A4 B5: Bakhjul sitter godt, spinner nesten ikke

Anbefalte innlegg

Syntes bilen oppførte seg litt merkelig de siste dagene.. men har ikke kjørt den på veldig lenge, akkurat montert senkesett og fått nye felger, så tenkte ikke så mye over det... Men når jeg tok av venstre bakhjulet i dag gikk ikke skiven rundt før jeg presset hardt med håndmakt, da greide jeg å rikke den. På den andre skiven var det en del bedre, men syntes den gikk litt tregt der også..

Akkurat byttet både bremseskiver og bremseklosser, men selv etter to dagers kjøring ser den på venstre siden ut mye verre ut enn den høyre!

Venstre bak:

IMG_0141.JPG

Høyre bak:

IMG_0143.JPG

Pusset litt på bremseklosseholderen slik at det ikke var skit i sporet som gjør at det henger..

Sjekket hjulnavbolten, den var akkurat festet slik at skiven innenfor kunne bevege seg når du dyttet den med skrujern, som spesifisert i Haynes boken.

Lurte på om det var håndbrekket som gjorde dette, meen.. vet ikke, ser ikke helt slik ut?

Strammet brekket for noen måneder siden siden det var slapp i fisken når jeg kjøpte bilen. Ikke hatt noe problemer etter det, egentlig.

Hva er muligetene mine her, at jeg rett og slett har en dårlig kalipper som ikke returnerer som den burde?

Klaring håndbrekk-endeposisjon venstre side bak:

IMG_0144.JPG

Klaring håndbrekk-endeposisjon høyre side bak:

IMG_0146.JPG

Bilen er en A4 B5 97 fwd uten quattro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt er mulighetene mine:

Bremsekalipper som er treig - hvordan sjekker jeg dette?

Bremserør som er.. klemt eller dårlige? Har litt dårlig bremseeffekt føler jeg..

Luft i systemet - syntes pedalen virker litt svampete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på ayy du har fått stempelet helt inn før du byttet klosser? har lett for å ligge på litt hvis du ikke har presset det helt inn når du monterer nye klosser...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok det ganske langt inn, vanskelig å få på kalipperen uten! Men det er ingen behov for å skru stempelet HELT inn, sant? Det skal bare inn så langt som nødvendig, å skru det innover har ingenting å si for hvordan de oppfører seg etterpå vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste å begynne med er vel å bytte bremseveske,så får du lufta systemet i samme slenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er typisk handbrekket som har hengt seg. Dette er svært vanlig på disse bilene. Symptomene merker en med at håndbrekket blir "slapt". Det er ingen vits å stramme opp håndbrekke, dette vil sannsynligvis forværre problemet. Det som skjer er at hendelene til brekk vireren på kalipteren ikke går helt tilbake. Dette vil føre til at klossene ligger litt på skiva. Du vil sikker merke at det skiva/felgen er varm etter å ha kjørt en stund. En quick fix er å smøre denne hendelen ved å bevegen denne fram og tilbake til den går bra igjen, men dette problemet vi sannsynligvis oppstå igjen om en stund ( husk å slakk brekk vireren slik at hendelen på kalitperen går helt tilbake ). Hvis du har fått konstatert at det er dette som er problmet er det sikreste er å bytte kalipter for å være sikker å unngå dette problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.. tenkte å kjøpe utstyr til det i dag. Tror det er leenge siden det er gjort.. Men om jeg skal ha ny kalipper må jeg bestille det innen enden av dagen da, for denne må være helt 100% til neste mandag.. Stress!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte ny kalipper til venstre bak nå, pluss nye bremseslanger til karosseriet. Bremsevæske og kit skal jeg kjøpe etter jobb i dag.. så får vi se!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.