Bytte kombiinstrument + startsperrekoding

Anbefalte innlegg

Hei folkens, min første post her på forumet.

 

Jeg har en A4 (2000 stv) hvor kombiinstrumentet holder på å ta kvelden. Hvis bilen er kald eller det er fuktig vær ute så blinker lysene i instrumentpanelet og viserne slår vilt frem og tilbake. Dette går som regel over etter en 5-15 min kjøretur når bilen er varm. Da virker alt normalt med unntak av bensinmålern som uansett viser full tank.

 

I går ville plutselig ikke bilen starte lenger, og etter mye om-og-men fikk jeg et genialt tips om å nullstille systemet til bilen da den kunne ha gått i "nødmodus" på grunn av startsperren i kombiinstrumentet. Tok av/på minus-polen på batteriet i 5 min og fikk deretter start på bilen.

 

I følge en mekaniker hos Møller kan det være på grunn av dårlig lodding i instrumentpanelet. De skal ha 450kr for en analyse/diagnose, jeg tipper en startpris på +3000kr for et nytt kombiinstrument og en stiv timespris for bytte av instrumentet samt koding av startsperre i nytt instrument + omgjøring av km.stand.

 

Med litt stram lommebok tenkte jeg heller det må være mulig å gjennomføre dette på egenhånd. Kan jeg bruke "VagCan Commander" fra http://www.finnfeil.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=7 for å kode om startsperren og rette opp km.stand i tillegg til analyse av andre feil? Har lest her på forumet at flere anbefaler VAG-COM for analyse av feil, men ut i fra produktbeskrivelse så bør vel "VAG CAN + K Commander 7.0" kunne erstatte VAG-COM? I så fall er det 300kr spart.

 

Bør dette være en enkel jobb for en person med god teknisk innsikt eller anbefaler dere å uansett overlate jobben til Møller? Er det eventuelt noen spesielle ting jeg bør være obs på? Er det forøvrig noen som vet cirka pris på et nytt kombiinstrument (uten voltmeter og kjørecomp)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det verktøyet du har linket til fungerer kun på canbus noe som ikke er interessant for din del. Og en gyllen regel "ingenting" kan erstatte vag-com, eller VCDS som det nå heter. Det er de beste pengene du kan bruke om du er over snittet bilinteressert og fikser litt selv.

 

Som en ekstra opplysning er den du linket til en gammel klonet kabel som er full av bugs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, supert å finne ut av det nå før jeg bruker ~800kr på den. Da får jeg lete videre etter et annet verktøy som kan kode startsperre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke lete så lenge... VCDS kan det, bare du har PIN til startsperren. Hvor i landet holder du til?

 

Vidar selger originale VCDS med rabatt til oss i klubben: http://www.obd2.no

Ross-Tech er produsent og utvikler, men bor litt lenger unna... http://www.ross-tech.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor i Bærum. Nå har jeg bestilt meg USB KKL (for VAG-COM 409.1) fra obd2 og kommer til å bestille lisens for fullversjon fra ross-tech etter hvert. Hvis jeg får til jobben uten hjelp fra Møller så er jo masse penger spart i fremtiden (mtp diagnose av bilen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig, og ganske fornuftig :-)

 

Sikkert en bråte med personer som kan hjelpe deg med å hente ut PIN fra bilen din. Kjøper du et nytt instrument av møller så trenger du ikke annet enn fullversjon vag-com og PIN til din bil, og en smule tålmodighet så er du i mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig, og ganske fornuftig :-)

 

Sikkert en bråte med personer som kan hjelpe deg med å hente ut PIN fra bilen din. Kjøper du et nytt instrument av møller så trenger du ikke annet enn fullversjon vag-com og PIN til din bil, og en smule tålmodighet så er du i mål.

 

En bråte personer var nå kanskje å ta i Kim... :P

 

Jeg tror kanskje han skulle kjøre en tur mot deg jeg, så løser det meste seg : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte brukt instrument. Betalte 1500,- for det. Møller tok kun 300-500kr (husker ikke nøyaktig) for å lese av fra det gamle instrumentet, ta ut det gamle instrumentet, sette inn det "nye" og kode dette. Altså de tok hele jobben for småpenger, og jeg sparte meg en masse bryderier selv. Spør de på møller, kanskje du får deg en positiv overraskelse. Det fikk i alle fall jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte brukt instrument. Betalte 1500,- for det. Møller tok kun 300-500kr (husker ikke nøyaktig) for å lese av fra det gamle instrumentet, ta ut det gamle instrumentet, sette inn det "nye" og kode dette. Altså de tok hele jobben for småpenger, og jeg sparte meg en masse bryderier selv. Spør de på møller, kanskje du får deg en positiv overraskelse. Det fikk i alle fall jeg :)

 

Ka Møller var dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte med at jeg lot Møller ta hele jobben og det kom på 3500kr hvis jeg husker riktig. 3000 for instrumentet (måtte bestilles fra Tyskland) og 500 for jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller i Bergen skal ha over 2000kr for å bytte kombiinstrument å kode det opp igjen...

Dette er jo SVINDYRT forhold til det de har betalt.

Kva Møller som gjorde det for 500kr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg fikk litt sjokk jeg også, for jeg også bruker Møller Minde. De er noen sjakaler, yter null service før du står og vifter med tusenlappene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig, og ganske fornuftig :-)

 

Sikkert en bråte med personer som kan hjelpe deg med å hente ut PIN fra bilen din. Kjøper du et nytt instrument av møller så trenger du ikke annet enn fullversjon vag-com og PIN til din bil, og en smule tålmodighet så er du i mål.

 

Tålmodighet har jeg, Vag-com har jeg. Men PIN har jeg vel ikke regner jeg med. Kan jeg på noen måte hente den ut selv med Vag-com?

Skal bytte instrument på svigers sin A4 B5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor man bruker Vag Commander :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor man bruker Vag Commander :)

 

Hæ, var det et svar til meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tålmodighet har jeg, Vag-com har jeg. Men PIN har jeg vel ikke regner jeg med. Kan jeg på noen måte hente den ut selv med Vag-com?

Skal bytte instrument på svigers sin A4 B5.

 

Nei det får du ikke ut med VCDS, men det er mulig at du får det ut med vag-tacho, selv om jeg anbefaler deg å være forsiktig med bruk av sånne kopierte vidunderkabler.

 

Er ikke du tuner a? Har du programmerere (eller chipbrenner som mange kaller det) så kan du lese ut binærfila så kan jeg finne pinkoden din. Ta det evt. på pm i såfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, jeg skulle si vag tacho! Der kan man lese PIN :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det får du ikke ut med VCDS, men det er mulig at du får det ut med vag-tacho, selv om jeg anbefaler deg å være forsiktig med bruk av sånne kopierte vidunderkabler.

 

Er ikke du tuner a? Har du programmerere (eller chipbrenner som mange kaller det) så kan du lese ut binærfila så kan jeg finne pinkoden din. Ta det evt. på pm i såfall.

 

Tuner? Nei. Laster bare filer vi:) Joda har eprom brenner/leser:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller Billingstad i Bærum.

 

Møller i Bergen skal ha over 2000kr for å bytte kombiinstrument å kode det opp igjen...

Dette er jo SVINDYRT forhold til det de har betalt.

Kva Møller som gjorde det for 500kr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.