KRISE!!!! Massiv oljerøyk, er på bilferie i Danmark.....

Anbefalte innlegg

Bilen røyker MASSE, både ved tomgang, ved rolig kjøring og ved pådrag. Det er snakk om oljerøyk, det kjennes på lukten og jeg ser det på peilepinnen. Jeg skiftet olje og filter osv i begynnelsen av juli, og idag da jeg sjekket var peilepinnen nede på bunn av anbefalt område.

 

Vi kjørte fra bergen til larvik for litt over en uke siden uten noen problemer (som jeg fikk med meg hvertfall). Igår tok vi danskefergen fra larvik til danmark, og det var da vi skulle kjøre fra hytten og til fergekaien at vi oppdaget røyk. Det var endel røyk da vi kjørte av fergen og, men etterhvert som vi kjørte ble det borte (tilsynelatende, kan jo skyldes at vi holdt høy fart og at det ikke var synlig bak bilen av den grunn). Idag skulle vi handle litt og kjørte i byfart mellom ulike steder. Da var det så mye at jeg røykla gatene, og når vi parkerte i parkeringshuset under der vi bor kom faktisk en dansk politibil kjørende inn i garasjen for å spørre om det var lenge siden bilen hadde vært på kontroll osv.....

 

Siden jeg er på ferie har jeg jo ikke tilgang til verktøy annet enn det jeg har med i bilen (et par skrujern og et lite skrallesett).... Motoren er en 1,8T AEB. Den har gått 214 000, men turboen var ny ved 190 000. Det er en K04-15 turbo som står på bilen. Skal den kunne være ødelagt så fort? Jeg lar alltid motoren gå seg varm før jeg begynner å gi på, og det er ikke så ofte jeg gir jernet. Jeg lader under maks av hva turboen skal tåle.

 

Hvis det hadde vært ventiltettingene, skulle det kommet så plutselig? Og skulle det ikke vært mest ved vakum? Og stempelringer, pleier de å gi etter helt plutselig? Jeg har ikke merket noe ulyder fra motoren, kun røyken.

 

Min første tanke var at det skyldes veivhusventilasjonen, som jeg koblet til da bilen var på eu-kontroll i begynnelsen av juli. Jeg har ikke den ventilen som står ved innsugsslangen originalt, så veivhusventilasjonen går direkte fra blokk til innsugsslange via en lang tykk gummislange. Denne hadde hoppet av (vet ikke når, så kan ha vært like etter jeg monterte det), og jeg monterte denne slangen igjen før vi dro avgårde fra larvik til danmark. Min tanke er at dette oppsettet kanskje kan suge olje fra blokken og til innsuget slik at motoren brenner ekstra med olje. Derfor kjøpte jeg en plugg og litt gaffateip på en av butikkene nå isted, og blokket av inngangen på innsugslangen og lot veivhusventilasjonen gå til friluft. Men iløpet av den 5 minutters lange turen derfra og til garasjehuset så røykte det like mye, om ikke enda mer (det var da politiet kom etter meg : eek : ). Men det kan jo gjerne ligge olje igjen i rørsystem og intercooler slik at det vil ta litt tid før det brenner opp (hvis min teori skulle stemme). Men tør liksom ikke å ta bilen ut på en kjøretur nå, for å røyklegge halve byn og få politi eller lignende etter meg på nytt.......

 

Er det noen som har noen tanker om hva problemet kan være ut fra beskrivelsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den veivhusventilasjonsslangen jeg nevner var forøvrig festet til innsugsslangen på en elendig måte, ved at en tynnere hageslange var tredd inn i veivhusventilasjonsslangen, og andre enden inn i hullet i innsugsslangen. Og festet utenpå med to kabelklemmer. Hageslangen ble bøyd, og kan dermed ha kommet i klem og stengt helt av. Da blir det jo overtrykk i motorblokken, og olje presses opp forbi stempelringene. Kanskje dette overtrykket var det som fikk veivhusventilasjonsslangen til å hoppe av i første omgang(på et skjøtestykke langs slangen). Når jeg festet dette igjen og strammet til så det holdt, kan jo det ha ført til vedvarende overtrykk i blokken som presset olje opp forbi stempelringene. Isåfall, kan stempelringene være ødelagt som følge av dette, eller vil det da mest sansynlig gå seg til igjen nå som overtrykket i blokken er borte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper gåen turbo jeg...kan jo se om det er olje i turboen da

Blir det mindre røyk om du gir gass da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borti akkurat samme problemet på en min egen turbomotor, veivhusventilasjon slangen min fra blokka kom i klem og ble tett av dette, og da røyk det skikkelig blått! Tipper du fant feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, hvertfall ikke det lille jeg prøvde å gi gass isted. Skal ned å se etter både olje og slark nå straks tenker jeg. Men om det kun er olje, så kan jo det komme fra åndingen og. Men syns det er rart at en k04-15 skal ta kvelden etter under 25 000 km.

