Anbefalte innlegg

Hvorfor soter diesel noen ganger mer enn andre?

Har det noe med kjøringa og gjøre at det brått kommer en stor dose røyk ut bak ved gasspådrag? Mens det andre ganger ikke kommer noen ting?

Bare nyskjerrig på å vite :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feit blanding gir ufullstendig forbrenning, dette medfører mye uforbrente rester i form av sotpartikler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel soter rett og slett.. :-)

Det kan komme av at glødepluggene ikke er helt oppvarmet.. Kalde cylindervegger..

Kan være at det har samlet seg sot i katalysator osv, som da blir blåst ut ved pådrag :)

:-)

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 1000km forrige helg med henger på.... første skikkelige pådrag etter henger var tatt av ble det så svart bak bilen at jeg ikke så noenting..(chippet 1,9 tdi ca 170hk) haha..: rock :: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 1000km forrige helg med henger på.... første skikkelige pådrag etter henger var tatt av ble det så svart bak bilen at jeg ikke så noenting..(chippet 1,9 tdi ca 170hk) haha..: rock :: smil :

jeg får dette hver gang jeg tråkker på jeg ;) (180hk) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg får dette hver gang jeg tråkker på jeg ;) (180hk) hehe

Har du fjernet EGR? Det har jeg, soter mindre da... Men ser jo at det er litt svart røyk bak i pådrag, men den ene gangen så var det så mye at jeg trodde noe gikk til H*l*ete.. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fjernet EGR? Det har jeg, soter mindre da... Men ser jo at det er litt svart røyk bak i pådrag, men den ene gangen så var det så mye at jeg trodde noe gikk til H*l*ete.. hehe

min er fjernet bare via vagcom. så min soter nok litt mer enn din.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke noe soting i det hele tatt, har også prøvd å få folk som kjører bak meg til å følge med under pådrag.. Nada.. 2.5Tdi V6 220hk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det noe med kjørestil og gjøre? Høyt/lavt gir og turtall?

Hva "fremprovoserer" sot?

Klarer ikke se noen sammenheng med kjøringen min når det brått soter som fy og andre ganger ingenting..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjerna EGR helt på min 1.9TDI 90hk.. Soter ikke sånn den gjorde lengre.. Jeg klarer hvertfall ikke se noen ting når jeg drar den helt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En scenario som nesten alltid lager sot er når en kjører rolig nesten uten turbotrykk og så hopper en på gasspedalen. Da peaker luftmassemåleren på grunn av all luften som suges inn for å trykksette slanger, intercooler og innsug. Røykbegrensningsmap'et tillater da i ett lite øyeblikk mer injeksjonsmengde enn egentlig nødvendig i forhold til luftfylling i sylinderene og en får sotutvikling. Dette hjelper derimot på at turbo spooler fortere ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En scenario som nesten alltid lager sot er når en kjører rolig nesten uten turbotrykk og så hopper en på gasspedalen. Da peaker luftmassemåleren på grunn av all luften som suges inn for å trykksette slanger, intercooler og innsug. Røykbegrensningsmap'et tillater da i ett lite øyeblikk mer injeksjonsmengde enn egentlig nødvendig i forhold til luftfylling i sylinderene og en får sotutvikling. Dette hjelper derimot på at turbo spooler fortere ;)

Ja, det var bunn gass i 2 fra 1500rpm ca som gjorde at jeg trodde noe gikk til H.. for det ble en vanvittig svart sky bak bilen.. men klarer ikke å fremprovosere dette. Men etter mye vanlig kjøring uten å bunne gassen.. så lagrer det seg sot virker det som.. og alt kommer ut på en gang når du bunner gassen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

140hk PD motor som er chippa til 170hk.

Kommer nesten null ut av enderøret når jeg tråkker på:) men så har jeg partikkelfiltert også da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.