Sot problemer A4 1,9Tdi, Fikset!

Anbefalte innlegg

Min 97 A4 1,9Tdi har den siste tiden begynt å sote noe helt for j##lig. Før har denne bilen omtrenint ikke sotet i det hele tatt, men siste tiden kommer det stadig en stor og god røykdott bak meg.

Dette kommer ikke nødvendigvis ved pådrag, men oftest når jeg ligger stille på jevnt turtall.

symtomene er:

lett effekttap i ett lite sekund så kommer det mye røyksot. dette skjer ved ugjevne mellomrom og jeg vil si det har økt siste uken.

 

Sist uke hadde jeg en lett mini service med olje og filter og tok med luftfilteret, selvom det ble skiftet for godt under ett år siden.

 

Bilen er ikke cippet.

 

Hva har dere av tips til hva dette kan være?

nedsotet innsug? ut og rense litt?

lmm?

forslag?

 

Takker for hjelp

 

Henrik

 

Løsning: Det viste seg til slutt at det var en slange til turbo som hadde sprekker og trakk inn falsk luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er bilen kjørt? 1Z motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du AFN motoren. Jeg har mer tro på en dårlig nåleløftesensor. Har du sjekka bilen for feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei har ikke fått sjekket det. Er dette en enkel sensor å skifte?

 

Akk nå soter det så mye til tider at det nesten er litt flaut... hehe

 

Noen i Asker/Oslo omr som kunne tenke seg og hjelpe meg med det tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei har ikke fått sjekket det. Er dette en enkel sensor å skifte?

 

Akk nå soter det så mye til tider at det nesten er litt flaut... hehe

 

Noen i Asker/Oslo omr som kunne tenke seg og hjelpe meg med det tro?

 

Enkelt men dyrt hvis det er den som er gåen. Sensoren er bakt inn i dysestamme #3 og hele dysestammen må byttes. Denne er dyr, men får også tak i billigere brukte eller fra andre land.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt men dyrt hvis det er den som er gåen. Sensoren er bakt inn i dysestamme #3 og hele dysestammen må byttes. Denne er dyr, men får også tak i billigere brukte eller fra andre land.

 

Oki. Da får jeg håpe jeg får tatt en diagnose raskt.

 

Takker for strålende svar! (igjen får jeg vel si... Det er godt å ha kjyndig hjelp her på forumet!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt selge en løs nåleløftsensordyse også, for 1500. Men da får man en dyse som har gått et stykke, og man får ulikt slitte dyser og dyser med ulike spisser. Da måtte man i tillegg kjøpt seg et sett med spisser til rundt 4K.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å skift dysespissan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å skift dysespissan

 

Stemmer dårlig med symptomene, men dysene er uansett modne for utskifting etter 200+km. Ikke mange som tenker på at dysene faktisk er en slitedel. : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt diagnose av bilen. Stor takk til Robin Laumb for hjelpen.

 

Det ble ikke funnet noen feil ved dysene, men vi fant litt rundt turbo og ladetrykk. Robin mente mye tydet på mulig lekasje ett sted der.

 

Han har alle feilkodene så skal se om han kan få postet dem her og skrive hva han mener.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli litt redd for hva dette kan være... for når jeg var ute å kjørte på onsdagen kuttet turboen... Den startet igjen etter en kort stopp hvor jeg skrudde av tenningen og startet opp igjen. Men det er tydlig at noe ikke er riktig her...

Symtomene med at jeg får litt efekttap eller at det føles som at bilen henger litt innimellom når jeg holder gjevn gass på feks motorveien er der også fortsatt. Kanskje i litt økende grad og.

Sotingen har avtatt noe, men fortsatt merkbar.

 

Noen flere forslag til hva dette er da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli litt redd for hva dette kan være... for når jeg var ute å kjørte på onsdagen kuttet turboen... Den startet igjen etter en kort stopp hvor jeg skrudde av tenningen og startet opp igjen. Men det er tydlig at noe ikke er riktig her...

Symtomene med at jeg får litt efekttap eller at det føles som at bilen henger litt innimellom når jeg holder gjevn gass på feks motorveien er der også fortsatt. Kanskje i litt økende grad og.

Sotingen har avtatt noe, men fortsatt merkbar.

 

Noen flere forslag til hva dette er da?

 

Da har den gått i nødmodus. nødmodusen forsvinner når du skrur av og på tenninga. og da vil den gå normalt(eller i den grad det blir normalt i ditt tilfelle). Det kan tyde på ei trykk eller vakuum lekkasje en plass. Dette vil ivertfall gi merkbar sotrøyk.

Har samme bil sjøl. men min er chippet og ryker svart kun en liten stund etter fullgass.

