Kaffi i klima = bilen starter ikke

Anbefalte innlegg

Bilferien begynte på en særdeles lite gunstig måte igår, ett lite uhell gjorde at det kom bittelitt kaffi inn i klimakontrollen... Dette førte først til at klimaen begynte å tulle (en klarte ikke å justere hverken hastighet, temp eller noe, alt gikk på selvstyr), litt senere kom vi inn i en tunell og da fannt jeg ut at instrumentbelysning heller ikke virker lenger, siden vi hadde mange mil forran oss stoppet jeg da ved første mulighet, og resultatet var at jeg ikke har fikk start på bilen igjen : mad : Den kinner men det skjer ingenting, første som slo meg var startsperra eller sikring til dieselpumpa men fannt ingen slike feil, ihvertfall var resultat at NAF kom å hentet bilen og vi fikk lånt oss annen bil som vi reiste på ferie med istedet.

 

Men før jeg reiste fikk jeg kjørt en kjapp diagnose på den og den viste flere feil (som også kan skyldes av at jeg sjekket sikringene) Men det som virkelig bekymret meg var at VAG-COM ikke fikk kontakt med motorstyringa :o

 

Kan jeg ha vært så uheldig at motorstyringa virkelig har tatt kveld ved å søle bittelitt kaffi på klimaen :confused: Håper selvsagt at alt fungerer som normalt når vi er tilbake fra ferien og kaffien har tørket, men har vell min tvil om at jeg er så heldig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du uoriginal kabel hadde jeg bekymra meg mer for at det var den som hadde tatt kveld enn ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du mener uorg vag-com kabel så er det desverre prøvd både med min 805 kabel som fungerer som den skal samt orginal Bosch kabel/program hos verksted med samme resultat, dvs motorstyring ikke funnet : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du mener uorg vag-com kabel så er det desverre prøvd både med min 805 kabel som fungerer som den skal samt orginal Bosch kabel/program hos verksted med samme resultat, dvs motorstyring ikke funnet : gråter :

 

Rengner med sikringer er sjekka?

Fort gjort å ryke sikringer når elektronikk blir utsatt for det våte element, skal vell nesten ikke gå å ødelegge motorstyring siden sikringene bør slår ut i god tid før det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begrenset hva jeg fikk sjekket da vi som sagt var på farten til ferie :) Men såg over de sikringene jeg fannt og fannt da ingen defekte.. men er usikker hva sikring som gjelder motorstyringa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ossen bil å slik er detta `? :)

 

så ingensteder det var nevnt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en klima del til salgs dersom du har A6 som har aut.resirk funskjon på klimaen.. :) MEst sansynlig fra 02/03 og oppover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 03 Sharan :)

 

Hovedproblemstilling er om det virkelig er mulig å ta knekken på motorstyring via en mulig kortslutning i klima, viss ikke er det noe helt annet som er grunnen til at bilen ikke starter og jeg ikke får kontakt med motorstyringa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom hjem fra ferie idag med ett ørlite håp om at bilen ville starte, men neida, akkurat det samme. Den kjinner men starter ikke :(

 

Det behøver selvsagt ikke ha noe sammenehneg med kaffiuhellet, men jeg ville isåfall blitt veldig overrasket over tilfeldighetene.

 

Noen som har tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er et eget relè som går til motorstyringen, åpne dekselet til relèet og trykk det inn manualt mens du har tenninga på, så prøver du å starte..

Fungerte på min etter at min var helt død, fikkd et tipset og den startet med en gang :) fikk heller ikke kontakt med motorstyring med vag-com og det var pga relèet!

 

Skal også sitte en sikring i motorromet som styrer glødingen (hvis det er TDI)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å gå over ALT av sikringer på hele bilen før du går til mer drastiske tiltak

Det er iallfall mitt tips;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ville prøvd var å skru ut klima controllen og se om en starter da.

Det kan jo være at klima controller kødder med hiddenbussen som gjør at du ikke får kontakt med ECU

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått over alt av sikringer jeg har funnet for 2. gang idag :(

 

Jeg og tenkte litt på kanskje det var tull med glødinga, men ville ikke bilen startet etter litt kjinning selv om det var noe tull med den?

