#1 Skrevet Juli 25, 2009 Hei , jeg har en A3 1,8 Tq . Og da jeg var og chippet den viste han ene mekanikeren att jeg kunne holde inne 2 knapper til klimaanlegget på bilen så fikk jeg opp 78 forskjellige "programmer" der blant annet noen viste omdreininger på motoren og ett skulle vise ladetrykk , men han huska ikke hvilke av di 78 programmene. Så jeg lurte på om noen har en oversikt over hva hvert program viser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 25, 2009 Hvilken årsmodell er bilen? Og hvilke 2 knapper var det man skulle trykke? Nysgjerrig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 25, 2009 hentet fra nordicaudi.com OBD koder för "nya" klimatanläggningen OBD = On Board Diagnostics, alltså inbyggt diagnostiksystem där man kan läsa ut information och eventuella felkoder ur bilens felminne. Detta fungerar i alla bilar som har den nyare klimatanläggningen av typen som bilden ovan visar. Ändra måttstorlek på yttertemperaturmäteraren: Tryck in - och håll intryckt - återcirkulationsknappen (längst ned till höger) Tryck på "plusknappen" för temperaturinställningen. Nu skiftar visningen mellan grader Celsius och Fahrenheit på både klimatanläggningen och på instrumenpanelen. Aktivera felavläsningsläge: Tryck in - och håll intryckt - återcirkulationsknappen (längst ned till höger) Tryck på "pil upp"-knappen för luftflödesinställningen längst upp till höger. Displayen ska nu visa "1c", vilket betyder Kanal 1 (c = channel). Läsa av de olika kanalerna: Displayen kommer nu att visa ett nummer - en "Kanal", och det finns 61 olika kanaler tillgängliga. Varje kanal innehåller ett värde, tabellen nedan visar en lista över alla kanaler och vad de betyder. För att visa innehållet i en kanal, tryck på återcirkulationsknappen. För att gå vidare till nästa kanal, tryck "plusknappen" för temperaturinställningen. För att gå till föregående kanal, tryck "minusknappen" för temperaturinställningen. För att avsluta felavläsningen, slå av tändningen, eller tryck på knappen "AUTO". I tabellen kan du läsa ut innehållet (värdena) och funktionerna i de olika kanalerna. Kanal Förklaring 1 Systemfel. Se tabellen nedan. 2 Innertemperatur från sensorn i taket (digital värde) 3 Innertemperatur från sensorn i instrumentpanelen (digital värde) 4 Friskluftstemperatur från sensorn i friskluftsintaget (digital värde) 5 Yttertemperatur från sensorn i bilens front (digital värde) 6 Yttertemperatur (digital värde) 7 Temperatur på luften vid frisktluftsfläkten (digital värde) 8 Aktuellt värde för positionen på temperaturregulatorns klaff (potentiometervärde) 9 Deltavärde för positionen på temperaturregulatorns klaff 10 Specificerat värde till temperaturregulatorns klaffmotor 11 Aktuellt värde på potentiometern till centralklaffens motor 12 Specificerat värde till centralklaffen 13 Aktuellt värde på potentiometern till golv- och defrosterklaffens motor 14 Specificerat värde till golv- och defrostklaffen 15 Aktuellt värde på potentiometern till luftflödesmotorn 16 Specificerat värde till luftflödesmotorn 17 Bilens hastighet (km/h) 18 Aktuell spänning till fläktmotorn (Volt) 19 Specificerad spänning till fläktmotorn (Volt) 20 AC kompressor spänning voltage (Volt) 21 Antal inträffade spänningsfal 22 Position på kylsystemets övertrycksventil 23 Antal cykler på kylsystemets övertrycksventil 24 Antal cykler på ventilerna (oklart vilka...) 25 Kick-down sensor, analogt/digitalt värde 26 Motorns kylvätskevarning, analogt/digitalt värde 27 Kodvärde 28 Motorns varvtal (RPM) 29 AC kompressorns varvtal per minut (motsvarar motorns varvtal x 1.28) 30 Mjukvaruversion 31 Displaytest (alla segment på klimatanläggningen tänds) 32 Felräknare - temperaturregulatorns potentiometer 33 Felräknare - centralklaffens potentiometer 34 Felräknare - golv- och defrosterklaffens potentiometer 35 Felräknare - luftflödesklaffens potentiometer 36 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "kallt" 37 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "varmt" 38 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "kallt" 39 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "varmt" 40 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "kallt" 41 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "varmt" 42 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "kallt" 43 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "varmt" 44 Bilens bruksräknare. Visar hur många gånger bilen startats. 