"Kjørecomputer" i klimaanlegg

Anbefalte innlegg

Hei , jeg har en A3 1,8 Tq . Og da jeg var og chippet den viste han ene mekanikeren att jeg kunne holde inne 2 knapper til klimaanlegget på bilen så fikk jeg opp 78 forskjellige "programmer" der blant annet noen viste omdreininger på motoren og ett skulle vise ladetrykk , men han huska ikke hvilke av di 78 programmene. Så jeg lurte på om noen har en oversikt over hva hvert program viser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er bilen? Og hvilke 2 knapper var det man skulle trykke? :)

 

Nysgjerrig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hentet fra nordicaudi.com

 

OBD koder för "nya" klimatanläggningen

 

 

OBD = On Board Diagnostics, alltså inbyggt diagnostiksystem där man kan läsa ut information och eventuella felkoder ur bilens felminne. Detta fungerar i alla bilar som har den nyare klimatanläggningen av typen som bilden ovan visar.

 

 

Ändra måttstorlek på yttertemperaturmäteraren:

 

Tryck in - och håll intryckt - återcirkulationsknappen (längst ned till höger)

Tryck på "plusknappen" för temperaturinställningen. Nu skiftar visningen mellan grader Celsius och Fahrenheit på både klimatanläggningen och på instrumenpanelen.

Aktivera felavläsningsläge:

Tryck in - och håll intryckt - återcirkulationsknappen (längst ned till höger)

Tryck på "pil upp"-knappen för luftflödesinställningen längst upp till höger. Displayen ska nu visa "1c", vilket betyder Kanal 1 (c = channel).

Läsa av de olika kanalerna:

Displayen kommer nu att visa ett nummer - en "Kanal", och det finns 61 olika kanaler tillgängliga. Varje kanal innehåller ett värde, tabellen nedan visar en lista över alla kanaler och vad de betyder.

 

För att visa innehållet i en kanal, tryck på återcirkulationsknappen.

För att gå vidare till nästa kanal, tryck "plusknappen" för temperaturinställningen.

För att gå till föregående kanal, tryck "minusknappen" för temperaturinställningen.

För att avsluta felavläsningen, slå av tändningen, eller tryck på knappen "AUTO".

I tabellen kan du läsa ut innehållet (värdena) och funktionerna i de olika kanalerna.

 

Kanal Förklaring

1 Systemfel. Se tabellen nedan.

2 Innertemperatur från sensorn i taket (digital värde)

3 Innertemperatur från sensorn i instrumentpanelen (digital värde)

4 Friskluftstemperatur från sensorn i friskluftsintaget (digital värde)

5 Yttertemperatur från sensorn i bilens front (digital värde)

6 Yttertemperatur (digital värde)

7 Temperatur på luften vid frisktluftsfläkten (digital värde)

8 Aktuellt värde för positionen på temperaturregulatorns klaff (potentiometervärde)

9 Deltavärde för positionen på temperaturregulatorns klaff

10 Specificerat värde till temperaturregulatorns klaffmotor

11 Aktuellt värde på potentiometern till centralklaffens motor

12 Specificerat värde till centralklaffen

13 Aktuellt värde på potentiometern till golv- och defrosterklaffens motor

14 Specificerat värde till golv- och defrostklaffen

15 Aktuellt värde på potentiometern till luftflödesmotorn

16 Specificerat värde till luftflödesmotorn

17 Bilens hastighet (km/h)

18 Aktuell spänning till fläktmotorn (Volt)

19 Specificerad spänning till fläktmotorn (Volt)

20 AC kompressor spänning voltage (Volt)

21 Antal inträffade spänningsfal

22 Position på kylsystemets övertrycksventil

23 Antal cykler på kylsystemets övertrycksventil

24 Antal cykler på ventilerna (oklart vilka...)

25 Kick-down sensor, analogt/digitalt värde

26 Motorns kylvätskevarning, analogt/digitalt värde

27 Kodvärde

28 Motorns varvtal (RPM)

29 AC kompressorns varvtal per minut (motsvarar motorns varvtal x 1.28)

30 Mjukvaruversion

31 Displaytest (alla segment på klimatanläggningen tänds)

32 Felräknare - temperaturregulatorns potentiometer

33 Felräknare - centralklaffens potentiometer

34 Felräknare - golv- och defrosterklaffens potentiometer

35 Felräknare - luftflödesklaffens potentiometer

36 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "kallt"

