#1 Skrevet Juli 10, 2009 (endret) Hei godt folk Jeg har byttet girkasse fra 4 til 5 trinns på golfen idag, en 2oer golf, og nå virker det som om det er feil clutchwire som sitter på. Den var et helvette å få av den på gamle kassa og nå på den nye var det lett som bare det å få den på, men så returnerer ikke clutchen heller...hehe. Er det noen som vet om man trenger en annen clutchwire ved et slikt bytte? kortere? Byttet fra 4 trinns til 5 trinns på en caddy en gang, da var det ikke noe forskjell bortsett fra giroverføringene. Ser liksom ingen måte å få den justert på selv heller.. Noen som vet noe? Setter pris på alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 10, 2009 du husket å se etter at den pinnen som går tvers gjennom kassa var på plass sant? Får du løst ut clutchen i hele tatt, eller er det null motstand i armen til clutch wire? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 10, 2009 du husket å se etter at den pinnen som går tvers gjennom kassa var på plass sant?Får du løst ut clutchen i hele tatt, eller er det null motstand i armen til clutch wire? Pinnen som går tvers gjennom kassa? Tok kassa av en annen motor og satte den på min...det er alt jeg vet Er null motstand... clutchwiren "virker for lang" hvis du forstår... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 10, 2009 Jada, jeg er ekstremt flink til å tegne:) hehe Der ser du kanskje hva jeg sikter til. lett for at denne pinnen faller ut om en ikke er klar over at den er der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 10, 2009 Veldig bra tegning det der... Vil det da si at jeg må av med kassen igjen? For da har jeg et problem... Hvor stor er den pinnen da? Burde vel ha sett den en plass om den hadde falt ut... Den utløser armen virker vel lik den som sitter på kassa jeg tok av, bortsett fra at den er litt høyere oppe... Er vel ca 2 cm vandring på clutchwiren nå hvis jeg skal forklare det på min måte...hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 10, 2009 (endret) Veldig bra tegning det der...Vil det da si at jeg må av med kassen igjen? For da har jeg et problem... Hvor stor er den pinnen da? Burde vel ha sett den en plass om den hadde falt ut... Den utløser armen virker vel lik den som sitter på kassa jeg tok av, bortsett fra at den er litt høyere oppe... Er vel ca 2 cm vandring på clutchwiren nå hvis jeg skal forklare det på min måte...hehe Det du kan prøve er å f.eks sette en jekk med en 2"x4" klosse oppunder den armen å se om du får dytte den videre oppover og at der er motstand, er det det så er det nok bare wire som er feilen. PS: der er også en slags avspenning på wiren som kan lage trøbbel. er inni den store klompen på wiren som sitter rett før den når kassa. Er noe fjær greier å låsing inni der som en skal vri på for å få mer slak når wire skal demonteres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 10, 2009 Ok...får prøve det, virker som det er motstand lengre oppe, akkurat likt som på den kassa jeg tok av... Men den pinnen, hvor stor pinne snakker vi om her? flere centimeter forsumer jeg? Rart at jeg ikke skulle sett denne isåfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 10, 2009 Ok...får prøve det, virker som det er motstand lengre oppe, akkurat likt som på den kassa jeg tok av...Men den pinnen, hvor stor pinne snakker vi om her? flere centimeter forsumer jeg? Rart at jeg ikke skulle sett denne isåfall... Den er sikkert 3-4mm i diameter og like lang som kassa. se siste punkt i forrige innlegget mitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 10, 2009 PS: der er også en slags avspenning på wiren som kan lage trøbbel. er inni den store klompen på wiren som sitter rett før den når kassa. Er noe fjær greier å låsing inni der som en skal vri på for å få mer slak når wire skal demonteres. Det her har jeg tro på, den virker ødelagt under det hvite dekselet, alt er på en måte løst i gummien der.. Jeg får se litt på det, håper ikke jeg må av med kassa igjen, da må jeg til stavanger igjen og hente motorløfter osv...hehe Er i østfold nå... Men tusen takk for gode tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 10, 2009 Det her har jeg tro på, den virker ødelagt under det hvite dekselet, alt er på en måte løst i gummien der..Jeg får se litt på det, håper ikke jeg må av med kassa igjen, da må jeg til stavanger igjen og hente motorløfter osv...hehe Er i østfold nå... Men tusen takk for gode tips! Bare hyggelig! Får håpe du slipper unna med å skifte bare wire