Hvilken olje på PD motorer og hvorfor??

Anbefalte innlegg

Byttet olje på min 1,9 tdi PD i dag, fylte 505.00 olje mobil 1 3000. Er det ikke bra og bruke den oljen, ble litt nervøs her nå, pga hørt at man må bruke spseiell olje i di?? Skal kjøre ca 800- 1000km begynner ferie i morgen og skal på langtur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ha spesiell PD olje på den! 505.01 mener jeg : klø : Er visst viktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer aldri i mitt liv til å kjøre en bil på 5W-30 longlife olje, og Agip 505.01 oljer tar de ikke inn til Norge lenger :( Så nå kjører jeg på Fuchs Titan Supersyn Plus fra oljelageret.no. De sender fort og gir klubbrabatt på 10% ved bruk av rabatt kode. Jeg bytter olje på 10k km og har alltid gjort det. Må være snill med motoren vettu ;)

 

 

Det bør brukes olje som er 505.01 ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men kva skjer om jeg kjører 1000km før jeg bytter da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite og ingenting vil skje :) Men lenger levetid på kammer osv ved å bruke riktig olje.

 

Så lite du skal kjøre så har det ingenting og si...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite og ingenting vil skje :) Men lenger levetid på kammer osv ved å bruke riktig olje.

 

Så lite du skal kjøre så har det ingenting og si...

 

ok:) får bytte til riktig olje etter ferien:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mye mer press på kam pga pumpedysene, og ved bruk av 505.00 olje har det vist seg at oljefilmen blir skrapt av og en får slitasje på alle bevegelige deler i toppen som fører til havari (mange eksempler på dette, spesiellt i USA der til og med VAG forhandlere har fyllt feil olje pga. lite peiling).

 

505.01 på vanlige intervaller eller 507.00 på longlife er standardene for PD motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal bruke en olje som heter Mobil 1 Special V som er beregnet til pumpedyse-motorer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at det dessidert beste vil være og fylle 507.00 men alikevell bytte på vanlige intervaler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at det dessidert beste vil være og fylle 507.00 men alikevell bytte på vanlige intervaler?

 

ja, er iallfall vanlig praksis mange steder. Bruker nesten utelukkende 507.00 castrol olje på alt av VAG på jobb uavhengig av om bilen har longlife intervall.

Bruker seff spess.olje på biler som krever noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal bruke en olje som heter Mobil 1 Special V som er beregnet til pumpedyse-motorer!

 

Hvis du bytter ut ordet skal til kan, så blir det mer korrekt. Finnes mer enn en olje godkjent for PD bruk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at det dessidert beste vil være og fylle 507.00 men alikevell bytte på vanlige intervaler?

 

Jeg kjører 505.01 5W-40 på 10k intervaller. Longlife oljer er ofte kunstig overpriset og har lavere viskositet (5W-30).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

507 er vel standarden for dieselpartikkelfilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 505.01 5W-40 på 10k intervaller. Longlife oljer er ofte kunstig overpriset og har lavere viskositet (5W-30).

 

Så visst min motor er av typen longlife intervall (-01 130 hk PD) så er det ikke noe i veien for å gå for 505.01 oljen å bytte på 10k intervall, right?

507.00 er bare ment til å vare lengre enn 505.01 oljen.

Og jeg regner med at helsyntetisk er tingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så visst min motor er av typen longlife intervall (-01 130 hk PD) så er det ikke noe i veien for å gå for 505.01 oljen å bytte på 10k intervall, right?

507.00 er bare ment til å vare lengre enn 505.01 oljen.

Og jeg regner med at helsyntetisk er tingen.

 

Stemmer :)

 

At folk tør å kjøre longlife på en dieselbil forstår jeg ikke, se hvordan olja ser ut etter kun et par tusen kilometer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer :)

 

At folk tør å kjøre longlife på en dieselbil forstår jeg ikke, se hvordan olja ser ut etter kun et par tusen kilometer...

 

Veldig, veldig enig med deg, men viktig å understreke longlife intervall. Longlife oljen derimot er det ikke farlig å kjøre, men intervallene må man vurdere selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer :)

 

At folk tør å kjøre longlife på en dieselbil forstår jeg ikke, se hvordan olja ser ut etter kun et par tusen kilometer...

 

Longlife intervallen på A2'n er 50 000 km. Det er jo iallefall helt borti natta. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

507.00 kan du bruke istedenfor pd olja på de fleste med pd, men enkelte SKAL ha pd olja, husker ikke hvilke modeller det er i farten.

longlife intervallen sier ikke at du MÅ kjøre 30.000km eller 2 år før service, men at du kan kjøre INNTIL de oppgitte prognosene.

bilen vil gi beskjed selv når den trenger service, dvs, ved masse kaldstarter og småkjøring så vil du måtte på service før, dette er noe bilen rekner seg fram til ut ifra diverse verdier på de forskjellige områdene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor tar dere disse tallene fra ? 505.0, og 507.00...

viste ikke at PD motorene krevde spesiell olje..

men har da kjøpt oljen jeg bruker på bilen hos lokal merkeforhandler, så regner med at jeg har fått riktig olje da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor tar dere disse tallene fra ? 505.0, og 507.00...

viste ikke at PD motorene krevde spesiell olje..

men har da kjøpt oljen jeg bruker på bilen hos lokal merkeforhandler, så regner med at jeg har fått riktig olje da..

 

Hvis du åpner instruksjonsboka di, står det der hvilken olje du skal ha. Det står en for om du kjører longlife service intervaller og det står en for om du kjører std 10000 km intervall. Er bare å slå opp på registret bak og finne olje, evt. öl om du har tysk bok ;)

 

Hos merkeforhandler selger de deg vel den 5-w30 longlife olja uansett har du en bil uten dpf. Men den er jo kunstig dyr å bruke om du bare kjører 10 000 km intervaller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor tar dere disse tallene fra ? 505.0, og 507.00...

viste ikke at PD motorene krevde spesiell olje..

men har da kjøpt oljen jeg bruker på bilen hos lokal merkeforhandler, så regner med at jeg har fått riktig olje da..

 

disse tallene er såkalte oljenormer fra fabrikk, 507.00 er longlife olja 5w-30, denne brukes på dieselbilene både med og uten dpf, med og uten pd. litt usikker på de eldste dieselbilene, men som sagt så skal enkelte modeller ha pd-olje

har ingenting å si om den kjører på longlife (30.000) eller tid/km service (15.000)

den hovedsaklige forskjellen på oljene er på bensinbilene, der er det litt mer variert om det skal være longlife olje 507.00 eller tid/km olja 505.01 avhengig av hvilken service type du har på bilen longlife eller tid/km og biltype

er også forskjell om du har rekke 5 eller ikke også, vertfall på de nyere bilene, som f.eks. t5 130 og 174 hk, de skal ha 506.01 olje som er en litt annen.

men som sagt, se i instruksboka di der finner du all informasjon du trenger for å finne rett olje til akkurat DIN bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.