45 Kalkylerad innertemperatur 46 Aktuell yttertemperatur, filtrerad, för luftreglering 47 Aktuell yttertemperatur, ofiltrerad, i grader Celsius 48 Yttertemperatur, ofiltrerad 49 Felräknare för hastighetsmätaren. 50 Vilotid i minuter (tid sedan tändningen slogs av senast) 51 Motorns kylvätsketemperatur i grader Celsius 52 Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig. Feltyp kan läsas ut i tabellen nedan. 53 Fel eller orsaker som gör att hela eller delar av klimatanläggningen inte fungerar. Feltyp kan läsas ut i tabellen nedan. 54 Kontrollkaraktäristik 55 Aktuell yttertemperatur i grade C eller F beroende på hur klimatanläggningen är inställd 56 Innertemperatur i grader C från sensorn i taket 57 Innertemperatur i grader C från sensorn i instrumentpanelen 58 Temperatur i grader C från sensorn i friskluftsintaget 59 Temperatur i grader C från yttertemperatursensorn 60 Temperatur i grader C från sensorn efter friskluftsfläkten 61 Mjukvaruversion (senaste) Kanal 1: Systemfel. Värde Felbeskrivning 00.0 Inga fel. 02.1 Temperatursensorn i taket. Sensorns krets ur funktion (öppen). Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn. 02.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn. 02.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt. 02.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning. 03.1 Temperatursensorn i instrumentpanelen. Sensorns krets ur funktion (öppen). Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn. 03.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn. 03.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt. 03.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning. 04.1 Temperatursensorn i friskluftsintaget. Sensorns krets ur funktion (öppen). Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor. 04.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor. 04.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt. 04.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning. 05.1 Yttertemperatursensor i fronten. Sensorns krets ur funktion (öppen).Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor. 05.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor. 05.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt. 05.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning. 06.1 Motorns kylvätsketemperatur, sensorns krets ur funktion (krets öppen).Temperaturen beräknas fram om sensorn är ur funktion eller inte installerad. Diagnos kan endast utföras vid temperatur över 0 grader C. 06.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen.Temperaturen beräknas fram om sensorn är ur funktion eller inte installerad. Diagnos kan endast utföras vid temperatur över 0 grader C. 06.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt. 06.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning. 07.1 Temperatursensorn i friskluftsfläkten ur funktion (öppen krets). 07.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. 07.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt. 07.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning. 08.1 Potentiometern till temperaturregulatorklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan temperaturen endast ändras manuellt. 08.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan temperaturen endast ändras manuellt. 08.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt. 08.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning. 08.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet. 08.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion. 08.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad. 11.1 Potentiometern till centralklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan luftvägen (klaffen) endast styras manuellt. 11.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt. 11.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt. 11.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning. 11.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet. 11.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion. 11.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad. 13.1 Potentiometern till golv- och defrostklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt. 13.