Anbefalte innlegg

for ca 1-2 mnd sidan så gjekk eg over heile bilen med mothers claybar.

polerte med autoglym super reisn polish og ultra deep shine og avslutta med AG HDW.

 

men for to veker sida så skulle eg ta ein rask polering og merka at lakken var meir forurensa enn det den var før eg begynnte med clay.

 

er dette normalt??? eg har vasket den i mellom tida med muc-off shampoo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay skal fjerne forurensinger i lakken, men kan legge igjen litt rester av "seg selv" som vaskes lett vekk. Det er VELDIG viktig å bruke mye claylube da minimerer du sjangsen for at det legger seg igjen rester av claybaren og lager evt. riper i lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor så mange har behov for clay i det hele tatt jeg. Har dette selv, men bilene mine har aldri hatt såppas med forurensing at det vises på claybaren i det hele tatt!

Men skal iallefall ikke gjøre at lakken trekker til seg mer forurensing enn den gjorde før du brukte den!

Kan muligens lage små riper av at forurensingen blir dratt bortover lakken, men ikke store skadene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay er nesten et must når du skal bone bilen etter vinteren. Uansett hvor godt den blir vasket så sitter det alltid små partikler igjen på lakken som kan løsne når ban skal til med bonings... og lage riper.

 

Vil si at det er et genialt produkt og gjør i vertfall ikke at lakken blir forurenset mer i etterkant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om man får vekk asfaltflekker og annen skit etter vinteren, så sitter det fortsatt igjen masse piggdekkstøv b.la. på lakken som må bort før polering... Det er grunnarbeidet som avgjør hvilket resultat man får..

 

Og clay er ikke skadelig for lakken.. Vask bilen etter claying før man polerer, så bilen er fri for rester etter clay og claylube...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man clayer, og ikke beskytter godt nok, kan man oppleve at mer skitt fester seg, da alt fester seg lettere på en helt ren og glatt flate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter eg clayet så vaska eg bilen ein gang til for å være sikker at bilen var rein.

eg kjennte ikkje så stor forskjell på lakken før eller etter clay men no kan eg kjenne "dritt" på lakken.

 

eg får prøve igjen no til helga med clay og polering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt clay på 3 biler sålangt;

Min egen 09 scirocco

Mamma's 2003 Toyota Avensis

Pappa's 1999 A6 avant

 

På sciroccoen var det mest dritt på bakruta, bakluka og passasjerdøren. Resten av bilen var det lite på.

På toyotaen var det mye på hele bilen, og det samme på audien.

 

Spesielt bakruta på audien var grov som sandpapir, selv etter skikkelig avfetting og god håndvask. Måtte claye for å få den blank og fin igjen, og hvilken forskjell! Jeg er ikke i tvil om at clay er verdt det for folk som er over snittet interessert i bilene sine.

 

Edit: Legger til at jeg bruker Riccardo clay og No Rinse (begge fra ss)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale Clay og Quick Detailer fra Mequiars ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt til sitt bruk, Megs sitt Quick Clay sett er helt kurant til enkel møkkfjerning, men skal man på litt kraftigere saker som f.eks. malingsflekker ville jeg gått på med en kraftigere clay, f.eks Chemical Guys sin lilla, sammen med Optimum No Rinse, det eneste er at den lager endel mer merker enn Megs sitt sett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd leire fra tre produsenter; Chemical Guys, Riccardo og Meguiar´s.

Synes Meguiar´s sin (mild clay, blå) er desidert best på alle egenskaper.

 

Leire er bra. -Men gjør man det galt, kan det fort bli litt stygt.

Vanligste feilen er vel for lite smøring.

 

Trådstarter, -hadde du voks på bilen etter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter har lagt på HD Wax, står i første innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.