37 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "varmt"

38 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "kallt"

39 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "varmt"

40 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "kallt"

41 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "varmt"

42 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "kallt"

43 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "varmt"

44 Bilens bruksräknare. Visar hur många gånger bilen startats.

45 Kalkylerad innertemperatur

46 Aktuell yttertemperatur, filtrerad, för luftreglering

47 Aktuell yttertemperatur, ofiltrerad, i grader Celsius

48 Yttertemperatur, ofiltrerad

49 Felräknare för hastighetsmätaren.

50 Vilotid i minuter (tid sedan tändningen slogs av senast)

51 Motorns kylvätsketemperatur i grader Celsius

52 Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig. Feltyp kan läsas ut i tabellen nedan.

53 Fel eller orsaker som gör att hela eller delar av klimatanläggningen inte fungerar. Feltyp kan läsas ut i tabellen nedan.

54 Kontrollkaraktäristik

55 Aktuell yttertemperatur i grade C eller F beroende på hur klimatanläggningen är inställd

56 Innertemperatur i grader C från sensorn i taket

57 Innertemperatur i grader C från sensorn i instrumentpanelen

58 Temperatur i grader C från sensorn i friskluftsintaget

59 Temperatur i grader C från yttertemperatursensorn

60 Temperatur i grader C från sensorn efter friskluftsfläkten

61 Mjukvaruversion (senaste)

 

 

Kanal 1: Systemfel.

 

Värde Felbeskrivning

00.0 Inga fel.

02.1 Temperatursensorn i taket. Sensorns krets ur funktion (öppen). Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn.

02.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn.

02.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt.

02.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning.

03.1 Temperatursensorn i instrumentpanelen. Sensorns krets ur funktion (öppen). Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn.

03.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värde 128 visas om felet sitter i själva sensorn.

03.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt.

03.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning.

04.1 Temperatursensorn i friskluftsintaget. Sensorns krets ur funktion (öppen). Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor.

04.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor.

04.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt.

04.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning.

05.1 Yttertemperatursensor i fronten. Sensorns krets ur funktion (öppen).Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor.

05.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen. Värdet kommer från sensorn. Om sensorn är trasig används en annan sensor.

05.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt.

05.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning.

06.1 Motorns kylvätsketemperatur, sensorns krets ur funktion (krets öppen).Temperaturen beräknas fram om sensorn är ur funktion eller inte installerad. Diagnos kan endast utföras vid temperatur över 0 grader C.

06.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen.Temperaturen beräknas fram om sensorn är ur funktion eller inte installerad. Diagnos kan endast utföras vid temperatur över 0 grader C.

06.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt.

06.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning.

07.1 Temperatursensorn i friskluftsfläkten ur funktion (öppen krets).

07.2 Samma sensor som ovan. Kortslutning i kretsen.

07.3 Samma sensor som ovan. Sporadisk glappkontakt.

07.4 Samma sensor som ovan. Sporadisk kortslutning.

08.1 Potentiometern till temperaturregulatorklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan temperaturen endast ändras manuellt.

08.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan temperaturen endast ändras manuellt.

08.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt.

08.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning.

08.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet.

08.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion.

08.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad.

11.1 Potentiometern till centralklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan luftvägen (klaffen) endast styras manuellt.

11.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt.

11.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt.

11.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning.

11.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet.

11.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion.

11.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad.

13.1 Potentiometern till golv- och defrostklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt.

13.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt.

13.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt.

13.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning.

13.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet.

13.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion.

13.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad.

15.1 Potentiometern till luftflödesmotorn ur funktion (krets öppen).Reservläge aktiveras automatiskt.

15.2 Samma potentiometer som ovan. Kortslutning i kretsen. Så länge felet kvarstår kan luftvägen endast styras manuellt.

15.3 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk glappkontakt.

15.4 Samma potentiometer som ovan. Sporadisk kortslutning.

15.5 Samma potentiometer som ovan. Statiskt blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa felet.

15.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion.

