Problemer med oljetrykk Transporter 02 mod 2,5 tdi 102 hk

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg for ikke lenge siden en Transporter 2,5 tdi 102 hk, 2002 modell som hadde gått 136000km. Kjørte den fra Oslo til Trondheim og kjørte ca 100 mil oppi området her.

Så sto Gatebil Våler for tur og jeg dro og byttet olje og filter på bilen før avgang. Skulle dra med meg bilhengern med bil oppå nedover, startet turen og etter ca 2 mil begynte plutselig oljelampa å lyse og alarmen gikk. Stoppet motoren med en gang og gikk ut og sjekket oljenivået, det var bra. Sjekket også over litt, men fant ingen feil. Kjørte videre, men etter 1 mil igjen begynte lampa å lyse.

Bilen ble satt på verksted, Orkdal Bil. Etter en måling av oljetrykket fant de ut at dette va 1,5 bar på 2000 omdreininger, dette skal egentlig være på 2 bar ifølge dem.

Men problemet er at de ikke har noen spesiell løsning på dette. De sier de har 2 alternativ, enten bytte oljepumpe eller kjøre en rens på systemet for at kanalene kan være sotet igjen.

Hva skal jeg gjøre?

Sila er sjekket for gjennsoting og følerne er i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvaslags olje har du fylt på, hvilken viskositet? Er den for tynn og motoren er slitt så får du neppe opp trykket med noen rens.

Hvor sannsynlig er det at bilen egentlig har gått 400.000 km og sjeldent skiftet olje, i såfall vil jeg tippe at den kan være slitt.

Dersom oljepumpa er slitt så har du også slitte lagre, da er det ikke sikkert du får bra nok trykk uansett.

Så lenge sila som suger olje ikke er tett så ville jeg muligens heller satset på en helsyntetisk olje 10W-50 og kjørt lykkelig med litt for lavt oljetrykk.

Klarer du å bytter motor selv så får du tak i en brukbar motor for rimeligere sum enn et verksted skal ha for å skifte register og oljepumpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde på shell helix ultra extra 5w - 30 til 260 kroner pr liter, så det skal ikke være noe galt med kvaliteten på den. 9000 for å bytte oljepumpe, derav 5000 i deler og 4000 i arbeid.

Men må vel prøve en slik rens først. Sålenge ikke lampa har lyst, så har vel bilen fått den oljen/trykket den behøver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En -30 olje er for tynt for slik motor.

Jeg vil tro du får bedre trykk med en helsyntetisk olje med viskositet minst 5W-40, gjerne 10W-50.

Forsøk med en Biltema-olje til 60 kr pr liter eller noe annet til 300 kr literen, bare det er helsynt og vesentlig tykkere enn du har på nå.

På disse motorene er det underspylingsdyser som stjeler trykk, så jeg tviler på at du får opp mer av å skifte pumpe.

Skal du forsøke å skifte deler, så start med fjæra i oljepumpa. Jeg har personlig ingen tro på at pumpa er så slitt at den alene er årsaken. Er den så slitt så er resten av motoren like slitt og da forstår jeg ikke hensikten med å kaste kr 9000 etter den.

Dersom du går for oljepumpe så ta register samtidig, det er dumt å sette på gamle deler der når de likevel er av. Og da er du oppe i samme pris som for en bra brukt motor.......og du har ingen garanti for at ny pumpe gir bedre trykk enn den du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, står en oljekode under panseret for motoren og det er etter den type olje ble valgt, var riktig olje sa han fyren på møller også. Men får prøve å kjøre en slik rens først nå og deretter ta en avgjørelse på hva som skal gjøres...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Steinar, det er for tynn olje for denne motoren. Selv så kjører jeg 10w 40 Castrol på min og det funker kjempebra. Ikke et lite "tikk" av motoren og nå nærmer jeg meg 270" på telleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, lurer rett og slett på om oljen er for tynn. Var som sagt ikke noe problem før jeg byttet olje, men dro ikke noe henger heller før jeg byttet da. Men lampa kom jo også når jeg kjørte uten henger etter oljeskiftet....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.