Lite drag/småfusking 1.8T AEB

Anbefalte innlegg

Forandret på denne da det ikke var kommet noen respons på denne enda, kan det ha vært min lille wall-of-text som virket litt frastøtende? :)

 

Fått kjørt diagnose hos Møller idag (som jeg slapp å betale for :D ) og denne viste følgende feil:

 

5 feil registrert

 

18010 P1602 035

Spenningsforsyning, klemme 30

Spenning for lav

Sporadisk

 

16500 P0116 035

Føler for kjølevæsketemperatur -G62-

Urealistisk signal

Sporadisk

 

17967 P1559 035

Gasspjeldsreguleringsenhet -J338-

Feil i grunninstilling

Sporadisk

 

01262 026

Magnetventil til ladetrykkbegrensning -N75-

Utgang åpen

Sporadisk

 

16486 P0102 035

Luftmassemåler -G70-

Signal for svakt

Sporadisk

 

 

Det som blir spørsmålet mitt nå, er om noen vet hva som er forskjell på LMM med Bosch ref. 0 280 217 112 (som tilhører min bil) og Bosch ref. 0 280 217 117? Noen konkret og god grunn til at det f.eks ikke kan benyttes en x-117 istedet for en x-112? 2700kr må jeg ut med for den som bilen min er oppgitt med, det er vel det billigste jeg har funnet. Kan klare meg med 1000kr for den andre, så hvis disse kan gå om hverandre hadde det vært å foretrekke.

 

Edit: For sikkerhets skyld, kan 01262 og 16486 komme av at jeg har hatt av kontaktene til disse? Virker jo litt ulogisk med tanke på feilenes betegnelser, den sier jo ikke at den ikke har hatt kontakt med enhetene. Greit å spørre uansett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump forresten, tenkte ikke på at denne ikke ville endre plassering....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette ikke er til hjelp for deg, men jeg hadde denne feilkoden på min 1,8tsq:

 

17967 P1559 035

Gasspjeldsreguleringsenhet -J338-

Feil i grunninstilling

Sporadisk

 

Bilen gikk i nødmodus og ladet 0,3 bar. Byttet gasspjeld og fikk slettet alt av feilkoder samt grunnstillt spjeldet, og da var bilen pinne fin... Ladet da 1,2bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo såklart en mulighet, men jeg vet at feil i grunninstilling kan oppstå hvis bilen har stått uten strøm over tid. Den sto uten strøm flere ganger i forbindelse med fuktproblemer på komfortenheten samt etter ABS-sensor bytte for å tvinge re-sjekk.

 

Bilen er ikke chippet, lader ca. 0.5bar og later ikke til å ha noen abnormaliteter der.

 

Ny LMM er bestillt, får den vel på fredag. Så da blir det å bytte den og temp.sensor først så får jeg se hva resultatet av det blir.

 

Hva kostet bytte av gasspjeld forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spjeldet kostet 5000!! Byttet det selv, er jo bare 4 skruer... Men måtte inn på verksted for å grunnstille det nye, men det gjorde de gratis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, stive priser på slikt...får håpe det ikke er tilfelle her ja! Da blir det å kjøre en bil som går dårlig en stund :P

 

Spurte hvor lang tid de regnet med å bruke på grunninstilling....45min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

45min?? De plugget kontakten i bilen min, kjørte diagnose på motor samt grunnstilling av gasspjeld og det tok ca 3 min. Etter det kjørte jeg og mekanikeren ut for og teste og bilen var gulle god =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ikke sant...var det jeg hadde forstått også at dette var en rimelig rask prosess. Får prøve å konfrontere med dette hvis jeg skal bruke dem til å gjøre jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror LMM er et blind skudd. LMM på AEB er vel nermest skuddsikker. Derfor den er svine dyr, er ikke noen bytteordning på den heller. Ville gått for tempføler og gass spjeld. Gass spjeld feilkoden kan vel ikke trigges som en følgefeil heller, så den er det mye mulig feil med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme feilkode på gasspjeld lenge før bilen begynte å gå dårlig da. Da var derimot ikke feilene med N75 og LMM der.

Bilen har gått snart 240k og jeg har liten oversikt over om LMM noen gang er byttet på bilen.

 

Derimot, leste jeg på Ross-Tech wiki at feilkode for gasspjeld kan oppstå som følge av strømtap. Jeg har ved flere anledninger tidligere måttet ta av strømmen pga. komfortmodulen. Den sto gjerne uten strøm alle steder den ble parkert en periode fordi alarmen gikk i ett sett. Dette er fikset nå da.