15.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad.

17.0 Bilens hastighetsmätarsignal felaktig

18.1 Spänning till friskluftsfläkten felaktig - statiskt

18.3 Spänning till friskluftsfläkten felaktig - sporadisk

20.1 Spänning till AC kompressorn felaktig - statiskt. Kompressorn kommer att vara avstängd tills spänningen överstiger 10.8 V under minst 25 sekunder.

20.3 Spänning till AC kompressorn felaktig - sporadiskt

22.1 AC övertrycksventil statiskt öppen. Kompressorn kommer att vara avstängd tills ventilen stängs.

22.3 AC övertrycksventil sporadiskt öppen.

22.5 AC övertrycksventil, 120X öppen. Kompressorns återkopplingskrets. VAG specialverktyg behövs!

29.1 Drivremmens slirdetektor "mjuk", statiskt

29.2 Drivremmens slirdetektor "hård", statiskt

29.3 Drivremmens slirdetektor "mjuk", sporadiskt

29.4 Drivremmens slirdetektor "hård", sporadiskt

 

 

 

 

Kanal 52: Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig.

 

Om det finns något fel indikeras detta genom att ett eller flera segment av displayens tänds. Nedanstående tabell visar de olika segmentens betydelse.

 

Segment

Förklaring

a1

Slirning eller blockage av AC kompressorns övertrycksventil

b1

Motorns varvtal understiger 200-500 varv per minut

c1

Motorns varvtal överstiger 6000 varv per minut

d1

Motorns varvtal överstiger 6000 varv per minut

e1

Systemkontroll OK

f1

Systemkontroll OK

a2

AC kompressorn har stängts av manuellt

b2

Låg spänning

c2

Kick-down sensorn aktiverad, kompressorn avstängd under 12 sekunder.

d2

För hög motortemperatur

e2

För lågt tryck i kylsystemet

f2

För högt tryck i kylsystemet

a3

ECON läget valt

b3

Klimatkontrollen avstängd

c3

För låg yttertemperatur

d3

Motorns kontrollsystem arbetar, kompressorn stängs av under 3 till 12 sekunder.

e3

Övertryck i systemet har inträffat mer än 30 gånger

f3

Lufttemperaturen från fläkten uynderstiger -3 grader C.

g1,g2,g3

System kontroll OK (g1+g2+g3 ska lysa samtidigt)

Decimalpunkt tänd

AC kompressor på

Decimalpunkt släckt

AC kompressor av

 

 

 

Kanal 53: Fel eller orsaker som gör att hela eller delar av klimatanläggningen inte fungerar.

 

Om det finns något fel indikeras detta genom att ett eller flera segment av displayens tänds. Nedanstående tabell visar de olika segmentens betydelse. Segment

Condition

a1

Fläkten för innertemperatursensorn

b1

Friskluftsklaffen är stängd (återcirkulationsläge)

c1

Värmevantilen är stängd

d1

Dubbelkopplad krets

e1

AC kompressor på

f1

Kylfläkt på i hastighetsläge 1

a2

Luftflödesklaffen öppen

b2

Luftflödesklaffen öppen

c2

Luftflödesklaffen stängd

d2

Golv- defrosterklaffen i läge "Golv"

e2

Golv- defrosterklaffen i läge "Golv"

f2

Golv- defrosterklaffen i läge "Defroster"

a3

Centralklaffen i läge "instrumentpanel"

b3

Centralklaffen i läge "instrumentpanel"

c3

Centralklaffen i läge "golv- och defrost"

d3

Temperaturklaff i läge "kallt"

e3

Temperaturklaff i läge "kallt"

f3

Temperaturklaff i läge "varmt"

g1,g2,g3

Systemkontroll OK (g1+g2+g3 måste lysa samtidigt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, er for nyere typer det da ja.

 

For gamle type climatronic kan man trykke resirk.knapp + ECON så får man opp evt feilkoder på klima.

 

AUTO + ECON lar deg velge celsius eller fahrenheit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette fungere på kliman som kom i 91/92 mener jeg! fungerte på min X 92 mod 100...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :P Testa nr 17 og det var km/t ja , men trodde den kunne vise turbotrykk også , men det kan den visst ikke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.