#1 Skrevet Juli 12, 2009 Hei, har problemer med at klimakompressoren på GTIen min ikkje slår inn, har fyllt ny gass på, kjørt VAG-com og får feil på A/C Pressure Switch F129 Intermittent, har målt den trykkbryteren, er Ok med lukka krets for kompressor bryteren og åpen for 2.stegs viftestyring. Ved lasking av pin 1 og 2 på pluggen til A/C Pressure Switch starter ikkje kompressor slik den skal, men ved lasking mellom pin 3 og 4 så starter 2.steg på vifta slik den skal. Kjørt strøm direkte til kompressoren, da starter den og kjøler heilt normalt. Har prøvd annet Climatronicpanel for å utelukke den feilen, hjalp ikkje, begynner å gå tom for ideer akkurat no, er det noken som veit om der er andre sikringer til kompressoren enn den som går på heile klimanlegget? Begynner å frykte at det er ledningsbrudd el. lignende! Noken som har gode ideer? Eventuelt noken som har detaljert koblingskjema for G4, eller veit kor det ligger? Har googlet ein del, men finner ikkje noke særlige nyttige saker. Mvh Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 13, 2009 Ingen som har ide? Hadde noken visst om tegninger hadde eg vore litt meir på vei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 14, 2009 Sjekket sikring i motorom? Sikringsboksen der på Golf 4 har en tendens til og ta fyr, smelte sikringer og sette AC og kjølevifter ut av kurs;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2009 Tenker du på de sikringene som står oppå batteriet? Der var iallefall alle heile, kan vel sei det sånn at det ser ut som at alt fungerer utenom innslaget på sjølve klimakompressoren. Klimanlegget har 25A sikring, så går egentlig ut ifrå at innslaget til klimakompressoren også går på den sikringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 17, 2009 Bump!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 17, 2009 Koblingsskjema for alt mulig står ihvertfall i HAYNES-boka. Ganske sikker på at koblingsskjema for klima også står der. Jeg har boka, og kunne sikkert scanna inn skjemaet. Men nå er jeg i flytte-modus, så scanner/printer står pakka i banankasser sammen med det meste andre jeg eier Kan jo være noen andre har den boka? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 17, 2009 Koblingsskjema for alt mulig står ihvertfall i HAYNES-boka. Ganske sikker på at koblingsskjema for klima også står der.Jeg har boka, og kunne sikkert scanna inn skjemaet. Men nå er jeg i flytte-modus, så scanner/printer står pakka i banankasser sammen med det meste andre jeg eier Kan jo være noen andre har den boka? Har Haynes boka, lite brukende, og meiner Klima delen nesten ikkje var nevnt. Har funnet etter litt googling VAG feilsøkings skjema etter kabelbrudd for Audi, men ingenting for Vw! Finnes det ikkje noen har tilgang til dette for VW? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 26, 2009 Har sett litt på denne delelista, og ser ikkje heilt ka for ein plugg som går til styring av kompressor, nåken som veit? 3B 1J2971843A retainer rhd / (3B) 1J0971838 cable tie with bracket for plastic pin: / F 1J-X-090 001>>* 5X200 5 / (4) 1J0971972 flat connector housing / temperature sender / warm air vent / mapped cooling 2 pin / 4 1J0972702 flat contact housing / connecting part / temperature sensor / intake air duct 2 pin / (4A) 3B0972702 flat contact housing with helper contact catch / connecting part / temperature sensor / footwell vent 2 pin / (5) 1H0972702A flat contact housing / connecting part / temperature sensor / footwell vent 2 pin / (5) 3B0972705 flat terminal pin housing / connecting part / ventilation flap 5 pin / 1,0 1,0 5 535972705 flat terminal pin housing / connecting part / ventilation flap 5 pin / (6) 6Q0972736 flat contact housing / coupling piece / wiring harness for interior 12 pin / (6) 1J0972785 flat contact housing / coupling piece / wiring harness for interior / F >> 1J-X-800 000* 10 pin / (6) 6Q0972777 flat contact housing with helper contact catch / coupling piece / wiring harness for interior / F 1J-Y-000 001>> 17-pin / (6) 6Q0972778 flat contact housing with helper contact catch / coupling piece / wiring harness for interior 17-pin / (7) 1J0972752 flat contact housing / connecting part / electric fan motor 2 pin / 7 1J0972753 flat contact housing / connecting part / electric fan motor 3 pin / (9) 1J0972753 flat contact housing / connecting part / blower control 3 pin / 9 4A0972883 flat contact housing / connecting part / heater with fresh air and heater controls 12 pin / 10 4A0972883A flat contact housing / connecting part / fresh air and heater controls 16 pin / 11 4A0972883B flat contact housing / connecting part / fresh air and heater controls 20 pin / 12 4A0972883C flat contact housing / connecting part / fresh air and heater controls 16 pin / 14 1J0972785 flat contact housing / coupling piece / central wiring harness 10 pin / 16 7M0973119 flat contact housing / connecting part / central flap positioning motor / positioning motor 6 pin black / 17 N 90666101 cable tie / hole/sheet metal thickness: 4,5X200 6,5 / 0,3-3,0 / (17) 1J0971838 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 31, 2009 Alle like blank som meg her no eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 31, 2009 Har samme problem som deg. Har ingen lekkasjer, fylt opp med gass, men kompressoren vill ikke starte. Si fra viss du finner feilen da:)?