Detter alt for lavt på tomgang og stopper

Anbefalte innlegg

Jeg nevner igjen, lambda sensor. Når motoren står og pulserer på tomgang og det ikke er snakk om luftlekasje, så er det som oftest lambdaen som er synderen.

 

Jeg sleit lenge med dette problemet på min også. Byttet lambda, ble endel bedre, pulseringen forsvant, justerte spjeld-demperen, ble helt fin etterpå. Etter dette så har den aldri stoppet eller detti lavt på tomgang igjen!

 

Jeg husker ikke helt hvordan man justerte spjeld-demperen siden det var Espen Wethe som hjalp meg med det, spør han så kan han sikkert svare :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min reagerte likt som denne, da måtte jeg nullstille gasspjeldet.

Du kan jo prøve å ta spenningen på bilen, la den stå i 30min, sette den i tenningstrinn to uten å røre noenting, la den stå i 2min, så starte..

Eller om du har vagcom, ta en TBA da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min reagerte likt som denne, da måtte jeg nullstille gasspjeldet.

Du kan jo prøve å ta spenningen på bilen, la den stå i 30min, sette den i tenningstrinn to uten å røre noenting, la den stå i 2min, så starte..

Eller om du har vagcom, ta en TBA da.

 

Gjorde du dette på en Audi 2,2 20v turbo motor?

 

Det du forteller om her gjelder kun for motorer med elektronisk spjeld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangsregulatoren kan gjøres friskere ved å pelle den av, fylle den med wd40... la det virke.. så tømme + se driten komme ut... helt til den ish er ren...

 

Tror du kan utelukke coiler e.l. tenningsdeler med det første pga. feilkoder + symptomer hvert fall. Virker mer ut som et problem med blandinga... at den går mager. Og da er det vel tps, lambda, falskluft, dyser, hjerne e.l. som påvirker.

Lambda kan du jo feks teste for å sjekke om den lever... noe som er gratis og fort gjort :)

Om det kun er problemer på tomgang.. (jeg husker ikke :D ) så kan du pelle av pluggen til tomgangsregulatoren for å sjekke om det i det heletatt blir slått inn.

 

Jeje, litt usystematisk utkast av tankene mine.. lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg forhåpentligvis fått fikset død-i-kryss problematikken på S6'en.

 

Testet først ved å koblet ut tomgangsregulatoren og ta noen kjørerturer. Fungerte greit, datt aldri under 800rpm ved clutch inn. Eneste jeg merket var en heftigere effekt av bensinkutt når når jeg slapp gassen helt opp, antageligvis helt normalt.

 

Så sprayet jeg godt med elektrorens og lot det virke litt. Etter dette virker den mye bedre, turtallet detter ikke like brått når jeg trykker inn clutchen og aldri under 800rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode greier! Jeg måtte av med den, skru den fra hverandre, ligge den i rødspritbad, skylle den og fyre på litt wd40.. prøvde én gang med kun vask, da ble det ikke godt nok.

Har også hatt rør fra tomgangsventil med lekk i, det har forårsaket uryddig tomgang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk låne et verktøy for dette, kunne justere "strøm-mengde" inn på kontakten slik at tomgangsmotoren åpnet seg sånn passe, da kom jeg til mye bedre mtp rensing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme symptom på min bil. Det begynte med at den kvelte seg når turtallet var litt høyt og jeg tok inn clutchen. Det var akkurat som om turtelleren fikk for stor fart ned fra f. eks. 4000 og presset turtallet til å falle på null. Jeg fikk renset kontakta og det hjalp litt. Men når jeg kjører i oppoverbakke og skal stoppe så stopper bilen og det samme gjelder harde nedbremsninger fra høy fart, ellers fungerer den som normalt. Jeg har også byttet tomgangsregulator (brukt) og den fungerte bitte litt bedre enn den jeg hadde fra før, men bilen stopper fortsatt når jeg har kjørt oppoverbakke på høyt gir i lav fart og tar inn clutchen og når jeg bråbremser. Med den gamle tomgangsregulatoren hoppet turtallet veldig en liten stund etter at den prøvde å kvele seg, mens med den nye er det mye mer stabilt, men noe høyere tomgang kanskje.

 

Dermed har jeg følgende spørsmål. Hvordan veit jeg om tomgangsregulatoren fungerer? Skal jeg prøve å rense selve tomgangsregulatoren (den brukte som ble kjøpt så ganske ren og fin ut i forhold til den gamle)? Eller er det noe annet som er feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig mange med dette problemet, meg selv inkludert, og enda ingen som vet hva som gjør det, jeg har vel fire tomgangsmotorer liggende, akkurat samme med de alle sammen.

jeg har vent meg til "mellomgassing" for å holde liv i motoren, men er litt skummelt når samboeren er ute en tur med ungen, og motoren stopper på vei inn i en rundkjøring hvorpå ratt og bremsepedal blir steinhard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig mange med dette problemet, meg selv inkludert, og enda ingen som vet hva som gjør det, jeg har vel fire tomgangsmotorer liggende, akkurat samme med de alle sammen.

jeg har vent meg til "mellomgassing" for å holde liv i motoren, men er litt skummelt når samboeren er ute en tur med ungen, og motoren stopper på vei inn i en rundkjøring hvorpå ratt og bremsepedal blir steinhard.