da;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 10, 2009 Bare hyggelig!Får håpe du slipper unna med å skifte bare wire da;) Men passer alle wirene til til de forskjellige kassene, er ikke forskjell fra 4 til 5 trinns asså? Ja, hadde vært greit å fått med seg bilen hjem denne gangen, 1 måned uten bil snart...hehe Begynner å gå tom for kamerater som kan låne meg bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 10, 2009 Men passer alle wirene til til de forskjellige kassene, er ikke forskjell fra 4 til 5 trinns asså? Ja, hadde vært greit å fått med seg bilen hjem denne gangen, 1 måned uten bil snart...hehe Begynner å gå tom for kamerater som kan låne meg bil Jeg byggde om en Golf3 fra 1,4i med 4trinn -> 1,8i med 5trinn. Der måtte jeg skifte wire, men der var også konstruksjonen på motor og gir helt forskjellig. clutch-armen var oppå kassa på 4trinn og ned på siden(som på din) på 5trinn kassa. Det har jo igrunn bare med hvordan wire er festa på den som sto der å den du har nå. Er det lik innfestning så bør det gå å bruke samme wire. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 10, 2009 Ja riktig, på min er dem jo på samme plass som du sier, men det ser ut som armen på 5trinnsen er høyere oppe... Men det kan jo være noe jeg innbiller meg også hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 13, 2009 (endret) Da er kassa tatt av, pinnen var "desverre" i...hehe, så da lurer jeg på om man må bytte clutch hvis man oppgraderer fra 1,6L med 4 trinns til 5 trinns fra 1,8L ?? Alt ser ut til å virke slik det skal ellers... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 13, 2009 Den pinnen som det her er snakk om er vel i 2 biter? Mener den var det på ei kasse jeg hadde. Du kan komme til på den pinnen under det grønne lokket på enden av kassen. Hør med Møller om det er forskjellige delenummere på de 2 kassene angående den pinnen. Er en mulighet at den er lengere på 5 trinskassa og at det evt er annen type cluts, Mener å ha hørt om en med samme problen som bare byttet til lengere pinne på kassa for å få dette i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 13, 2009 du har sjekka at kabelen ikke har hoppa av pedalen sant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 13, 2009 Ja, men jeg dobbektsjekka det idag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 13, 2009 Den pinnen som det her er snakk om er vel i 2 biter?Mener den var det på ei kasse jeg hadde. Du kan komme til på den pinnen under det grønne lokket på enden av kassen. Hør med Møller om det er forskjellige delenummere på de 2 kassene angående den pinnen. Er en mulighet at den er lengere på 5 trinskassa og at det evt er annen type cluts, Mener å ha hørt om en med samme problen som bare byttet til lengere pinne på kassa for å få dette i orden. Pinnen er lengre på 5 trinns kassa ja, men den er ikke i to deler.. Det er riktig at du kan komme til bak det grønne lokket...men man må vel ut med litt diverse.. Enste løsningen som jeg ser er at det er en annen clutch.. Blir aldri motstand i utløserspaken slik det er nå ihvertfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 13, 2009 Da er kassa tatt av, pinnen var "desverre" i...hehe, så da lurer jeg på om man må bytte clutch hvis man oppgraderer fra 1,6L med 4 trinns til 5 trinns fra 1,8L ?? Alt ser ut til å virke slik det skal ellers... hei..det du bør gjøre mens kassa er av det er å måle avstanden fra utløserlageret / trøstlageret å ut til kransen av kassa å se om der er samme avstand på som den gamle.. hvis det ikke er det må du nok ha clutch til den kassa du skal ha på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 13, 2009 Ja ble tipset om dette tidligere idag, skal få gjort dette...på raskt øyemål ser det ørlite "dypere" ut på den nye kassa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 13, 2009 Ja ble tipset om dette tidligere idag, skal få gjort dette...på raskt øyemål ser det ørlite "dypere" ut på den nye kassa.. hvis det er dypere hvil ikke clutchen ta.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 13, 2009 Nei.. Kan ikke se at det skal være noe annet enn det.. Uansett blir bilen satt på henger imorgen og kjørt hjem... Skal bli godt å skru der jeg har alt tigjengelig og all verdens med tid...hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 17, 2009 Da kan jeg konstatere med at det var clutchen som var problemet her.. Bilen ble tatt med hjem, og er nå mer eller mindre oppe å går igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...