Anbefalte innlegg

Noen som veit koffer den org. dumpventilen sitter så nært turbo`n på rs2 og når man monterer en ny så settes den like før gassspjeldet! Hvorfor gjøres dette da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dumpventil skal monteres så nær spjeldhuset så mulig for at Intercooleren ikke skal tømmes for luft når du girer.

 

De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som de flertallet vil ha.

Dette er derimot ikke optimalt. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snues og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet.

 

Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass.

 

Håper dette var ett greit svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dumpventil skal monteres så nær spjeldhuset så mulig for at Intercooleren ikke skal tømmes for luft når du girer.

 

De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som de flertallet vil ha.

Dette er derimot ikke optimalt. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snues og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet.

 

Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass.

 

Håper dette var ett greit svar

 

Ja kunne tenke meg at det var noe sånt!

Du ska ha mange takk for svaret, skjønnte bare ikkje plasseringen av dumpventilen på rs2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at den er montert som den er på RS2,S4,S2 osv er fordi at en bil med luftmengdemåler ideelt ikke skal dumpe ut luften men resirkulere den. Dette fordi luftmengdemåleren allerede har registrert luften og motorstyringen allerede har "gitt" bensin til den luften som dumpes.

Det er da mye enklere(kortere slanger og rør) å montere ventilen nær turboen, men som sagt over så er det mest effektivt å plassere ventilen nær gass-spjellet.

 

Mvh Leif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har planer om å bytte ut \ bygge om diverse slanger til rør på min s4 92 modell.

 

det vil da være en fordel for meg å flytte min nyinnkjøpte resirkulerende dump.

altså plassere den mellom innsug og intercooler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har planer om å bytte ut \ bygge om diverse slanger til rør på min s4 92 modell.

 

det vil da være en fordel for meg å flytte min nyinnkjøpte resirkulerende dump.

altså plassere den mellom innsug og intercooler?

 

Det er absolutt en fordel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.