 

Det med rele til motorstyring høres veldig interesant ut og skal prøves ut imorgen (bilen står på verkstedet)

 

Edit: Ingen dum tanke det Christian, iom at det er flere ting (bl.a. instrumentlysa) som også har blitt satt ut så er det ikke utenkelig at det er klimaen alene som påvirker busen! Dette må også prøves imorgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått over alt av sikringer jeg har funnet for 2. gang idag :(

 

Jeg og tenkte litt på kanskje det var tull med glødinga, men ville ikke bilen startet etter litt kjinning selv om det var noe tull med den?

 

Det med rele til motorstyring høres veldig interesant ut og skal prøves ut imorgen (bilen står på verkstedet)

 

Lyser glødelampa når du setter på tenninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser glødelampa når du setter på tenninga?

 

Nei den gjør ikke det og det var derfor jeg begynte å tenke på det... men samtidig ble jeg bittelitt i tvil om den har pleid å gjøre det (jeg vet den gjør det i de to andre dieselene jeg pleier å kjøre..) : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei den gjør ikke det og det var derfor jeg begynte å tenke på det... men samtidig ble jeg bittelitt i tvil om den har pleid å gjøre det (jeg vet den gjør det i de to andre dieselene jeg pleier å kjøre..) : flau :

 

Når den ikke lyser så er det en indikasjon på at motorstyringa ikke er "oppe å går".

Og når du samtidig ikke får kontakt med Vagcom så høres det ut som den mangler strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tor visst han har en kortslutning i klimakontrollen kan ikke det også gjøre at bilen går i nødmodus så han ikke får startet?

 

mener å huske at jeg hørt dette før. hvor vidt det er riktig eller ikke er jo en annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å koble vekk klimapanelet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å koble vekk klimapanelet ?

 

Det jeg ville prøvd var å skru ut klima controllen og se om en starter da.

Det kan jo være at klima controller kødder med hiddenbussen som gjør at du ikke får kontakt med ECU

 

.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

overså det inlegget gitt.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tor visst han har en kortslutning i klimakontrollen kan ikke det også gjøre at bilen går i nødmodus så han ikke får startet?

 

mener å huske at jeg hørt dette før. hvor vidt det er riktig eller ikke er jo en annen sak.

 

Har ikke vært ute for kortsluttning i klimapanel for å være ærlig, men det kan jo seff hende at det blokkerer, men da burde han ikke få kontakt med noe som helst igrunn. Klima går på can-comfort å motor går på Can-driv som er et adskillt system.

 

Prøv å koble den vekk å se hva som skjer, skader jo ikke det:)

Er jo rart om det tilfeldigvis skulle dukke opp et "ikke relatert" problem i samme tidspunkt som kaffien renner inni klimapanelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er et eget relè som går til motorstyringen, åpne dekselet til relèet og trykk det inn manualt mens du har tenninga på, så prøver du å starte..

Fungerte på min etter at min var helt død, fikk det tipset av x-møller mekaniker og den startet med en gang :) fikk heller ikke kontakt med motorstyring med vag-com og det var pga relèet!

 

Skal også sitte en sikring i motorromet som styrer glødingen (hvis det er TDI)

 

siterer meg selv jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde først å fjerne klimabetjeneing uten at det hjalp noe. Etter litt leiting lokaliserte jeg relea (som er montert bak sikringene), men finner ingen oversikt over relea, så jeg vet ikke hvilke som går på motorstyring eller "hovedrele".

 

Noen snille personer som har tilgang til Etka e.l. som har muilghet å sjekke hvilke rele som er aktuelt? Gjelder 2003 Seat Alhambra/VW Sharan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ring møller og spør, på deleavdelingen så får du svar med en gang..

På min stod det på plass nr 3, 109 står det på den. Men vet jo ikke om det er samme til din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller var ikke mye til hjelp men fannt en fin side med mange manualer, deriblandt også til min bil :)

 

Det er visst 109 også til min (vistnok det til de fleste TDIer), men det hjalp lite å prøve å trykke den inn så jeg har bestilt ny i håp om at det kan være den. Viss ikke vet jeg ikke helt hva jeg skal gjør da verksteda her både er så som så på kunnskap om slikt og det er endel mil til Møller og de hadde også problem med kapasitet pga ferie

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.