 

Såpass, ja.. Det er jo ikke noe stort problem akkurat, men det er stort nok til at det er irriterende i lengden. Hvis noen finner fram til en god løsning på det her så si ifra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet på min. Jeg har kommet frem til at det stort sett skjer hvis jeg har foten på bremsen, eller akkurat har bremset ned farten uten å ta inn clutchen.

 

Hvis jeg derimot trår inn clutch helt før/samtidig som jeg bremser berger den.

 

Prøv det gjerne dere også, og kom med tilbakemelding.

 

Jeg byttet for øvrig til en HELT NY regulator, uten at det utgjorde noe forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justeringa på gasspjeld-demperen kan også ha innvirkning på det som det er snakk om her. Blir demperen litt slapp lukker spjeldet for fort og motoren kan dø ut/droppe på turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips! dette skal sjekkes i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JA jeg byttet til helt ny TPS og gasspjeld demper, men hvor mye denne skulle justeres hadde jeg ingen oppskrift på, tok det bare på "feelingen", finnes det noen oppskrift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JA jeg byttet til helt ny TPS og gasspjeld demper, men hvor mye denne skulle justeres hadde jeg ingen oppskrift på, tok det bare på "feelingen", finnes det noen oppskrift?

 

Finnes en oppskrift på justering av spjeld-demperen ja, men kommer ikke på det i farta..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justeringa på gasspjeld-demperen kan også ha innvirkning på det som det er snakk om her. Blir demperen litt slapp lukker spjeldet for fort og motoren kan dø ut/droppe på turtall.

 

Takk for tipset! Men hva skjer hvis demperen blir for stram?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset! Men hva skjer hvis demperen blir for stram?

 

Da vil den sannsynligvis henge litt på turtallet ved clutching/giring, noe som er temmlig plagsomt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min reagerte likt som denne, da måtte jeg nullstille gasspjeldet.

Du kan jo prøve å ta spenningen på bilen, la den stå i 30min, sette den i tenningstrinn to uten å røre noenting, la den stå i 2min, så starte..

Eller om du har vagcom, ta en TBA da.

 

Hva menes med å ta spenningen på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

koble fra batteri. men jeg tror ikke det er så mye å stille på disse gasspjeldene siden de er mekanisk og ikke "throttle-by-wire"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt samme problem på min rs2.

Satt i nytt batteri for 2uker siden(zap silver 80Ah hadde biltema art no:802722 fra før) og problemet er redusert.

Nå hender det at tomgang dropper ned til 5-600 omdr men motor stopper ikke.

Skal sjekke jordinger. Jeg er sikker på at problemet på min bil var strømrelatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

les hva Jan Brede og Brage har skrevet!..er ganske sikkert ikke noe elektrisk...gå over vakumslanger,trykkslanger,intercooler...spray på startgass,er det en lekkasje vil bilen ruse seg litt opp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen av dere som faktisk har funnet en løsning på dette problemet? Jeg sliter selv, og merkelig nok så er det verst i oppoverbakker, akkurat som Andre Jaskiewicz sier.

 

Ingen luftlekkasjer, prøvd å bytte LMM, lambda, ECU, temp sensor, innsugstemp sensor, ++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Virker ikke som det er noen gode svar der ute. Sliter selv med dette, og det er i oppoverbakker det er verst her også.

 

Steinsvik: Er det slik at hvis den ikke dør så står den og pulserer litt mellom 500 - 1000 RPM før den stabiliserer seg på 800?

 

Heller mot trykkslanger eller spjelddemper jeg ihvertfall.. Noen som har prøvd ny spjelddemper og blitt kvitt problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Virker ikke som det er noen gode svar der ute. Sliter selv med dette, og det er i oppoverbakker det er verst her også.

 

Steinsvik: Er det slik at hvis den ikke dør så står den og pulserer litt mellom 500 - 1000 RPM før den stabiliserer seg på 800?

 

Heller mot trykkslanger eller spjelddemper jeg ihvertfall.. Noen som har prøvd ny spjelddemper og blitt kvitt problemet?

 

Ja det er akkurat slik du beskriver. Det er ikke trykkslanger hos meg.

Jeg skal prøve med et annet gasspjeld med tilhørende demper som jeg veit fungerer. Kommer med tilbakemelding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har det samme problemet jeg å.Bilen stopper inn mot lyskryss og rundkjøringer.Hadde en motor i bilen m div oppgraderinder rs2 oppsett m 380 chip i s2 ecu,stoppet hele tiden.Kjøpte en komplett rs2 motor satt inn den med samme ecu og bilen stoppett igjen,Byttet alt av gassspleld tomgangregulator innsug lmm tps to ganger samme feil. Lånte en org rs2 ecu m chip og bilen ble helt fin.Kjøpte en org rs2 ecu m dalbeck 340 chip og bilen ble mye beder men stopper noen ganger ennå.Skal prøve å få kjøpt meg en ecu m samme nr som den jeg lånte for å se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.