#1 Skrevet Juli 12, 2009 (endret) Skal bruke en sånn VR-sensor fra 3B til å trigge kam(home) signalet på en 16V turbo med Haltech E6X.. Har begge triggerene liggendes.Ene har grå kontakt og ene har sort kontakt.Hva er forskjellen på disse to? De har ulikt delenummer hvertfall.. Så må jeg og finne ut hvilken av de tre ledningene som er jord,signal og pluss(+),det er her jeg stopper opp Noen som kan hjelpe her? På forhånd takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 13, 2009 Her er hvertfall ett koblingsskjema til disse,takk til mr.Karlsen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 13, 2009 Ingen forskjell på de. er bare fargen på pluggen derav ulike nr. Må nesten ha resten av ledningsnett for å si hvem som er hvem av ledningene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 13, 2009 T3f/1 og T3e/1 er jord T3f/2 og T3e/2 er signal T3f/3 og T3e/3 er pluss mvh jørgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 13, 2009 Ingen forskjell på de. er bare fargen på pluggen derav ulike nr.Må nesten ha resten av ledningsnett for å si hvem som er hvem av ledningene Jeg innbilte meg at den andre hadde kraftigere magnet,men da er det avklart T3f/1 og T3e/1 er jordT3f/2 og T3e/2 er signal T3f/3 og T3e/3 er pluss mvh jørgen Takker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 14, 2009 (endret) Hvor mange grader skal denne trigge på,i forhold til TDC? VR-sensoren er plassert i bakant av toppen,og trigger på home noen få grader før TDC sånn som det står nå.. Har og mulighet for å justere litt på den på braketten jeg har laga.. Et bilde av hvordan den skal stå plassert sånn ca.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 14, 2009 Mener den står på 62 grader 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 14, 2009 (endret) Mener den står på 62 grader Er dette til Haltech? Jeg har fått info om at på Motronicen blir home signal trigga ved TDC.. Fant noe greier i manualen: 6.3 Checking the Base TimingThe ECU uses an engine position reference taken from a cam angle sensor or crank angle sensor. This allows the ECU to calculate ignition timing and fuel events. If the trigger angle is wrong then the ECU cannot function correctly. To ensure that this trigger angle is correct a base timing test is carried out. If the engine is running a distributor, please read Appendix F on rotor phasing prior to setting the base timing to avoid ignition problems. The E6X has a “Lock Timing” setting that allows the user to program the computer to cause all ignition events to occur at a constant angle regardless of timing information in the ignition maps. The Lock Timing can be set between -5° to +25° Before Top Dead Centre (BTDC) Sånn som jeg leser det,så har jeg tilstrekkelig med etterjustering i sprutet.Men jeg bør vel da flytte tappen på kamdrevet noe for å komme i nærheten av de 62 gradene som du nevner her?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 15, 2009 Er dette til Haltech? Jeg har fått info om at på Motronicen blir home signal trigga ved TDC.. Fant noe greier i manualen: Sånn som jeg leser det,så har jeg tilstrekkelig med etterjustering i sprutet.Men jeg bør vel da flytte tappen på kamdrevet noe for å komme i nærheten av de 62 gradene som du nevner her?.. Det du fant der er i grunn bare prosedyre for å kunne låse tenninga på sprutet slik at man kan dobbeltsjekke med tenningslampe. Om tenning fysisk er f.eks 12 grader fortenning lest på tenningslampe, og du låser den til 10 grader i sprutet er det satt opp 2 grader feil triggersignal i sprutet. Da kan man gå inn og endre dette i sprutet slik at det blir korrekt. Så slipper man å ha 2 grader mere fortenning enn man tror man har. Sist jeg var inne og rota i Haltech E6K for noen bilmerker siden, så skulle triggersignalet inntreffe 60-90 grader BTDC, så man har da i praksis 30 grader å gå på som man kan fininnstille på siden. Om den skulle f.eks fysisk havne på 75 grader før BTDC, men man tror at den står 60 grader før BTDC og setter opp sprutet til det (60 grader) Så låser man tenninga til 10 grader, fyrer tenningspistolen og leser jo ikke da 10 grader fortenning, men derimot 25grader fortenning. Da går man inn og endrer triggervinkel til 75grader, og 10 grader på låst tenning blir 10 grader på tenningslampa Home signal på kammen er ikke så kritisk ofte, den skal jo i grunn bare fortelle sprutet om man er på eksossyklus eller innsugssyklus. Kjører man fullsekvensiellt så bør vel denne sikkert inntreffe en plass mellom 60-90 BTDC på syl 1 denne også. Tungt å forklare, men håper du fikk noe ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 15, 2009 Giveren du har tenkt til å bruke er en induktiv giver, i praksis en spole som vil variere motstand når jern passerer. 