 

AEB har vel 2 typer LMM, hvor 0 280 217 112 er den dyre som ikke har bytte og 0 280 217 117 er vesentlig billigere. Forskjellen på disse har jeg ikke greid å frembringe...annet enn nr. på delen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle det komme til at jeg må ta et gasspjeld bytte, så fant jeg et spjeld på http://www.worldimpex.com

 

Det aktuelle spjeldet er av type VDO og kan vel inklusive mva og frakt komme på rett under 3000kr. Litt avhengig av om World Impex sender dette som en gave, som jeg vet mange andre gjør for å forsøke og hoppe bukk over momsen.

 

Får hente LMM og temp.sensor nå snart, montere og håpe på det beste. Skal prøve igjen med grunninnstilling også. Skulle det oppstå problemer med å stille inn, vil jeg nok forsøke å ta av spjeldet først og se om det er noe som blokkerer/har skitnet til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer at det er 2 forskjellige LMM til AEB ja. 058133471A til biler med chassinummer opptil 8d-W-040-000 og 037906461CX

som er innbyttedel for biler med chassinummer over 040-000. Jeg betalte 1300 når jeg kjøpte til min bil, da etter vacn rabatt. Møller Horten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du wire overføring til spjeld, eller er den elektronisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har wireoverføring til spjeldet ja, så den er både mekanisk og elektronisk.

 

Fikk satt på LMM og ny temp føler nå...første resultat var at bilen nå fusker mer. Men, kan dette skyldes at det ikke er slettet koder etter bytte? For å legge til skal det sies at det ble tatt motorvask i samme slengen, det er blåst ut vann fra typiske steder som coiler og diverse kontakter osv. Jeg har derimot ikke fått prøvd noe mer, da det ser ut til at den elektriske vifta på radiator ikke var særlig glad i å bli vasket. Den begynte først pent å ryke...så når jeg dobbeltsjekket tok faenskapet fyr. Blei litt stressa da ja! Men det gikk nå greit.

 

Så nå må jeg finne ut hvor jeg kobler den av, så jeg får kjørt bilen. Tilkoblet er den nå en genial brannbombe...

 

Fra asken til ilden...bokstavelig talt! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkodene som ligger igjen skal ikke ha noe og si på problemet nei. De er bare lagt i minne for at du skal kunne se de. Såfremst det ikke er feilkoder som kommer igjen strax de er slettet. Har du ikke slettet feilkoder, kjørt bilen, for så og se hva som kommer tilbake igjen? Plugger er og en easy fix på ugjevn og luggete gange på 1.8T. De skal skifte hver 60 000 km. Og det er ikke uten grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er godt under 60000km siden de ble byttet. Tror ikke de har gått mer enn ca 20000km faktisk.

 

Jeg får prøve bilen litt mer når jeg har fått koblet av den vifta. Er det en av kontaktene ved siden av påfyllinga til servo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant gasspjeld på ebay for 1700 + frakt og eventuel moms om man er så uheldig at det kommer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror LMM er et blind skudd. LMM på AEB er vel nermest skuddsikker. Derfor den er svine dyr, er ikke noen bytteordning på den heller. Ville gått for tempføler og gass spjeld. Gass spjeld feilkoden kan vel ikke trigges som en følgefeil heller, så den er det mye mulig feil med.

Det er hvertfall den største røverhistorien jeg har hørt på dette forumet noen sinne!

 

Disse ryker i hytt og pine hvis man feks ikke er flink til å skifte luftfilter, eller kjører med åpent filter.

 

Vet om folk som har byttet 2-3 ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått koblet av kjølevifta nå og fått tatt meg en tur. Bilen gikk mye bedre nå, så hostingen tidligere var nok relatert til noe vannrester.

 

Derimot viser temp. måleren fremdeles "feil", dvs. den har det typiske vandre mellom ca 70 og 90 grader. Jeg tipper dårlig kontakt et sted, så får ta meg tid til å gå over ledningen å se etter brudd, irr og liknende.

 

Er godt mulig å få justert gasspjeldet kan være prikken over i'en, så får se hva jeg får gjort med det til uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få grunnstilt det spjelet du har først... Du sier vanntemperaturen vandrer? Er ikke termostaten din som har tatt kveld? får du 90grader når du bakker og så faller den når du begynner å kjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, kan være at den også er moden for utskifting. Det er nok en gjennomgående sak at den ligger lavt ved hastighet, men kan stige opp til 90 ved krypkjøring/tomgang. Jeg tror nok temp.sensoren også var moden for skifte, da den har blitt diagnosert med feil tidligere også.

