Lett valsing av hjulbuer & galvanisering?!?!

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på en liten bredding av bakskjermer, ikke valse mye ut, men så det synes.. Er dette noe som ødelegger galvaniseringen på de valsede skjermene tro? Har i grunn veeldig lyst til det, men ikke for enhver pris!

 

Takker for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du bør valse mye for at galvaniseringen skal ta skade av det.Så lenge ikke lakken sprekker så tåler nok galvaniseringen det også,uten at jeg skal garantere noe som helst. Men hvorfor skal du valse da ?? God plass i hjulbuene vet du ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Njæææ, det er for symetrien da;), men er bare en tanke, for å i såfall gjøre den litt mer spesiell der bak enn en standard.. Må jo fylles opp av flotte brede hjul og da... :)

 

Lakken har vel en tendens til å sprekke littegrann, akkurat i "knekken" fra skjerm og inn mot hjulbue? Denne fabrikkerte kanten blir vel bøyd helt opp mot karrosseri innsiden v. en eventuell vals? Eller: klø :?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd dette selv, men det skal hvist være en fordel og varme opp lakken der du skal valse med en varmluftspistol for å unngå at lakken sprekker. Du må være veldig forsiktig og ikke varme for mye slik at lakken begynner å koke. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4en min er det valset en god del på å den ble varmet opp en del før å under valsing, bare pass på å ikke varm for mye da lakken kan ta skade! jeg har ingen sprekker eller noe som kan antyde til at den er valset

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går an å galvanisere sjøl også faktisk. Prinsippet er enkelt det...

 

1: Man får tak i en sinkanode fra en båtutstyrsbutikk

2: Man surrer denne inn i en filtbit/tøybit/etc som er noen millimeter tykk

3: Man dypper denne i en 1:10 oppløsning med svovelsyre eller saltsyre

4: Man sette enten - eller + fra 12V på dit man skal ha sink, og motsatt på sinkanoden, og drar den over metallet som skal forsinkes. Elektronvandringen fra sinkanonden vil da ta med seg sink som setter seg på metallet som skal forsinkes.

 

Da jeg ikke husker helt om det er + eller - på sinkanoden, sjekk dette først på en annen metallbit, slik at en ikke tar bort sink fra allerede galvanisert metall.

 

Dette kan jo være kjekt å gjøre på steder med slitasje, etter sveising og hvis en valser slik som dette.

 

Og dette er ikke noe hokus pokus, er samme prinsipp som brukes av gullsmeder for forgylling bl.a., eneste forskjell er at de ofte har metallet som det skal forgylles med oppløst i en væske.

 

Det som rett og slett skjer, er at en utnytter galvanisk korrosjon til sin fordel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.