2 av pinnene i stikket skal du kunne ohme til en viss motstand, og denne skal variere når jern passerer. Den siste pinnen er skjerming av kabelen, denne er det som regel best å feste til ett jordingspunkt i bilen som ikke deler jording sammen med annen elektronikk. Så denne sensoren skal det ikke kobles hverken + eller - til som man gjør på en vanlig hallgiver. Her skal 2 av pinnene kobles inn på sprutet sånn at sprutet leser av variasjon i motstand når jern passerer. Og den siste som sagt skjerming. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 15, 2009 Se her kom det noe mere utfyllende svar .. Ser da ut til at tappen må flyttes noe på kamdrevet ja,får se om jeg får lånt meg ei gradeskive i morra.. Leite frem multimeteret og spekulere litt,og strekke opp ledningene da..Men når det gjelder valg av trigger type,skal vel denne stå på Motronic? The E6X currently supports the following trigger types:Standard Multi-tooth Motronic Subaru A (Up to MY00) Twin Trigger Daihatsu (extra tooth) Nissan Mazda (FS) Subaru A (From MY00) MGF Takk for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 15, 2009 Hvis du bruker 60-2 hjul, så skal den stå på Motronic. Sett Home slik at den kommer litt før veiv signalet på syl 1. Feks hvis veivsignal kommer på 70 grader BTDC, så la Homesignal komme ca 100 grader før BTDC på cyl 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 15, 2009 (endret) Hvis du bruker 60-2 hjul, så skal den stå på Motronic. Sett Home slik at den kommer litt før veiv signalet på syl 1. Feks hvis veivsignal kommer på 70 grader BTDC, så la Homesignal komme ca 100 grader før BTDC på cyl 1. Okey..Jeg bruker 60-2 hjul på veiva,med hallgiver fra VAG.. Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 29, 2009 (endret) Nå er kamdrevet modifisert så home kommer inn på ca.90 grader før TDC.. Skulle koble opp coilene i går.Merka meg at det ikke kommer pluss ifra Haltech nettet,var ikke det sånn at dette var - ladda? Jeg bruker 034 sin doble coil,skulle det være nødvendig med tenningsmodul her og? Legger opp egen styrestrøm(+) ifra strømnettet,og legger det opp sammens med IGN1-4 og IGN2-3 ledningene? Jeg prøver å lese meg frem men blir jo grønnere for hver gang Denne 034 coilen det er snakk om.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 9, 2009 Da er sprutet ferdig kobla opp med Direct Fire med 1.8T coiler,gjenstår noe småtteri inni bilen bare.. 02 sensor ledningsmatta står igjen,er litt usikker om jeg skal bruke denne ennå. Siden det skal være en bil som skal brukes på vei så ser jeg jo at forbruket kan spares endel ved bruk av denne '02 Closed Loop' funksjonen. Noen med innspill her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 17, 2010 Da skal det straks være klart for en oppstart.Noen tips ang justeringer til tomgangskjøring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 19, 2010 Da skal alt være oppe å gå,utenom gnist som er meeget fraværende. Har ohma og målt alt ut til coiler,og ser ut til å være rett koblet.. Når jeg kjører trigger diagnose og drar motoren på startern så stopper Trigger Before Last Home Count opp på 4, og Home Count teller til 1.Men når jeg kjinner motor videre så teller kun Home signalet oppover. Trigger Count går til 260(hva nå det betyr?),for så å gå tilbake til null og teller seg videre opp til 260 igjen. Triggerhjul er fra nyere VAG,med 60-2 hjul og hall giver.Denne er satt opp på Trigger Angle 85. Kam sensor er induktiv giver til svinghjul fra 3B motoren,med en ståltapp den trigger på kamdrevet. Klipt ut fra tråden min: Jeg bruker coiler fra 2L TFSI (4-pins) med innebygget sluttrinn.Til veiv trigger signal bruker jeg 60-2 Motronic sensor,og til kam(home) signal bruker jeg VR-sensor fra 3B(20vT) og alt der fungerer bra.Oppsettet jeg har satt opp i Halwin: Ignition setup - Trigger Angle (deg BTDC) : 85 - Tooth Offset : 6 - Direct Fire - Spark Output: Constant Charge - Spark Edge: Falling - Constant Period : 2 ms Trigger setup - Trigger Angle(deg BTDC) : 85 - Trig. type : Motronic - Teeth No: 120 Tooth Offset: 6 - Trigger Input pull up On - Trigger Input : Hall Effect - Home Input : Internal Reluctor Hva i huleste heite har jeg gjort feil her? Og skal ikke det slå en gnist på syl.1 når tenning slås på? Har blitt tipsa om at jeg kan prøve å trigge kam home signalet fra en fordeler.Men jeg trenger en med ett vindu i spalteplata som ikke er å oppdrive til låns her.. Noen som har noen gode tips her? Kan evt legge ut MAPen jeg bruker om det kunne være til hjelp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 25, 2010 gir haltechen jordpuls på tennings utgangene da?hos meg var det ryki en ut gang, så måtte sende til australia en tur 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 27, 2010 gir haltechen jordpuls på tennings utgangene da?hos meg var det ryki en ut gang, så måtte sende til australia en tur Etter hva jeg har lest i boka,så skal den gi den ut + signal? Merkelig hele greia.. Men er det rett at 'Home Count' teller videre,når Trigger Count har telt til 4 og stoppet der? Og når jeg drar ut kontakta til home signalet,så funker det ikke i det hele tatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...