Audi 80 2.3q, ny coil, starter ikke. fordeler ønskes lånt, tenningsmodul hvor?

Anbefalte innlegg

ingen som ser om det som er ringet rundt i post 18 er en tenningsmodul? rart at de som faktisk jobber på mekonomen ikke vet om det er det.

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg byttet coil og tenningsmodul. men fortsatt ingen gnist.

 

målte på toppen av coilen, men null kontakt.

 

testet så kontakten inn til coilen. der er det 12volt, uttenom på den tappen i midten. men regner med det er jord.

 

jeg er desperat nå, har ekstremt bruk for bilen i neste uke.

 

vær så snill noen dær ute, jeg ber på mine knær! jeg trenger hjelp!

 

jeg betaler 1500kr til den som får bilen til å gå. altså den som kommer og får den igang så den går igjen daglig.

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en tenningsmodul bak sparkeplata på førersiden. Kan være denne som feiler. Har muligens en liggende som du kan teste med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en tenningsmodul bak sparkeplata på førersiden. Kan være denne som feiler. Har muligens en liggende som du kan teste med.

 

hadde vært ekstremt bra om du kunne tatt deg en tur å sett på det. hvordan kommer jeg til under sparkeplata?

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg må rett å slett ha noen til å gjøre det dær for meg, skjønner så lite nå, er så lei og forbanna på den bilen at jeg snart spyr.

 

jeg er ekstremt lite kyndig når det gjelder måling med multimeter, har ikke peilig på hva de forskjellige innstillingene er.

 

hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være turtallssensor som skaper problemet? Den må vel funke for å få strøm ut av coilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det står 12v på ene siden av coilen når du skrur på tenninga. terminal 15. er det ikke strøm der da har du en defekt tenningsbryter etter all sansynlighet. Denne sitter bak tenningslåsen og man kommer til denne ved å først ta av rattet (24mm mutter bak tuteputa), løsne øvre dekselet rundt rattstammen (2 stjerneskruer fra undersiden av dekselet), så ta ut instrumentet (2 stjerneskruer i bunn). Tenningsbryteren sitter festet med 2 små torx til baksiden av tenningslåsen mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det står 12v på ene siden av coilen når du skrur på tenninga. terminal 15. er det ikke strøm der da har du en defekt tenningsbryter etter all sansynlighet. Denne sitter bak tenningslåsen og man kommer til denne ved å først ta av rattet (24mm mutter bak tuteputa), løsne øvre dekselet rundt rattstammen (2 stjerneskruer fra undersiden av dekselet), så ta ut instrumentet (2 stjerneskruer i bunn). Tenningsbryteren sitter festet med 2 små torx til baksiden av tenningslåsen mener jeg.

 

hvordan tester jeg om det er 12 volt på terminal 15? jeg må ha dette med teskje. skal jeg bare bruke den ene testeren fra multimeteret? eller begge, hvor skal isåfall den andre være?

 

la foresten merke til at pluggene ikke var våte av bensin etter å ha prøvd å starte den.

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene skal stå til jord/- på batteriet (sort pinne), så den andre på terminal 15(rød pinne). test multimeteret på batteriet først, så ser du hvilken innstilling du skal ha.

 

Men, om pluggene er tørre er det ett par ting til du kan sjekke.

 

Hører du bensinpumpa starte når du skrur på tenninga? Skal høre det summe litt fra bak ved tanken. Pumpa skal gå i 3 sekunder om du skrur på tenninga, så starter den igjen når man kjører på startern.

 

Da kan det være bensinpumpereleet som er kaputt, evnt pumpa.

 

Måle hallgiversignalet, først måle mellom den røde (12v) og brune evnt sorte (jord) ledninga, her skal det være 12v mellom med tenning på. Det er 3 ledninger som går inn i kontakta på hallgivern, og disse 2 sitter ytterst på hver sin side.

Er det 12v der, så går du vidre og måler den midterste ledningen av de tre på kontakten på fordelern. Rød pinne på den grønne ledninga i midten og sort pinne til den brune/sorte ledninga (jord). Samme innstillinger på multimeteret som ved måling av batteri/coil, men nå skal du få mellom 4.5 til 5 volt i pulser når du triller bilen i gir sakte fremover med tenninga på. Her er det greit med en hjelpemann :) Hallgiveren gir altså ut ett 5volt signal i pulser når motoren roterer med tenninga på.

 

Dette signalet forteller innsprøytningssystemet at motoren roterer, da gir tenningsmodulen pulser til coilen, samt signal til bensinpumpereleet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måler 5volt på den miderste, men det å trille bilen i gir fremover er nokk ikke mulig her hvor jeg er nå.

 

har svivet motoren, men det er ingen puls, den holder seg konstant på nesten 5 volt.

 

får nesten 12 volt når jeg måler selve kontakten som skal stå på fordeleren.

 

jeg trenger en ng ekspert i helga, er hjemme hele helga, penger venter den som får bilen igang!

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vanskelig å få målt puls med et multimeter når du drar på starteren, går så fort rundt at multimeteret ikke får registrert

0V 5V 0V 5V...osv. Men siden du får 5 volt så skal jo hallgiveren være ok. En annen måte er jo å ha bilen i fri å turne motoren manuelt, sett på en koppnøkkel på veivbolten og dra motoren rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe samme problemet på min.

På min er det hjernen som er synderen.

Hvis jeg gir den ett litt klapp er alt bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinpumpa går ja, ikke noe problem der.

 

jeg MÅ ha fysisk hjelp før jeg kjøper ny fordeler, har ikke råd til å kaste de pengene ut av vinduet om det viser seg at fordeleren er i orden.

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.