Anbefalte innlegg

Da har jeg fått opp et varsellys i dashen. Mangel på olje. Har faktisk ikke skiftet olje på bil før selv, så ble litt stressa der jeg var ute å kjørte. Stoppa innom esso og ettefylte en eller annen olje de anbefalte. 0w40 hvis jeg husker rett.

 

Fant så ut nå i etterkant at jeg kun bør ha olje som er tilpasset pumpedyse? Jeg etterfylte kun 1L, tenkte jeg skulle ta oljeskift i morgen. Kan dette være skadelig? Hvilken olje bør jeg hive på?

 

Bilen er en 2004 passat 1,9 tdi 130hk(96kW)

 

Bør en også skifte oljefilter samtidig?

 

Har absolutt ingen peiling på dette. Noen syntes sikkert det er et litt morsomt spørsmål, men håper nå å få noen seriøse svar alikevel ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manualen er forøvrig på tysk (importbil) så den forstår jeg ikke et ord av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spiller ikke noe rolle hvordan olje du heller på ettersom all ojle vil blande seg.

 

når det kommer til hvordan olje du bør kjøpe å hele på så har thorshov en fra castrol som er beregnet på diesel biler og denne fungerer fint.

 

det er ikke noe krav til å bytte oljefilter men jeg annbefaller deg å gjøre dette uansett ettersom det sikkert ikke er byttet siden siste service.

 

kan gi deg et par tips på veien da.

 

*oljefilteret ditt er et innsatsfilter som sitter under det store plastdekselet over motoren. på høyre siden av motoren din sitter den svart beholder som du skrur av lokket på toppen og drar filteret rett opp.

 

*for å ta av platen under motoren så sitter denne i tre skruer foran ved frontfangern og tre litt lengre inn (der hvor platene møtes) oljetappingspluggen er 19MM og det kan være smart å bytte kopperringen på tappepluggen i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Forøvrig...Thorshov? Hvem er det? :) Noen som selger olje til en ok pris i Bergen på en lørdag? Lite sugen på å bruke 2000 spenn på olje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Forøvrig...Thorshov? Hvem er det? :) Noen som selger olje til en ok pris i Bergen på en lørdag? Lite sugen på å bruke 2000 spenn på olje :)

 

thorsov bilrekvisita, bilekstra osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2005_2_0_PD_Engine1.JPG

 

visst du ser på denne motoren så ser du oljefilterboksen er den som har gule tall på seg ved siden av peilepinnen. denne ser du når du tar av toppdekselet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info ;) Bildet fungerte forøvrig ikke..Satser på å fikset opp i det i morgen. Har forøvrig hørt at det kan bli stygt med feil olje på biler med pumpedyse. Kjenner du til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info ;) Bildet fungerte forøvrig ikke..Satser på å fikset opp i det i morgen. Har forøvrig hørt at det kan bli stygt med feil olje på biler med pumpedyse. Kjenner du til dette?

 

spiller egentlig ikke noen rolle hvordan olje du putter på. bare den er delsyntetisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljetappingspluggen er 19MM og det kan være smart å bytte kopperringen på tappepluggen i samme slengen.

 

Bør absolutt ikke bruke kobber-ring på alu bunnpane pga korrosjon som kan oppstå.

Møller skifter alltid hele pluggen på service. denne har skive og er innsatt med et stoff som skal hindre korrosjon og skal derfor skiftes hver gang. koster ikke mange kronene heller.

 

spiller egentlig ikke noen rolle hvordan olje du putter på. bare den er delsyntetisk

 

Er jo ikke bare på gøy at det finnes olje spesifikasjoner vel? :)

Har bilen longlife f.eks vil han få opp varsel om service lenge før tiden om en ikke bruker olje som er beregna på det, Når en har pumpe-dyse element stiller disse også krav til kvaliteten siden de "går på olje"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å bruke denne oljen.

 

CASTROL EDGE 5W-30

SLX Professional LongLife II

 

Bruker som regel å gå litt over 4liter så kjøper du 5liter har du en slant å etterfylle med;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Er jo ikke bare på gøy at det finnes olje spesifikasjoner vel? :)

Har bilen longlife f.eks vil han få opp varsel om service lenge før tiden om en ikke bruker olje som er beregna på det, Når en har pumpe-dyse element stiller disse også krav til kvaliteten siden de "går på olje"

 

 

da må jeg stille et dumt spørsmål. hvordan veit bilen hva som blir fylt på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da må jeg stille et dumt spørsmål. hvordan veit bilen hva som blir fylt på?

 

Sitter en sotføler i bunnpanna;)

Denne følger også med på oljenivå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter en sotføler i bunnpanna;)

Denne følger også med på oljenivå.

 

okey, da lærte jeg faktisk noe nytt i dag også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ble jeg med ett mye klokere. Fant forøvrig ut at hvis jeg kjører på longlife så vil den ha vw 506 01, og hvis ikke så er det 505 01. Går den castrol olja under det? Kan jeg kjøre litt rundt for å skaffe olje og filter, eller bør den stå, og heller låne meg en bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ble jeg med ett mye klokere. Fant forøvrig ut at hvis jeg kjører på longlife så vil den ha vw 506 01, og hvis ikke så er det 505 01. Går den castrol olja under det? Kan jeg kjøre litt rundt for å skaffe olje og filter, eller bør den stå, og heller låne meg en bil?

 

Du kan fint kjøre med bilen, ingen fare sånn sett:)

 

Har du ikke longlife-intervall kan du bruke Edge Turbo Diesel 5W-40 den er 505 01

 

Den andre oljen jeg anbefalte klarer tilogmed kravene for 507.00 (nye spessifikasjon som dekker 506.01) og kan derfor fint brukes på bilen din uansett om du har longlife eller ikke:)

 

Ville iallfall kjøpt bunnpluggen på møller så det ikke blir noe tull med lekkasjer. Filter får du sikkert andre plasser, men aner ikke om det blir noe billigere.

Når du bytter filter trenger du en en filtertang som kniper rundt hele plast hetta, bruker du en med 2-3armer er det fare for at den sprekker (har klart det:) )

Sitter forøvrik 2 O-ringer på den plast holderen til filteret som må skiftes, men de følger somregel med filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takket være denne tråden så fikk jeg guts nok til å skifte olje på min, det gikk veldig smertefritt.. 4+1 liter med Castrol Edge 5W-30 fra mekonomen, de hadde tilbud så man fikk literen gratis, og filter. Mannen sa at hiddenen sa jeg ikke skulle ha plugg for alupanne, men jeg kjøpte en av hver (siden denne tråden sa at jeg ikke skulle bruke kobber), og det viste seg å være lurt :)

Fikk utrolig nok løst filteret til slutt også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.