Motorhavari i utlandet, hjelp!!

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjørt norge - danmark - tyskland - danmark - sverige, og er nå i Gøteborg! Jeg hoppet ut av bilen og sjekket inn på hotellet, imens greide de tre (veldig ukyndige) vennene mine å komme seg til andre siden av byen og ødelegge ett eller annet.

De skulle kjøre ut fra et kryss på grønt og greide å komme seg litt framover, så sa de at "motoren spant" og at ingenting skjedde når de tok clutchen ut. De fikk bilen tauet, og jeg har ikke sett på den selv...

 

Det er vel rimelig trygt å si at clutchen er gåen, men har aldri vært med på at clutchen ryker plutselig på biler før, har clutchen mulighet til å ødelegge noe andre ting i motoren?

Bilen er avtalt å ha service her i gøteborg på mandag, hvor de skal bytte registerreim og vannpumpe osv, alt dette har jeg med meg fra Norge. Tenkte å få dem til å fikse det da.. men jeg bør egentlig få sjekket opp i delebestand på forhånd, har funnet clutch til 2600 norske på mekonomen.se. Hvor mye koster et clutchbytte i Norge? Er det mye lettere å komme til når man skal bytte regreim samtidig, eller må man ut med girkassen? Er litt grønn på selve motoren og drivverket!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være et drivledd som er gått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ytre drivledd. Høres likt ut som det var på min når det røk.

 

Og spinner den lenge nok ryker hele akslingen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, skal ikke motsi dere nå, meen.. jeg er ikke overbevist om at det er drivleddet.

På min 2wd ville jeg jo merket det greit om ett av drivleddene kuket seg, bilen ville jo fortsatt gått framover på ene siden?

Dessuten hadde jeg vel hørt det rimelig greit om det hadde vært en sak.. har dessuten byttet ene drivleddet for ca 4 000km siden, og inspisert mansjett (hadde litt slitasje) og etter ulyder på samme tidspunkt.. Skal ut dit snart nå og sjekke. Noen som har ide på sjekkpunkter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den vil ikke dra på noen av sidene når det ryker på ene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du hører det godt. Motorresponsen er som vanlig, og det kommer skrapelyd som et helvete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer deg ikke av flekken om drivleddet har gått av, akslingen med minst motstand er den som vil gå irundt(blir som på isføre, er det dekket med minst grep som spinner).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vært ute på bilverkstedet i nattens mulm og mørke og tatt meg en gjennomgang.

På femte med litt gass så skraper det litt.. Så jeg sjekket under.. og der var hele drivleddet hoppet av! To bolter var bøyde, resten er vekke.

 

Jeg er redd for at:

Gjengene er ødelagte i kassen

Gjengene er ødelagte i indre drivledd (ikke så farlig)

Det er kommet drit inn i girkassen

 

Helt siden bilen har stoppet har den stått i ro, blitt løftet på en bergningsbil på lasteplan, og blitt kjørt til en avsidesliggende parkering med kun asfalt og gress, og jeg kunne ikke se og føle noe særlig skitt.. ser ok ut da..!

 

Satser på å skaffe nye bolter og de festesakene mellom boltene i morgen.. så må jeg få kuttet de to boltene som er igjen, så skrur jeg skiten på og tester!

Har ikke noe å kutte bolter med her, tenker å kjøpe en liten baugfil og to bukker, og bare gjøre det selv utenfor verkstedet i helgen.. sparer noen kroner!

 

Hva er det som gjerne blir ødelagt om drivakslingen hopper av, er det tennene på akslingen som gjerne blir slått av da, eller? Det glemte jeg å sjekke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle faktisk til å foreslå det også, men bra du fant det ut.

 

Den har altså hoppet av på girkassen? Hvordan "hopper" den av der? :S Er det på den siden du hadde byttet eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den delen som sitter i kassa er sikkert OK, men gjengene kan som du sier være litt skadet.