 

Petter e vell den som må svare på spørsmåla dine :)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan fortsatt være nåleløftesensoren. Disse pleier å dette ut og inn når dem begynner å gå og det er ikke sikkert de gir feilmelding. Når sensoren detter ut mister motoren oversikt over injeksjonstidspunkt og sotkulene som kommer kan muligens peake turbo nok til å gå i nødmodus. Kan du måle motstand over nåleløftesensoren? Napp av kontakten og mål over de to polene? Skal ligge rundt 100ohm.

 

Har glødelampen begynt å lyse under kjøring?

 

Men sjekk også alle trykkslanger som Ole Johnny er inne på. Har du lekkasje vil det ryke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Vag-Com kan du logge:

 

Group 003: Timinga på pumpa, 1500-4000rpm i 3.gir, for å sjekke tilstand. Kan være det ikke er nok trykk i pumpa til å holde timinga.

Group 004: Logge LMM, 1500-4000rpm i 3.gir, for å sjekke tilstand.

Group 011: Tilstand på turbo og hvordan N75 regulerer, 1500-4000rpm i 3. gir eller helst 4. (men da går det litt fort på slutten ;))

 

Kun en gruppe må logges av gangen da sampling raten halveres når en logger 2 om gangen osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan fortsatt være nåleløftesensoren. Disse pleier å dette ut og inn når dem begynner å gå og det er ikke sikkert de gir feilmelding. Når sensoren detter ut mister motoren oversikt over injeksjonstidspunkt og sotkulene som kommer kan muligens peake turbo nok til å gå i nødmodus. Kan du måle motstand over nåleløftesensoren? Napp av kontakten og mål over de to polene? Skal ligge rundt 100ohm.

 

Har glødelampen begynt å lyse under kjøring?

 

Men sjekk også alle trykkslanger som Ole Johnny er inne på. Har du lekkasje vil det ryke.

 

Med Vag-Com kan du logge:

 

Group 003: Timinga på pumpa, 1500-4000rpm i 3.gir, for å sjekke tilstand. Kan være det ikke er nok trykk i pumpa til å holde timinga.

Group 004: Logge LMM, 1500-4000rpm i 3.gir, for å sjekke tilstand.

Group 011: Tilstand på turbo og hvordan N75 regulerer, 1500-4000rpm i 3. gir eller helst 4. (men da går det litt fort på slutten ;))

 

Kun en gruppe må logges av gangen da sampling raten halveres når en logger 2 om gangen osv.

 

 

 

Takker for svar igjen! Jeg skal se om jeg får sjekket ut disse tingene. Akk nå har jeg satt bilen i garasjen og kjører a6 til fattern.. Er litt ferietid og treningsamlinger fremover, så knapt med til og dårlig fasaliteer til å sysle med bilen...

Men tar opp tråden her igjen når jeg vet mer!

 

Du skriver at det fortsatt kan være disse sensorene selvom jeg ikke får opp feilmelding. Er det en ide og gi en meld til steinar ang dysene han selger?

 

Mvh

Henrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

. Er det en ide og gi en meld til steinar ang dysene han selger?

 

Som Petter sier, det er enkelt å måle motstanden i kretsen på dysa.

 

Og skal du ha helt dysesett så er det for sent, jeg brukte dem selv i går :o Har fortsatt enkel brukt dyse, greit til å sjekke om symtomene forsvinner: Men det er ikke noe å kjøre så lenge på siden du da vil få ulik størrelse på spissene. Helst bør du da skifte alle spissene, alternativt kan du forsøke å flytte over spissen fra din gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at det fortsatt kan være disse sensorene selvom jeg ikke får opp feilmelding. Er det en ide og gi en meld til steinar ang dysene han selger?

 

Dumt å bruke 3500kr hvis det ikke er det som er feilen, men på den andre side så er jo dysespissene dine slitt etter 250k og her får du komplette injektorer for prisen av bare dysespisser. :)

 

EDIT: så nå at Steinar hadde posta at de ikke var tilgjengelig lenger :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå får jeg begynne å tenke på denne saken igjen etter litt ferie tider...

 

Jeg snakket med ett turbo-verksted og han mente det var sansynlig at det kunne være turbo. Han sa jeg kunne nappe av en slange og kjenne på slakk i turboen...

 

Ang dysene så har vi en 96 a6 med 2,5 tdi i familen. Er det en mulighet å teste tysene fra den over på a4en sån en del av feisløkingen? Var det ikke sånn at de dysene passet om hverandre?

 

Er dette event en avansert jobb?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DU kan bruke dyse fra 2.5TDI til feilsøking ja. Enkel jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Da skal jeg få gjort det etterhvert. DA kan man event utelukke om det er dysene eller disse nålesesor spissene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Da skal jeg få gjort det etterhvert. DA kan man event utelukke om det er dysene eller disse nålesesor spissene...

 

Nåleløftesensoren (kun én) mener du vel ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.