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 1, 2009 Ja, skal gi beskjed om eg finner ut av det, sitte på jobb i nordsjøen og håper på at eg får nåkken tips før eg skal heim igjen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 1, 2009 Ja, skal gi beskjed om eg finner ut av det, sitte på jobb i nordsjøen og håper på at eg får nåkken tips før eg skal heim igjen:) Ser ut som me må gå grundig til verks her olsen, mulitimeter og mangen kloke hoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 1, 2009 vet du at trykksensoren registrerer riktig trykk på anlegget? Hvis den tror at trykket er lavere en det egentlig er så vil den ikke starte kompressoren får ikke å skade kompressoren.. Om du har diagnoseverkøy tilgjengelig så mener jeg at du finner trykket på måleverdi blokkene en plass. Når ikke anlegget kjører skal du ha trykk på rundt 5 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 1, 2009 Har du prøvd å laske alle mulig veier? Jeg måtte laske min på kryss... da starta kompressoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 2, 2009 Ser ut som me må gå grundig til verks her olsen, mulitimeter og mangen kloke hoder. Ja da va nett da og, forhåpentligvis so blir da iallefall ett klokt hode om me slår oss ilag....deg:)hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 2, 2009 vet du at trykksensoren registrerer riktig trykk på anlegget? Hvis den tror at trykket er lavere en det egentlig er så vil den ikke starte kompressoren får ikke å skade kompressoren..Om du har diagnoseverkøy tilgjengelig så mener jeg at du finner trykket på måleverdi blokkene en plass. Når ikke anlegget kjører skal du ha trykk på rundt 5 bar. Såvidt eg har lest meg fram til så ligger LP/HP trykkbryter i samme bryter, og meiner at den ikkje måler trykk, men kun er forhåndsinnstilt på visse trykk, åpen bryter opp til 1.5-2bar, lukka bryter derifrå opp til 30bar meiner eg det var på HP funksjonen, og har målt at bryteren er lukka når anlegget er stoppa, altså kompressor har gangsignal. Pluggen på denne trykkbryteren har 4 pinner, 2 til å styre kompressor og 2 til å styre 2.steg på kjølevifte framfor motor. Så mistenker at det er noko mellom Climatronic panelet og kompressoren som kødder seg. Men viss det er slik at Climatronicen føler nøyaktig på trykket så går jo mine teorier i dass! Har du prøvd å laske alle mulig veier? Jeg måtte laske min på kryss... da starta kompressoren. Har laska slik at 2.steg på kjølevifta starter, men kompressor starter ikkje når dei to pinnene blir laska, ikkje prøvd å laske på kryss, blir vel ikkje heilt riktig det!Kobler jo sammen to forskjellige kretser då!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 6, 2009 Heisann, første post her... Starter viftene dine når du skrur på klimaen? På golfen min så skjer det av-og-til at det ikke kommer kald luft, og da har heller ikke viftene starta. Feilen (tror) jeg kan være temperatur-føleren i radiatoren; Om en kortslutter pin 1 og 2 skal vifta starte, gjør den ikke det er det vel mest sannsynlig vifte kontroll enheten det er problemer med. Sitter under batteriet og styrer strøm til viftene og klimakompressor. I tillegg er det en mulighet for at bryteren som som åpner/lukker overgangen mellom høy-og lavtrykk på klimaanlegget ikke er i orden. Den er også tilkobla vifte kontrollen og styrer som nevnt både kompressoren og vifta. Har bestilt en vifte kontroll enhet på eBay, og skal sette inn den neste gang viftene- og aircondition stopper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 7, 2009 Heisann, første post her... Starter viftene dine når du skrur på klimaen? På golfen min så skjer det av-og-til at det ikke kommer kald luft, og da har heller ikke viftene starta. Feilen (tror) jeg kan være temperatur-føleren i radiatoren; Om en kortslutter pin 1 og 2 skal vifta starte, gjør den ikke det er det vel mest sannsynlig vifte kontroll enheten det er problemer med. Sitter under batteriet og styrer strøm til viftene og klimakompressor. I tillegg er det en mulighet for at bryteren som som åpner/lukker overgangen mellom høy-og lavtrykk på klimaanlegget ikke er i orden. Den er også tilkobla vifte kontrollen og styrer som nevnt både kompressoren og vifta. Har bestilt en vifte kontroll enhet på eBay, og skal sette inn den neste gang viftene- og aircondition stopper. Nei trur ikkje de starter når eg setter på klimaen, men det kan vel også vere for at kompressoren ikkje starter!? Vifta på radiatoren starter når eg lasker de pinnene, så den funker fint. Men det kan jo vere at det ligger noko ekstra i den viftekontrollen som også har innvirkning på styringa av kompressoren. Skal sjekke under batteriet når eg kommer heim ifrå sjøen igjen då! Link til kor du kjøpte den kontrollen på Ebay? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 7, 2009 Liten update... Alt fungerte bra i går kveld, og i dag tidlig. Bilen har stått i sola i hele dag, og hverken viftene eller AC startet opp. Prøvde da å kortslutte pin 1 og 2 fra temperaturføleren i radiatoren. Ingen vifte startet. Plukket da ut batteri, batterikasse og løsnet vifte kontroll enheten, 1J0 919 506 G. Sprayet kontakene med WD40 og gav den noen slag. Er vel noen enkle releer inni, og disse setter seg fast om de har vært utsatt for fukt. Enkelte har også opplevd at viftene ikke slår seg av når bilen er parkert, med det ressultat at batteriet blir utladet. Uansett, etter at alt var skrudd sammen, fungerte vifter og AC som det skulle. Om det var de små rappene, eller om temperaturen hadde synket under det nå åpne panseret er usikkert..... Bestilte som sagt en på eBay, men den slutter med Q Tar ikke sjansen på å bruke den, så om noen "trenger en slik" er det bare å melde i fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 7, 2009 Då veit eg iallefall ka eg skal sjekke når eg komme heim:) Kva kan vere forskjellen på de då? G og Q? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 7, 2009 (endret) Akkurat hva forskjellen er aner jeg ikke, men de er beregnet på ulike sensorer. Fins vel i utgavene H, K, G, M og Q så vitt jeg vet. Tar i allefall ikke sjansen på å sette inn en annen type en den som sitter der nå. Bryteren for lav-høytrykk har på min 3 ledninger, mens andre igjen har 4. Kan jo være ulike sensorer på den med klimatronic vs de som har kun AC knapp. Etter å ha lest litt rundt, virker det som om samtlige med klimatronic har vifter som ikke fungerer på lav hastighet. Motstand inni vifta som brenner opp, med det resultat at vifta enten går på full speed eller ikke går i det heletatt. Om det er AC som starter viftene eller omvendt aner jeg ikke, men på min slår clutchen inn på kompressoren et par sekunder etter at viftene har starta. Den minste vifta fungerer også som kjøler for selve kompressoren. Har vært nevnt på forum at kompressoren overoppheter dersom bilen står stille og ingen vifte er aktiv. Trykket på systemet mitt tror jeg er bra. I allefall er kjøleeffekten der i løpet av sekunder, og temperaturen på luften som kommer ut holder rundt 4 grader. Spørs om jeg gidder å betale 1500,- bare for å sjekke at jeg har nok gas, og samtidig få anbefalt å skifte komponenter som kanskje kan være dårlige. Kompetansen på dette er ikke akkurat suveren i dette vinterlandet... Edit: Siden du ikke har en enhet liggende, kan du sjekke kontakt punktene på de 3 sikringene på batteriet, samt jordingspunktene under batteriet. Ny vifte kontroll enhet koster 200 dollar i USA, så skal en kjøpe en slik ny hos Møller, "tjener" en nok inn igjen medlemsavgiften til VWaudi klub Norge på kun den handelen. Her er en oversikt over kontaktene til vifte kontroll enheten: http://tech.bentleypublishers.com/servlet/JiveServlet/download/52-15347-142764-1642/vw.ns.ai.doc.a4_fancont.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 26, 2009 Liten oppdatering her no, har demontert batteri og fått sjekka "Fan Control Module", dunka litt i den og reingjorde alle kontakter i området, når bil går så går begge viftene mine på lav fart ser det ut som, men kompressor slår fremdeles ikkje inn, sjekka kontakter og alle sikringer igjen, ingenting som tyder på noko unormalt! Men har bestillt ein "ny" av ein høgger, med samme nr som var på den i bilen : 1J0 919 506 H så får håpe det er den som gjer at kompressor ikkje slår inn. Leste ein plass på eit anna forum at kompressor ikkje vil starte viss vifte som står framfor kompressor ikkje vil gå full fart (steg 2). Håper dette kan vere løysing, eller får ein leite videre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 26, 2009 Såg litt på den oversikten no, har eit par muligheter til å sjekke om det ikkje skulle vere den rele modulen som gjer det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 27, 2009 gleder meg til oppdatering:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 8, 2010 Etterkvart kommer ein oppdatering her, og den er at det hjalp ingenting å skifte den rele modulen, fortsatt like død og varm AC. Skulle fremdeles hatt koblingsskjema for Golf 4 med climatronic, det hadde hjelpt utrulig mykje, er jo umulig å følge kablene bakøve ifrå kompressoren. Nokon som har? Har fremdeles ingen feilkoder liggende. Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...