Ulyd/tikking ved varm motor på tomgang..

Anbefalte innlegg

Hei! Har en A4 1999 B5 1.8 TQ 20V som jeg har akkurat kjøpt.

Begynner å tikke forholdsvis høyt fra den hydrauliske kjedestrammeren på kammen i bakant av motor etter 5min ca på tomgang ved varm motor.

Nå veit jeg at de ikke er helt hundre, bla pga lekkasje fra pakning, og litt dårlige strammere.

Har ikke noe oljetrykksmåler heller akkurat nå men skal få montert det, pluss at olja burde byttes + tatt en forte oljerens..

Kan det være at oljetrykket faller plutselig etter en stund på tomgang som gjør at strammeren lager lyd, eller er det strammeren som er slitt? Disse motorene er ikke akkurat kjent for bra oljesil/oljepumpe heller :P

Hjelper det kanskje å bare ta en forte rens, pluss bytte olje/filter?

Anbf av olje på denne type motor?

Bilen har km 194000 km

Takker for alle svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et typisk problem på disse motorene, når de har gått litt langt begynner de å tikke. Men ingenting uvanlig. Er bare utrolig irriterende. Har en kompis som har det samme. Han sier det er ingenting å bry seg om. Men jeg er ikke helt sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo mest sannsynlig en grunn til at den plutselig begynner å tikke, så ville da tro det var enten oljetrykket som sank eller strammeren som er slitt.. Får prøve med å bytte olje å se hva som skjer da :P

Hva er anbf olje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant. Bytt filter med det samme og!

Bruk Shell Helix Ultra 5W-30. Den er helsyntetisk:) kan jo hende at det er blandet flere typer olje. Det kan ha litt å si.

Bytter du til Helix, så bruk bare den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.