbefalte innlegg

Hei

Har sammen med en på møller elverum resonnert fram til at det neste jeg bør prøve er å bytte styre-enheten til kassa... Kassa går i nød, og låser seg i 4. gir.

Håper noen har en jeg kan få låne/kjøpe for å se om det er den som er synderen, evt mot depositum, eller gjensidig tillit (Jeg betaler og får pengene tilbake om det ikke er denne det er feil på). Skal oppdatere med delenummer når frua kommer tilbake med fartøyet.

Tilfelle noen har noe annet å tilføye, her er saken i korte trekk:

Feilkode p1820 - Ventil N216 (n92) er "short to plus"

Sletting av kode med bilen i gang, kan i noen tilfeller orne opp,sist gang holdt den en mnd, nå fikk jeg den igang èn gang etter xxx antall fjerning av koder.

Målte ledningsnett uten hjerne tilkoblet, finner ingen kortslutninger.

Målte alle ventiler fra hjernens kontakt, alle måler likt, Trykkreguleringsventilene viser 0.07ohm, og bør etter min mening være hele.

Målte under bilen med hjernen tilkoblet, og da finner jeg både pluss og minus på de fleste kontakter, så der skjønte jeg ikke bæra, men Møller sa at all måling skal skje uten hjerne tilkoblet.

Her er en tidligere tråd om samme feil: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=155535

Håper noen kan hjelpe, vi er veldig avhengige av å ha bilen i drift pga det nye familiemedlemmet :)

Mvh

Kim Håkonsen (Raufoss)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenummeret er 4b0 927 156 BH tror jeg.

Legger ved et bilde hvis det er til hjelp:

IMG_0058.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet mange sikkert er på gatebil og ikke innom forumet, men jeg bumper allikevel...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var vi borte en tur, og hele family'n sku ut så vi måtte kjøre audi i 4.gir. Når vi dro derifra, ut av ingenting, så virket shiten igjen...

Jeg fikk et innfall, for jeg syns jeg ikke hadde ryggelys, noe jeg hadde når jeg dobbeltsjekka, men jeg har hørt at kassene kan monge om det er feil på ryggelyset, som antagelig blir styrt av multifunksjonsbryteren. Noen som vet hvor denne er, hva den gjør,og om denne kan være roten til onde ting?

Det var nemlig en annen ledningstugge rett ved 16pins kontakta på kassa, som hadde våte kabler, men tørr inni kontakta. Renset og hadde på litt CRC utenpå kontakta, og tok rens inni kontakta. Så ut som ledningene gikk bakover og oppå kassa. Denne bryteren er vel også innom hjernen, og om det er no kødd der så kan det kanskje forplante seg slik at controlleren i bilen tror det kommer fra et annet sted?

--

Kim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var vi borte en tur, og hele family'n sku ut så vi måtte kjøre audi i 4.gir. Når vi dro derifra, ut av ingenting, så virket shiten igjen...

Jeg fikk et innfall, for jeg syns jeg ikke hadde ryggelys, noe jeg hadde når jeg dobbeltsjekka, men jeg har hørt at kassene kan monge om det er feil på ryggelyset, som antagelig blir styrt av multifunksjonsbryteren. Noen som vet hvor denne er, hva den gjør,og om denne kan være roten til onde ting?

Det var nemlig en annen ledningstugge rett ved 16pins kontakta på kassa, som hadde våte kabler, men tørr inni kontakta. Renset og hadde på litt CRC utenpå kontakta, og tok rens inni kontakta. Så ut som ledningene gikk bakover og oppå kassa. Denne bryteren er vel også innom hjernen, og om det er no kødd der så kan det kanskje forplante seg slik at controlleren i bilen tror det kommer fra et annet sted?

--

Kim

Satt og leste koblings-skjemaer til tidlig morgen, og jeg lurer på om cruise control er koblet inn på kretsen til ventilen... Står nemlig i skjemaet at U3, går til "Connector -1- in gearbox wiring harness"

Hvis connector -1- peker mot kontakt 1 i kontakta til hjernen, så er det kabelen til ventilen som rapporterer feil... Noen som vet hva de mener med connector -1- ?

Legger ved skjemaet.

U3 er den som er interessant, j217 er girkassehjerne, og f125 er multifunksjonsbryteren som også kan være en synder.

cruisecontrol_25tdi.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.