#1 Skrevet Juli 20, 2009 satt en biltema AFR-måler i bilen når jeg kjøpte den, uten å være koblet til. hvordan kobles denne? sitter en ledning inn på baksiden bare, så er det bare å koble denne til en av kablene fra lambda? i så fall hvilken (polon har 3 ledere fra lambda) takknemlig for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 20, 2009 Kobles til signal ledningen på lambdaen.. Vet ikke hvilke farger som er der.. Men svart og rød og gul kanskje? Da er det den gule.. Di andre er strøm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 20, 2009 Kobles til signal ledningen på lambdaen.. Vet ikke hvilke farger som er der.. Men svart og rød og gul kanskje? Da er det den gule.. Di andre er strøm? det hjelper mye, mikkel! da vet jeg hvordan moroa kobles ihvertfall så får jeg bare prøve meg frem til hvilken det er! hjertelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 12, 2009 (endret) da er moroa koblet opp, men ikke med forventet resultat. målte meg frem til hvem av ledningene som ga signal, og koblet opp. merket at signalet var veldig pulserende, og til tider helt fraværende. dette gjenspeiler seg på måleren som viser veldig ukonsekvent AFR. plutselig er den innenfor norm, så faller den helt til bunns, akkurat som jeg målte - signalet forsvinner. noen med logisk forklaring? jeg innbiller meg at lambda skal gi et kontinuerlig signal, innenfor et visst spekter...kan det være at måleren ikke måler "breit" nok? det virker rart det og ettersom den ikke faller gradvis fra norm men ligger stabilt et lite øyeblikk for så å falle veldig raskt til bunns, og ikke med den "glidende" bevegelsen den har innenfor norm. måleren er jo jævli slitsom å ha i synsfeltet der lysene spretter rundt i tide og utide... er en slik måler: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 15, 2009 (endret) Kanskje litt synsing her nå, men om det er den vanlig lambdasonde (narowband) som sitter i, og ikke en bredbåndslambda (wideband) så kan det virke det du opplever er "normalt". Forskjellen på disse to sondene, er at narrowbandlambdaen er laget for å fungere optimalt i 14.7:1 området, og når verdiene går nedover/oppover, så er det utenfor området til sonden og målingen blir helt rar En bredbåndslamda derimot, tar seg av hele området og følger deg f.eks ned til 7:1 og helt opp til 22:1 (mao. langt forbi det som er bra for motoren) Det kan være en idè ifra min side ihvertfall.. Edit: hvorfor jeg skrev 14.7:1 er for det er det optimale for bensinmotorer. Om du har en diesel-motor så er det vel 14.6:1 som er optimalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 15, 2009 Man skal aldri ha en bredbånds lambda eller en vanlig lambda tilskrudd i hullet uten strøm til den ve bruk av bilen. Da blir de ødelagt og viser feile verdier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2009 Kanskje litt synsing her nå, men om det er den vanlig lambdasonde (narowband) som sitter i, og ikke en bredbåndslambda (wideband) så kan det virke det du opplever er "normalt". Forskjellen på disse to sondene, er at narrowbandlambdaen er laget for å fungere optimalt i 14.7:1 området, og når verdiene går nedover/oppover, så er det utenfor området til sonden og målingen blir helt rar En bredbåndslamda derimot, tar seg av hele området og følger deg f.eks ned til 7:1 og helt opp til 22:1 (mao. langt forbi det som er bra for motoren) Det kan være en idè ifra min side ihvertfall.. Edit: hvorfor jeg skrev 14.7:1 er for det er det optimale for bensinmotorer. Om du har en diesel-motor så er det vel 14.6:1 som er optimalt høres jo logisk ut, men da er det interessant hvor langt ned den faller i verdi (da går jo motoren definitivt altfor magert) eller om den rett å slett vise feil verdi da den faller utenfor spekteret til måleren. finnes det bredbåndslambda som er bolt on erstatning for den orginale sonden? dette her kan jeg nada om.... Man skal aldri ha en bredbånds lambda eller en vanlig lambda tilskrudd i hullet uten strøm til den ve bruk av bilen. Da blir de ødelagt og viser feile verdier. litt usikker på hva du sikter til her - jeg kjører på orginal lambda, og måleren får signal via en kabel loddet på "signalledningen" til sonden. mao har sonden til enhver tid hatt strøm, og fungerer tilsynelatende akkurat som den skal.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2009 Det finnes vel flere leverandører til bredbåndlamda, men jeg vet en del her inne (deriblandt meg) sverger til Innovative LC-1 Lambdasonder skal ha en standarisert gjengetype og skal være mulig og bytte uten videre men. De nye lambdaene krever som regel en 1.gangs kalibrering før de blir satt i eksosen, men dette er egentlig en enkel operasjon. Når det gjelder hva Lasse sier, så er det tiltenkt forsyningspenningen og jordledningen til sensoren. Om strømmen blir kuttet (f.eks om lednignen klippes) og bilen kjøres uten at det er tilkoblet strøm på sensoren, så kan den gå istykker. Det har ingenting å si om det er noe tilkoblet signalledningen (gul som regel) eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...