Litt dårlig kompresjon på en sylinder S4 V8

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hatt en runde med kompresjonsmåling på min 94 mod. Audi S4 4,2. Målingene lå mellom 10-11,5 bar, bortsett fra en sylinder som ga bare 7,5 bar. Grunnen til målingen var pga. oljeforbruk, og fordi den gikk på bare 7 sylindere. Pluggen på den sylinderen med dårlig kompresjon var jo fullstendig nedsota, kunne knapt se elektroden. Tidlig i vår var jeg ute med den delen av eksosanlegget som lambdasonden står i for og bytte sensoren, da kom det olje rennende ned fra eksosmanifolden, tok av manifolden også når jeg først holdt på, og kunne konstantere at oljen kom fra den sylinderen jeg nå har dårlig kompresjon på.

Kan jeg være så heldig at det bare er ventiltetninger som er gåene, som har ført til at ventilen ikke holder helt tett?

Oljeforbruket har jeg spesielt i nedoverbakker med motorbremsing og når bilen står noen minutter på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endel verksteder har utstyr til å finne ut om det lekker oppover (ventiler, tetninger) eller nedover (stempel, ringer) ved komp-test.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har hatt en runde med kompresjonsmåling på min 94 mod. Audi S4 4,2. Målingene lå mellom 10-11,5 bar, bortsett fra en sylinder som ga bare 7,5 bar. Grunnen til målingen var pga. oljeforbruk, og fordi den gikk på bare 7 sylindere. Pluggen på den sylinderen med dårlig kompresjon var jo fullstendig nedsota, kunne knapt se elektroden. Tidlig i vår var jeg ute med den delen av eksosanlegget som lambdasonden står i for og bytte sensoren, da kom det olje rennende ned fra eksosmanifolden, tok av manifolden også når jeg først holdt på, og kunne konstantere at oljen kom fra den sylinderen jeg nå har dårlig kompresjon på.

Kan jeg være så heldig at det bare er ventiltetninger som er gåene, som har ført til at ventilen ikke holder helt tett?

Oljeforbruket har jeg spesielt i nedoverbakker med motorbremsing og når bilen står noen minutter på tomgang.

 

Du kan godt være så heldig ja,

Jeg byttet på min v8 rett før jeg solgte den : bh :

Kompresjonen kan du leve med eller rive av toppen for å sjekke ventilseter. Får du fjernet oljelekkasjen får du nok liv i sylinderen igjenn skal du se om dog med litt mindre kompresjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel uansett nødt til å ta av toppen for å se om jeg finner årsaken. Prøver å selge bilen som den står til nedsatt pris, men folk skal jo absolutt vite hva feilen er. Håper jo at det er ventiltetninger bare da, og at det er såpass mye koks på ventilene at de ikke tetter ordentlig. Fikk jo liv i sylinderen igjen etter å ha renska pluggen, men varte ikke så veldig lenge før den gikk på bare 7 igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det kommer store mengder olje ville jeg trodd at det er ei stempelfjør!..er det mindre mengder olje er det evt ventiltetninger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det kommer store mengder olje ville jeg trodd at det er ei stempelfjør!..er det mindre mengder olje er det evt ventiltetninger...

 

Om det hadde vært ei stempelfjør, skulle jeg ikke da ha hatt et høyt oljeforbruk ved normal kjøring å da? Ryker ikke blått eller krymper noe unormalt med olje ved normal kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige ventiltetninger påvirker ikke kompresjonen i det hele tatt, da de sitter på utsiden av sylinderen og kun vil gi oljeforbruk. Jeg vil si med 90% sikkerhet at problemet ditt skyldes stempelring(er) eller sylindervegg i den dårlige sylinderen, da det er lite sannsynlig at en ventiltetning blir SÅ dårlig at oljen nærmest bare renner inn. Det måtte i tillegg vært på innsugssiden for å få forbrenning i sylinderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige ventiltetninger påvirker ikke kompresjonen i det hele tatt, da de sitter på utsiden av sylinderen og kun vil gi oljeforbruk. Jeg vil si med 90% sikkerhet at problemet ditt skyldes stempelring(er) eller sylindervegg i den dårlige sylinderen, da det er lite sannsynlig at en ventiltetning blir SÅ dårlig at oljen nærmest bare renner inn. Det måtte i tillegg vært på innsugssiden for å få forbrenning i sylinderen.