 

Det som er så drit, er at jeg ikke kan få kjørt bilen litt nå for å se om det avtar nå som åndingen er koblet fra innsugsslangen. Vi er midt i Horsens by, og det er masse lyskryss og saktekjøring over alt, så jeg vil jo lage det oppstyret ved å kjøre rundt slik bilen er nå. Men syns forsåvidt og at det er rart at det kom såpass plutselig og i så stor grad. Er det turboen pleier det vel å skje litt mer gradvis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borti akkurat samme problemet på en min egen turbomotor, veivhusventilasjon slangen min fra blokka kom i klem og ble tett av dette, og da røyk det skikkelig blått! Tipper du fant feilen.

 

 

Åh, så kjekt å høre. Håper virkelig det er det. Men hvor raskt bør blårøyken isåfall forsvinne nå etter at jeg koblet åndingen til friluft og plugget det andre hullet? Det var nettopp det at røyken ikke forsvant på turen fra kjøpesenteret og tilbake hit som fikk meg i tvil om jeg hadde funnet synderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte kjøre litt før det forsvant helt, la den stå på tomgang og se om den roer seg hvis du har mulighet til det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, da kommer de andre beboerene her i området til å tro at det er brann i garasjeanlegget. :)

 

Håper bare ikke det faktum at vi kjørte 2,5 timer i strekk igår kveld mer eller mindre konstant ved 3000 rpm ( i 5 gir i 120 km/t) ikke har ødelagt tetteevnen til stempelringene. Hadde bare dette skjedd hjemme i Bergen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet/eller rengjor du oljeretur til turbo'en når du monterte ny turbo? De har en tendens til å kokse igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjorde den. Samt oljetilførselsrøret. Var nede i garasjen isted og gjorde noen ekstra endringer på utåndingen. Jeg sjekket slangen inn til gasspjeldet, og det var ikke noe olje der. Så jeg tipper det har blitt presset opp forbi stempelringene.

 

Jeg lot bilen stå på tomgang en stund, og røyken ble etterhvert fraværende. Tok bilen ut en liten tur, og hver gang jeg ga på kom det en sky ut, og en stund etterpå røykte det. Håper og tror at det med mer kjøring vil forsvinne helt igjen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt når sånt skjer på ferie... Holder en knapp på veivhusventilasjonen jeg også, om den virkelig var "låst" med en skikkelig knekk på slangen.

 

Håper det ordner seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må holde oss oppdatert Pål Espen:)

Håper du fant feilen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er så nitrist når man er så langt unna hjemme.. håper det ordner seg=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tett veivhus-vent på en 20 vt jeg hadde før. Vannet og gørra i catchtanken på veivhus-vent`n frøs ved kuldegrader og da røykla jeg diverse miljøverns-områder..:P

Fikk tømt tanken så den fikk "puste" igjen og da ble det borte raskt.

Håper du har funnet feilen..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om turboen er rast kan man jo som nødløsning koble den vekk ved å blende oljetilførsel og koble om inn og ut på luft som går gjennom turboen. Men anbefales kun om turboen allerede er beyond overhaling og uansett er kast.

 

Også bør man naturligvis forberede seg på noen fantastiske lyder, samt å ikke belaste motoren hardt da eksosen vil være noe innstrupet. (dette hadde i alle fall jeg ville gjort) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, idag har jeg fått kjørt bilen 6 mil. Ingen synlig røyk, ingen lukt av brent olje. Så ser ut for at synderen var overtrykk i motorblokken pga manglende mulighet for utånding. HERLIG!!!!! :)

 

Så på lørdag blir der dagstur til tyskland for å handle litt, samt å få kjørt litt på autobahn. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.