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt. 13.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt. 13.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning. 13.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet. 13.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion. 13.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad. 15.1 Potentiometern till luftflödesmotorn ur funktion (krets öppen).Reservläge aktiveras automatiskt. 15.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt. 15.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt. 15.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning. 15.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet. 15.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion. 15.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad. 17.0 Bilens hastighetsmätarsignal felaktig 18.1 Spänning till friskluftsfläkten felaktig - statiskt 18.3 Spänning till friskluftsfläkten felaktig - sporadisk 20.1 Spänning till AC kompressorn felaktig - statiskt. Kompressorn kommer att vara avstängd tills spänningen överstiger 10.8 V under minst 25 sekunder. 20.3 Spänning till AC kompressorn felaktig - sporadiskt 22.1 AC övertrycksventil statiskt öppen. Kompressorn kommer att vara avstängd tills ventilen stängs. 22.3 AC övertrycksventil sporadiskt öppen. 22.5 AC övertrycksventil, 120X öppen. Kompressorns återkopplingskrets. VAG specialverktyg behövs! 29.1 Drivremmens slirdetektor "mjuk", statiskt 29.2 Drivremmens slirdetektor "hård", statiskt 29.3 Drivremmens slirdetektor "mjuk", sporadiskt 29.4 Drivremmens slirdetektor "hård", sporadiskt Kanal 52: Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig. Om det finns något fel indikeras detta genom att ett eller flera segment av displayens tänds. Nedanstående tabell visar de olika segmentens betydelse. Segment Förklaring a1 Slirning eller blockage av AC kompressorns övertrycksventil b1 Motorns varvtal understiger 200-500 varv per minut c1 Motorns varvtal överstiger 6000 varv per minut d1 Motorns varvtal överstiger 6000 varv per minut e1 Systemkontroll OK f1 Systemkontroll OK a2 AC kompressorn har stängts av manuellt b2 Låg spänning c2 Kick-down sensorn aktiverad, kompressorn avstängd under 12 sekunder. d2 För hög motortemperatur e2 För lågt tryck i kylsystemet f2 För högt tryck i kylsystemet a3 ECON läget valt b3 Klimatkontrollen avstängd c3 För låg yttertemperatur d3 Motorns kontrollsystem arbetar, kompressorn stängs av under 3 till 12 sekunder. e3 Övertryck i systemet har inträffat mer än 30 gånger f3 Lufttemperaturen från fläkten uynderstiger -3 grader C. g1,g2,g3 System kontroll OK (g1+g2+g3 ska lysa samtidigt) Decimalpunkt tänd AC kompressor på Decimalpunkt släckt AC kompressor av Kanal 53: Fel eller orsaker som gör att hela eller delar av klimatanläggningen inte fungerar. Om det finns något fel indikeras detta genom att ett eller flera segment av displayens tänds. Nedanstående tabell visar de olika segmentens betydelse. Segment Condition a1 Fläkten för innertemperatursensorn b1 Friskluftsklaffen är stängd (återcirkulationsläge) c1 Värmevantilen är stängd d1 Dubbelkopplad krets e1 AC kompressor på f1 Kylfläkt på i hastighetsläge 1 a2 Luftflödesklaffen öppen b2 Luftflödesklaffen öppen c2 Luftflödesklaffen stängd d2 Golv- defrosterklaffen i läge "Golv" e2 Golv- defrosterklaffen i läge "Golv" f2 Golv- defrosterklaffen i läge "Defroster" a3 Centralklaffen i läge "instrumentpanel" b3 Centralklaffen i läge "instrumentpanel" c3 Centralklaffen i läge "golv- och defrost" d3 Temperaturklaff i läge "kallt" e3 Temperaturklaff i läge "kallt" f3 Temperaturklaff i läge "varmt" g1,g2,g3 Systemkontroll OK (g1+g2+g3 måste lysa samtidigt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 25, 2009 ok, er for nyere typer det da ja. For gamle type climatronic kan man trykke resirk.knapp + ECON så får man opp evt feilkoder på klima. AUTO + ECON lar deg velge celsius eller fahrenheit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 25, 2009 dette fungere på kliman som kom i 91/92 mener jeg! fungerte på min X 92 mod 100... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 26, 2009 Takk for svar Testa nr 17 og det var km/t ja , men trodde den kunne vise turbotrykk også , men det kan den visst ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...