#1 Skrevet Juli 26, 2009 Hei! en kamerat av meg har "tilsynelatende" høyt forbruk på sin 150hk 2.5tdi V6, quattro med automat. (motorkode AKN?) Det er en (tror jeg) 99modell i (allefall 4B). Det har vært inspisert i toppen på den ved skifte av toppdekselpakning på verksted. Han har et forbruk på 1.1 liter på mila ved blanda kjøring. Ved langkjøring kommer han ikke lengre ned enn 0.95. Selger sa at bilen er chippa, til ca 165 hk. Dersom det er montert boks på denne, hvor er den i såfall montert? Og er det evt noen i området som kan hjelpe til med VagCom for å sjekke litt, både feilkoder og evt spor etter chipping? Antar at om det er noen mindre seriøse som har chippa, så kan automaten jobbe uøkonomisk for han? Håper på noen innspill som kan vekke noen tanker vi selv ikke har rukket å tenke. Og ikke minst, hva er forventet forbruk på en slik? Jeg vil påstå at selger burde anse dette som unødig høyt forbruk, og vesentlig å nevne ved salg. Ettersom han ikke har gjort det, har vel kjøper grunn til heving, evt dekt utgifter for retting av dennes årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 27, 2009 Opplysninger på computeren min: Kan få den ned i 0,73 i snitt med mye og pen kjøring (kone) På en hel tank kommer den aldri opp i 0,90 selv med en del småkjøring, pleier å ligge på 0,78-0,88 Har kjørt den på pen langkjøring med 2 tonn + henger på under 1,00 Tips: - ditt oppgitte forbruk høres vesentlig for høyt ut ja - sjekk først om computer viser riktig - det er mange andre mulige feilkilder til forbruket enn feil ved chip, personlig tipper jeg at det ikke er cippens feil - les ut feilkoder først, deretter let etter feil som ikke gir feilkode Ja, dette burde vært nevnt ved salg. Om han har rett til å kreve at selger utbedrer feil, prisavslag eller heving kommer helt an på hva de har avtalt i kontrakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 27, 2009 Syntes ikke 1.1 høres så mye ja da. Min 180 Hk kjører jeg på ca 1,2 på hverdagskjøring. Det er til og fra jobb og til butikken. Det er bare små kjøring, jeg er kanskje ikke så veldig snill på pedalen og jeg har 19" felger på. På langkjøring har jeg fått den ned i 0,7. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 27, 2009 En liten opplysning til, så har han ikke computer. Dette er utregnet ved fylling av tank. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 27, 2009 (endret) AKN er vel 180hk, så dersom bilen er chippet til 165hk er det nok en AFB-motor, samme som sitter i min. Jeg ligger på ca. literen på småkjøring og ned mot 0,7 på pen langkjøring. Kan legge til at fobruket mitt var noe høyere når jeg kjøpte bilen pga. gammelt luftfilter (ble "glemt" skiftet ved service). Edit: Hvis du sammenligner denne med din egen R5 tdi, så vil din ha et vesentlig lavere forbruk enn V6'en, bare så det er sagt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 27, 2009 Hehe, sammenligner alltid med egen bil vettu ;-) Det står (på mekonomen sine sider) AKN/AFB, så jeg ble usikker på hva som var riktig. Men til tross for sammenligning med R5, så syntes jeg det var nesten skammelig høyt forbruk, men det er jo tross alt ikke så utrolig vannvittig da, sett hva dere andre med V6 har i forbruk. Men fremdeles er det jo for høyt på langkjøring. Jeg kjørte jo 0,99 med vogn hehe. Må få ordnet med lesing av feilkoder i første omgang, samt sjekke luftfilter, og verifisere at servicer tidligere har blitt fulgt, og evt sjekke dette da (olje + filter, både motor og girkasse skal vel også ha ny olje regelmessig her.