#1 Skrevet Juli 22, 2009 (endret) har nå fått ARP boltene mine, og det blir montering i morgen(eller muligens lørdag). så da vil jeg være helt sikker før jeg begynner. på arket fra ARP står det: Follow the manufacters recommended torque sequence, tighten the nuts in three equal steps to 80 ft lbs with moly lubricant or torque to 85 lbs with 30-wt motor. på autohidden står tiltrekking på MC motor slik: 1: 40nm 2: 60nm 3: 180 grader noen som kan forklare litt? veldig takknemmenlig for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 22, 2009 (endret) fant ut att det skal være slik: 1: 33nm 2: 67nm 3: 108nm kjøres varm så 108nm til case closed 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 22, 2009 Hvis du bruker 108 Nm så må du huske å bruke ARP fettet! Og husk at det skal være på gjengene og mellom mutter og skive. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 22, 2009 Hvis du bruker 108 Nm så må du huske å bruke ARP fettet!Og husk at det skal være på gjengene og mellom mutter og skive. Mener du at 108Nm er litt lite? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 22, 2009 Jeg fikk beskjed om det skal være 86 Nm. Der etter varmkjøre, løsne litt, og stramme på nytt til 86 Nm. Nå ble jeg veldig usikker her. Noen som kan bekrefte hva som er riktig ?? Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 22, 2009 Sprang ut i garasjen og dobbeltsjekka dette. (Har ett ARP sett liggende til 10vt). I instruksen som lå i settet sto akkurat det samme som på Tore sitt: Follow the manufacters recommended torque sequence, tighten the nuts in three equal steps to 80 ft lbs with moly lubricant or torque to 85 lbs with 30-wt motor. 80 ft-lbs = 108,5Nm med ARP's vedlagte grease 85 ft-lbs = 115,3Nm med motorolje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 23, 2009 (endret) Mener du at 108Nm er litt lite? Nei, men 108 Nm er momentet med ARP fett og ca 115Nm er med olje. Fettet er glattere enn olje, derfor trenger du mindre moment for å strekke bolten like mye som om du skulle brukt olje! Det pleier å være større forskjell mellom ARP fett og olje, det er det eneste jeg reagerte på, men jeg hadde brukt det momentet som stod på arket som fulgte med boltene og stolt på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 23, 2009 Nei, men 108 Nm er momentet med ARP fett og ca 115Nm er med olje. Fettet er glattere enn olje, derfor trenger du mindre moment for å strekke bolten like mye som om du skulle brukt olje! Jepp, se posten over, dobbeltsjekka dette i går kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 23, 2009 Snakker vi om strekk bolter eller bolter som kan brukes om igjen ?? Eller er det likt ?? Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 23, 2009 Snakker vi om strekk bolter eller bolter som kan brukes om igjen ?? Eller er det likt ?? Stian ARP studs skrus ikke til moment over flytgrense (fortsatt innenfor elastisk deformasjon) og de går derfor tilbake til normal lengde og kan brukes igjen. Tallene over her gjelder kun ARP sine studs! Andre merker kan ha andre tall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 23, 2009 Snakker vi om strekk bolter eller bolter som kan brukes om igjen ?? Eller er det likt ?? Stian Strekk bolter er originalt,ARP bolter kan brukes om igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 23, 2009 hmmm, da skal jeg løsne og stramme mine på nytt. ARP - boltene mine er strammet til 86 Nm, og jeg kjører på ladetrykk rundt 1,8 - 2,0 med Turbonetics e-50. har gått bra hittil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 23, 2009 Hvis du bruker 108 Nm så må du huske å bruke ARP fettet!Og husk at det skal være på gjengene og mellom mutter og skive. i know 1: 33nm 2: 67nm 3: 108nm kjøres varm så 108nm til det jeg har oppgitt her fikk jeg fra javad på 034 motorsport, da jeg ikke helt skjønte det med 3 equal steps. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...