#1 Skrevet Juli 22, 2009 Hvorfor soter diesel noen ganger mer enn andre? Har det noe med kjøringa og gjøre at det brått kommer en stor dose røyk ut bak ved gasspådrag? Mens det andre ganger ikke kommer noen ting? Bare nyskjerrig på å vite 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 22, 2009 Feit blanding gir ufullstendig forbrenning, dette medfører mye uforbrente rester i form av sotpartikler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 22, 2009 Diesel soter rett og slett.. :-) Det kan komme av at glødepluggene ikke er helt oppvarmet.. Kalde cylindervegger.. Kan være at det har samlet seg sot i katalysator osv, som da blir blåst ut ved pådrag :-) Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 22, 2009 Kjørte 1000km forrige helg med henger på.... første skikkelige pådrag etter henger var tatt av ble det så svart bak bilen at jeg ikke så noenting..(chippet 1,9 tdi ca 170hk) haha.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 22, 2009 Kjørte 1000km forrige helg med henger på.... første skikkelige pådrag etter henger var tatt av ble det så svart bak bilen at jeg ikke så noenting..(chippet 1,9 tdi ca 170hk) haha.. jeg får dette hver gang jeg tråkker på jeg (180hk) hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 22, 2009 jeg får dette hver gang jeg tråkker på jeg (180hk) hehe Har du fjernet EGR? Det har jeg, soter mindre da... Men ser jo at det er litt svart røyk bak i pådrag, men den ene gangen så var det så mye at jeg trodde noe gikk til H*l*ete.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 22, 2009 Har du fjernet EGR? Det har jeg, soter mindre da... Men ser jo at det er litt svart røyk bak i pådrag, men den ene gangen så var det så mye at jeg trodde noe gikk til H*l*ete.. hehe min er fjernet bare via vagcom. så min soter nok litt mer enn din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 22, 2009 Ser ikke noe soting i det hele tatt, har også prøvd å få folk som kjører bak meg til å følge med under pådrag.. Nada.. 2.5Tdi V6 220hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 22, 2009 Har det noe med kjørestil og gjøre? Høyt/lavt gir og turtall? Hva "fremprovoserer" sot? Klarer ikke se noen sammenheng med kjøringen min når det brått soter som fy og andre ganger ingenting.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 22, 2009 Fjerna EGR helt på min 1.9TDI 90hk.. Soter ikke sånn den gjorde lengre.. Jeg klarer hvertfall ikke se noen ting når jeg drar den helt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 22, 2009 En scenario som nesten alltid lager sot er når en kjører rolig nesten uten turbotrykk og så hopper en på gasspedalen. Da peaker luftmassemåleren på grunn av all luften som suges inn for å trykksette slanger, intercooler og innsug. Røykbegrensningsmap'et tillater da i ett lite øyeblikk mer injeksjonsmengde enn egentlig nødvendig i forhold til luftfylling i sylinderene og en får sotutvikling. Dette hjelper derimot på at turbo spooler fortere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 22, 2009 En scenario som nesten alltid lager sot er når en kjører rolig nesten uten turbotrykk og så hopper en på gasspedalen. Da peaker luftmassemåleren på grunn av all luften som suges inn for å trykksette slanger, intercooler og innsug. Røykbegrensningsmap'et tillater da i ett lite øyeblikk mer injeksjonsmengde enn egentlig nødvendig i forhold til luftfylling i sylinderene og en får sotutvikling. Dette hjelper derimot på at turbo spooler fortere Ja, det var bunn gass i 2 fra 1500rpm ca som gjorde at jeg trodde noe gikk til H.. for det ble en vanvittig svart sky bak bilen.. men klarer ikke å fremprovosere dette. Men etter mye vanlig kjøring uten å bunne gassen.. så lagrer det seg sot virker det som.. og alt kommer ut på en gang når du bunner gassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 22, 2009 140hk PD motor som er chippa til 170hk. Kommer nesten null ut av enderøret når jeg tråkker på men så har jeg partikkelfiltert også da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...