Du sparer ikke så veldig mye på å gjøre det selv på en parkeringsplass i Sverige, og i hvertfall ikke hvis du uansett skal ha den på service der.. Så kan du få de til å sjekke den andre siden også evt.!

Spørsmålet er vel egentlig hvordan disse boltene kan 'falle ut' omtrent av seg selv, hadde du bilen på verksted tidligere hvor drivakselen ble tatt av inne ved girkassen, eller var det du som gjorde det selv? I såfall kan det hande det ikke ble brukt nye bolter eller montert med riktig moment evt uten locktite. Bra det ikke skjedde på Autobahn, det hadde nok blitt en helt annen affære! :P

Dette er sannsynligvis en enkel reparasjon, så jeg ville nok tatt en pizza eller øl med resten av gjengen og lagt det til reisebudsjettet!

God ferie videre, Vegard!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

opplevd det der jeg også.

bøyde to av skruene.

bytta ut de to og skrudde det sammen igjen og alt var bra.

i værste fall kan du bytte ut flensen på kassa.

Grunnen til det har skjedd er at skruene ikke har vært skrudd nok til så de har skrudd seg selv ut.

 

Det var det som skjedde hos meg hvertfall...hadde ikke kjørt en uke engang siden jeg fikk den tilbake fra verksted at den datt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har hatt akslingen av for en 3-4 mnd siden.. da byttet vi endeledd, og tok den i skrustikken mens vi holdt på.

De ble tightet ganske bra, men vi brukte ikke locktite.. nå har motoren gått for full guffe i 180 hele veien (stakkars 1.6l ADP!)

Har Haynes boken med meg, skal instruere de på verkstedet til å kutte av boltene, tørke av oljen ytterst på girkassen, så skal jeg kjøpe en pakke M8x50 bolter på bilrema og noen skiver og legge det klart til dem. M8x48 (ingen gradering oppgitt, tar 8.8) er ikke å oppdrive.. Audi delelageret var stengt hele helgen dessverre.

Så flensen på diffen går an å bytte altså? Skal se på tegningene!

 

Da mangler jeg altså en eller to av disse her.. underlagsplatene. Er funksjonen deres å gi lik belastning på to og to bolter, og å forhindre dem fra å vri seg ut i hver sin retning? Er det safe å kjøre full guffe uten disse?

 

underlagsplate.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kast/ubalanse i selve skalingen kan medøre at skruene skrur seg ut selv. BTDT: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Underlagsplaten er der for å gi likt trykk over en litt større del av leddet. Hvis du tar en stor skive og kapper av halve den slik at du får den på, så burde det ikke være noe problem å kjøre hjem til du får tak i de mellomleggsskivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle faktisk til å foreslå det også, men bra du fant det ut.

 

Den har altså hoppet av på girkassen? Hvordan "hopper" den av der? :S Er det på den siden du hadde byttet eller?

 

Opplevd akkurat det samme selv, Fikk en telefon fra eksen, "Dø bilen går ikke framover!"

 

Jeg trodde først også det var noe med giret, men etter å speidet litt, så jeg at drivledde hadde dette av girkassa. Dette fordi kuken som byttet mansjett litt tidligere hadde brukt samme skruer uten locktight!! Syntes de egentlig kunne spandert på nye skruer: bråk :

 

Fikk i værtfall tauet bort til verkstedet, De la seg flate å fikset problemet på null tid :)

Ingen skade på noe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så flensen på diffen går an å bytte altså? Skal se på tegningene!

Ja de får du løse ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke brukt locktite eller nye bolter her nei, det er nok muligens synderen ja :)

Den flensen så ikke billig ut, håper den ikke er fucked. Men tror og håper at det ikke er tilfelle.. Irriterendes at det skjer på en fredag klokken 4 da, akkurat når alt stenger!

Nå må jeg bare instruere de småshady folkene på verkstedet til å gjøre som jeg sier og skaffe deler til dem på mandag morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.