 

Det foreligger planer om å ta reg.reim, vannpumpe og alt slikt etterhvert...det er bare å få kronene til å strekke til :P Var liksom ikke meningen i utgangspunktet å bytte LMM, men når er det igrunn det!

Skal jo sies at jeg har senk, nye bakbremser og full forstilling liggende som også skulle vært på...for 2mnd. siden. Hater å bo i flermannsbolig uten garasje ja!

 

Fordømte regnvær...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er hvertfall den største røverhistorien jeg har hørt på dette forumet noen sinne!

 

Disse ryker i hytt og pine hvis man feks ikke er flink til å skifte luftfilter, eller kjører med åpent filter.

 

Vet om folk som har byttet 2-3 ganger.

 

Ja, men ikke på AEB motoren med den første utgaven LMM. Gå på møller og spør hvor mange de har solgt. Jeg var innom møller tromsø for og kjøpe en slik en gang, da hadde de solgt 1 slik på 9 år den hadde vært i markedet. Men av de vanlige selger de i bøtter og spann ja. En main forskjell på AEB med denne måleren og andre modeller, er at AEB med aktuelle del ikke har MAP sensor, derfor en annen type måler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok være inne på noe der Isak, men jeg tror fortsatt LMM hadde en stor innvirkning på bilen min. Den går nesten som den skal nå, får bare prøve å få justert spjeldet så skal man nok se at den er up to speed igjen.

 

Forresten lagt merke til at det er litt "vandring" på wire til gasspjeldet, i den forstand at hvis jeg manuellt drar på mekanismen til spjeldhuset, så kan jeg gjerne flytte den rett oppunder 1 cm før den reagerer. Høres normalt eller galt ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville byttet lmm og vann temp sensoren. disse 2 sensorerne+ map sensor er det som motoren henter mest info ifra for å bestemme luft, bensin og ladetryks forrhold. mener aeb motoren ikke har bredbåndslamda org, så det utelukker vel eksos temp sensoren. disse tingene er billig å bytte og utelukker en god del faktorer. husk å koble bateriet av i ca 10 min for å slette evt feilkoder etter byttet av delene. har liten tro på gass spjeld, men kjøp no et brukt et vist du skal.

6000kr er jo ran for en del det finnes plenty av på bruktmarkede world wide. Bare mine tanker:) lykke til.

 

edit: coilene er jo også seff en gjenganger her. har voldet mye grubling hos 1.8t eiere i alle år..skader aldri å bytte disse. koster vel 140 dollar for et sett hos ecstuning mener jeg å huske..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville byttet lmm og vann temp sensoren. disse 2 sensorerne+ map sensor er det som motoren henter mest info ifra for å bestemme luft, bensin og ladetryks forrhold. mener aeb motoren ikke har bredbåndslamda org, så det utelukker vel eksos temp sensoren. disse tingene er billig å bytte og utelukker en god del faktorer. husk å koble bateriet av i ca 10 min for å slette evt feilkoder etter byttet av delene. har liten tro på gass spjeld, men kjøp no et brukt et vist du skal.

6000kr er jo ran for en del det finnes plenty av på bruktmarkede world wide. Bare mine tanker:) lykke til.

 

edit: coilene er jo også seff en gjenganger her. har voldet mye grubling hos 1.8t eiere i alle år..skader aldri å bytte disse. koster vel 140 dollar for et sett hos ecstuning mener jeg å huske..

 

LMM og kjølevanntemp er byttet. Såvidt meg bekjent har ikke denne motoren MAP-sensor.

LMM til denne motoren er ikke billig, ca. 3100kr før rabatt på Møller. Dette gjelder de modellene med Bosch ref. 0 280 217 112. Ville anta at denne bilen har en vanlig lambdasonde ja

 

Bilen går ganske merkbart bedre nå, men som nevnt litt lenger opp ligger det på timeplanen å få kjørt grunninnstilling på spjeldet. Aner at dette er ganske ukorrekt etter mye av og på med strøm over natta og slikt.

 

Det blir nok orden på det...er vel understellet som "bekymrer" meg mer akkurat nå...hater å ha ting liggende og ikke få det på. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.