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 27, 2009 Synes ikke forbruket høres så veldig galt ut. Min bruker ca 0,9 på blandet kjøring men da er det en del langkjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 27, 2009 (endret) Jeg syns heller ikke det hørtes galt ut, med tiptronic og quattro. Jeg greide å få min A6 med 180hk ned på 0,7 på langkjøring, men det var utrolig fin kjøring. Min hadde et snitt på literen på blandet kjøring og over literen med bykjøring/inspirert kjøring. Ikke direkte lavt forbruk på de V6 tdi'ene, sammenlignet med R5 og R4. Jeg vil påstå at selger burde anse dette som unødig høyt forbruk, og vesentlig å nevne ved salg. Ettersom han ikke har gjort det, har vel kjøper grunn til heving, evt dekt utgifter for retting av dennes årsak. Husk at forbruk er veldig individuelt, både fra bil til bil og fra sjåfør til sjåfør. Om det er montert powerboks eller om den er flashet bør jo kanskje forrige eier vite? Greit å sjekke opp før en kjøper bilen imho. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 27, 2009 Boks på disse er montert i serie mellom dieselpumpe og den tykke kabelen som går inn på pumpa, så den er lett å finne under plastikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 27, 2009 Okei! Takk for alle svar så langt. Skal først sjekke om det er boks på den, og evt prøve uten. Skal få lest feilkoder, samt sjekke omkring service (olje, luftfilter++) Har også forstått at dette ikke er et enormt forbruk likevel. Tydelig at forbruket på V6 er vesentlig høyere enn antatt. Jeg har erfaring på R5, han har tidligere hatt R4 og R5. Da blir jo dette "noe" høyere. Selvsagt er forbruk individuelt, er fullt klar over det. Dette, og at forbruket er tilsynelatende innenfor normalen, tar jo livet av min påstand om at selger burde ansett dette som unaturlig høyt. Oppdatering vil komme etterhvert som ting faller på plass/blir avklart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 27, 2009 A6'en min bruker 0.87 på blandet kjøring å 0.64 på langkjøring så jeg synes dette var i overkant mye. Men jeg ser jo at flere her har høyt forbruk på sine 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 27, 2009 Langkjøringsforbruket var jo noe høyt på den. Jeg kjørte Bergen-Voss på 0,7 på computeren og Voss-Sarpsborg på 0,75. det og var på computeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 27, 2009 Definer langkjøring. Jeg kjørte Molde-Østfold på langkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 27, 2009 Og er det evt noen i området som kan hjelpe til med VagCom for å sjekke litt, både feilkoder og evt spor etter chipping? Jeg har vagcom og kan sikkert hjelpe med avlesning av feilkoder om det trengs. Spor etter chipping og slikt sliter jeg litt mer med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 27, 2009 Langkjøring for denne er snakk om etter kjøp i Stavanger, og hjemover til trøndelag. Er nok noe frisk på gassen... Skal sjekke litt nærmere etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 27, 2009 Høres ikke ut som forbruket på min heller er så galt da. Ligger på 1,1-1,2 på småkjøring her hjemme,og minste jeg har vært ned i er 0,69 på langkjøring. Har også quattro og tiptronic. Synes å huske den var opgitt til 1,1 på bykjøring i instruksjonsboka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 20, 2009 Litt oppdatering i ståa. Hadde en rund med feilsøking på denne i dag (Takk Mads ) Noen feilkoder ble funnet, men ingen med forbindelse til motor og ytelse. heller ikke til automatkassa. Slettet feilkoder, og det så ikke ut til å komme noe igjen. Bilen blir levert på merkeverksted i morgen for å høre litt med de også, bl.a. om de kan trykkteste fra turbo og inn. Er det forresten noen som har tips til hvordan trykkteste dette? Han klarte til dels såvidt å henge på når jeg kjørte foran med Caddyen. Dette må da vel være et alvorlig feil???? Utover ytelse og forbruk virker den å være korrekt, ikke røyker den noe spesielt heller. er det en lmm av "følsom" type her? og hva vil være enklest måte å sjekke om den er "redusert" på, eller bør det prøves med en ny lmm? fint om noen har noen tips til oss, noe vesentlig som vi ikke har klart å tenke på enda? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...