3b motor går ikke rent. alt for høy afr

Anbefalte innlegg

Ok her er problemet: Fikk endelig start på den nybygde 3b motoren, luftmasse måler er ok tenning skal vere ok, motoren starter lett.Men den har ikke lyst på turtall, å afr på tomgang å rusing ligger på alt fra 15 til 30. Har satt inn nye 550 dyser å justert alt fra 1 til 6 bar bensintrykk men afr er uforandret.: klø : org motronic så derfor starta jeg med lavt trykk å skrudde deretter opp. ingen forskjell.

Føleren i bakkant av blokk viser ca 350 ohm ved varm motor. Er dette normalt? Å på org turbo går slangen fra n75 inn på kompressor huset, men det har ikke jeg på nye turboen, hvor koble den da?

Sikkert mange rare spørsmål:p

Mvh Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Org ECU? da har du feilen din der ikke bare å hive på noen større dyser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme resultat med org dyser. Trodde de var feilen, så derfor byttet jeg. Har jo uansett satt ned trykket så det skulle bli riktig med de nye.: klø : burde jo fått mye feitere blanding med de større dysene. om trykket var likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

350 er ganske riktig, for skal være 330 ved 80 grader, kan være lamda da. noe forskjell om du kobler av lmm da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kobler jeg av lmm da kryper afr ned til 10-11 det er jo litt fett men mye bedre. men den er i orden for jeg har byttet med

200`n Flere ganger å begge er like. Begge funker på 200`n. prøvd med å uten lambda ingen forskjel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan noen andre sensorer gjøre dette? Har vrid fordeler frem og tilbake når den går, uten hell mtp gangen på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg du skal prøve lamda da.

Hjelper ikke å vri på fordeler når den går

Mulig innsugs temp kan han noe å si men tviler på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, skal prøve i morgen tidlig.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bore inn nippel på det nye kompressorhuset slik at du får n75 ventilen inn på kaldsiden av turboen. Jeg måtte gjøre dette med Garret'n min. Jeg tok bare nippelen fra orginalturboen å fikk tak i ei passende bor å lagde et jevnt fint hull å gjenga opp med gjengetapp. Fiks ferdig, ble kjempegreier:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du et bilde av det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror det blir vanskelig å få tatt noe bilde nå siden det har blitt trangt nedi motorrommet mitt:p Men du lager hull på ca samme plass på den nye turboen som du har på den gamle. Du kan sikkert føre en slange fra et hvilke som helst sted fra trykksiden inn mot innsug. Men hvorfor gjøre det vanskelig når du kan skru av kompressorhuset og forsiktig kjøre inn en nippel?

 

Legg snurrene ved siden av hverandre så ser du ca hvor du skal lage hull. Men vær forsiktig, metallet i kompressorhuset er noe mykt. Så vær forsiktig ved oppgjenging så du ikke vrir mye feil slik at du får dårlige gjenger. Ville vel egentlig anbefalt ei slik bordboremaskin for å få det jevnt mtp hullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme AFR forhold om du har 1bar eller 6 bar grunntrykk med 550cc dyser?

Også samme med orginal dyser som 550cc, med samme ecu og chip??

 

Det der er ikke lambda sensoren sin skyld alene iallefall... Den har ikke makt til slike endringer.

 

Selv om vanntemp sensor eller innsugstemp har vært defekt, så skulle du sett stor forskjell på disse endringene.

Om det er feil på bensintilførselen, så skulle du også da sett stor forskjell på dette..

 

med 550cc på 6bar, kontra orginal dyser på 3.5 bar, så får motoren sikkert dobbelt så mye bensin med samme ECU/Chip..

Det er kun lambda sensor som kan utføre en forskjellig jobb ved et sånt bytte, å den har ikke mer enn 10-15% makt over mappet.

 

Det MÅ være noe du overser her nå, som ikke kommer frem.. Eller så er AFR måleren din defekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilke AFR måler har du? På min LC1 fra innovate så mener jeg det er 2 forskjellige koblinger hva målerinfo angår. Jeg kan velge fra 0-15 AFR og 15-22+ ved å bytte en kabel. Husker ikke helt i farten hvordan det der var, siden det er lenge siden dette ble koblet opp.

 

Men har du vakumlekasje vil vel dette påvirke AFR i en av retningene. Jeg sliter med det samme selv akkurat nå selv om jeg fikk noe forbedring ved bytte av lambda. Har noe tull med bensinsystemet som gjør at den går veldig mye for fett på blandinga.

 

Sjekk alle små slanger og slikt for lekkasjer, skru litt ekstra på klemmer og se om det blir bedre. Gjør dette med den nippelen på turboen også slik at det er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører Lc1 fra innovate jeg også. Har prøvd den på en annen bil å da funket den. skal gå over vakum nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sitter lambdasensoren? Er viktig at eksosanlegget er 100% tett frem til dit hvor sensor sitter.

Om du har fjusk på en sylinder vil du kunne se dette som høy AFR.

Får motoren for mye bensin vil dette også gi utslag i høy AFR pga dårlig forbrenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det her Tommy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.