 

Og dette med sylindre og stempelringer er jo ikke noe ukjent problem med disse motorene desverre, så erfaringsmessig høres det nok ikke ut som at det kun er i toppen (uten at man skal være skråsikker) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder iallefall på og skal bestille opp litt deler nå, så da blir det vel åpning av topp i løpet av neste uke en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder iallefall på og skal bestille opp litt deler nå, så da blir det vel åpning av topp i løpet av neste uke en gang.

 

Hvis du først tar av toppene så er du jo langt på vei med å ta ut hele motoren. Personig ville jeg ikke beksostet slipesett og mye jobb på toppene uten å ta resten av jobben og legge til bunnsett og stempelfjærer.

 

Dersom du finner store slitekanter, så har jeg stående en motorblokk (topper tatt av) utenslitekanter og tilsynelatende mye nicasilbelegg intakt. Det er under 2/100 forskjell i diameter over og under "slitekanten" og da har jeg ikke rengjort på oversiden annet enn å tørke med litt papir. Selges rasende billig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du først tar av toppene så er du jo langt på vei med å ta ut hele motoren. Personig ville jeg ikke beksostet slipesett og mye jobb på toppene uten å ta resten av jobben og legge til bunnsett og stempelfjærer.

 

Dersom du finner store slitekanter, så har jeg stående en motorblokk (topper tatt av) utenslitekanter og tilsynelatende mye nicasilbelegg intakt. Det er under 2/100 forskjell i diameter over og under "slitekanten" og da har jeg ikke rengjort på oversiden annet enn å tørke med litt papir. Selges rasende billig...

 

Så det betyr at du fant ut hvorfor motoren hadde satt seg fast?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått av toppene nå?

Lurer på hvordan den ene sylindern ser ut.

 

Prøvde komptest på min 4,2, fikk mellom 12,5 og 12,8 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått av toppene nå?

Lurer på hvordan den ene sylindern ser ut.

 

Prøvde komptest på min 4,2, fikk mellom 12,5 og 12,8 bar.

 

Har ikke det, tok en ny komp.test etter å fått igang forbrenninga på sylinderen, og kjørt litt, da målte jeg 11,5 bar på den sylinderen. Mulig stempelfjæra hadde satt seg, men løsna når jeg fikk igang forbrenninga. Har ikke fått målt om oljeforbruket har gått ned ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det betyr at du fant ut hvorfor motoren hadde satt seg fast?

 

Ja.

Motor kom opprinnelig fra automat-bil, forrige eier hadde satt på svinghjul uten å fjerne alle skivene som sitter på veiva med automat. Svinghjulet bygde dermed for mye ut slik at clutchen satt fast i girkassa. Motor gikk lett rundt når den kom ut. Er forøvrig solgt nå, men du trenger den vel heller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

Motor kom opprinnelig fra automat-bil, forrige eier hadde satt på svinghjul uten å fjerne alle skivene som sitter på veiva med automat. Svinghjulet bygde dermed for mye ut slik at clutchen satt fast i girkassa. Motor gikk lett rundt når den kom ut. Er forøvrig solgt nå, men du trenger den vel heller ikke.

 

Trenger ikke noen ny motor foreløpig ihvertfall. Vært ute kjørt litt idag, olje forbruket er der fortsatt, så tror faktisk det bare er ventiltetninger som er problemet. Tok en ny kompresjonstest på alle sylinderene idag for å være sikker, og det er funnet ok på alle sylindere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.