Koble ut antispinn på S6 95mod

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at antispinn ikke morsomt når mann skal på isbane i januar. Bremsene blir fort varme og slitt. Så vidt meg bekjent kalles dette antispinnsystemet for ADR og styres av samme enhet som ABS styringen. Den registrerer altså forskjell på hjulhastighet og bremser ned avvikene. (rett meg om jeg tar feil) Jeg hadde håpet å kunne finne de riktige ledningene for å kunne sette på en bryter. Slik at jeg kan beholde ABS bremsene, men slippe ADR. Er det noen som har prøvd dette før eller har tips til hvordan jeg kan gå til verks. Jeg satser på en litt pen finnisch på tiltaket med mulig "orginalbryter" i midtkonsollen.

 

Enkle triks er ikke å foretrekke, men kom gjerne med tips. Jeg tror vel det finnes andre S6 eiere på forumet som kunne tenke seg og vite dette, kanskje...

 

God Jul mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er ASR, Antislip regulation, eller noe sånt. Går ikke an å bare ta en sikring da? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på du har antispinn da ? Ikke bare EDS ? Den skal vel i så fall bare være aktiv i hastigheter opp til ca 40km/t eller noe deromkring, og da blir det neppe noe problem med varmgang.

 

Hvis det ikke er dette har du noe som ikke så mange andre S6'er har. Trodde ikke de kom med det jeg :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har iallefall EDS og det er ingen problemer med den.... Rekker liksom ikke å fungere når en har 150 i hjulspinnn :D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i alle fall ikke antispinn på min -97 S6... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på du har antispinn da ? Ikke bare EDS ? Den skal vel i så fall bare være aktiv i hastigheter opp til ca 40km/t eller noe deromkring, og da blir det neppe noe problem med varmgang.

 

Hvis det ikke er dette har du noe som ikke så mange andre S6'er har. Trodde ikke de kom med det jeg :confused:

 

Er temmelig sikker på at den kjipe knattringen er bremsene jah... Det er dessverre slik at bilen er så kjedelig behersket i 0-30-40km/t og om jeg da ønsker å legge en skrens så må jeg tvinge litt med brekket for at den skal løsne skikkelig. Hvis ikke blir det bare en slik halvhjertet sladd med noe understyring i tillegg. Jeg er oppvokst med bakhjuldrevet (banner i kirken her, meneh) Ford Scorpio og er ikke helt Quattrofisert i kjøringen ennå.

 

Ingen elektroekspertnerder som har svaret her da? F.eks løsning nr 2 kutte ut ABS totalt med en tilleggsmontert bryter. Dvs kan mann kutte strømmen til ABS styre enheten og dermed er den koblet ut? Hjelp, vil ha sladdemaskin!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er temmelig sikker på at den kjipe knattringen er bremsene jah... Det er dessverre slik at bilen er så kjedelig behersket i 0-30-40km/t og om jeg da ønsker å legge en skrens så må jeg tvinge litt med brekket for at den skal løsne skikkelig. Hvis ikke blir det bare en slik halvhjertet sladd med noe understyring i tillegg. Jeg er oppvokst med bakhjuldrevet (banner i kirken her, meneh) Ford Scorpio og er ikke helt Quattrofisert i kjøringen ennå.

 

Ingen elektroekspertnerder som har svaret her da? F.eks løsning nr 2 kutte ut ABS totalt med en tilleggsmontert bryter. Dvs kan mann kutte strømmen til ABS styre enheten og dermed er den koblet ut? Hjelp, vil ha sladdemaskin!!!

Aldri opplevd dette som noe problem med Quattro.. Bare å gi gass på riktig turtall og bruke rattet litt det da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri opplevd dette som noe problem med Quattro.. Bare å gi gass på riktig turtall og bruke rattet litt det da?

 

Kom og gi meg kurs, hehe! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom og gi meg kurs, hehe! :)

Er du i Trondheim nå da? ;p Hehe

 

Fra spøk til revolver, quattroen blir nok ganske forskjellig fra Scorpioen.

Bakhjulstrekkeren vil jo være mye mere villig til å spole og legge seg ut. Du må være litt mere spandabel på gassen, og forvente at bilen kommer til å akselerere, selv om du spinner. Blir sladding på en litt annen møte, men oooh the joy! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er temmelig sikker på at den kjipe knattringen er bremsene jah... Det er dessverre slik at bilen er så kjedelig behersket i 0-30-40km/t og om jeg da ønsker å legge en skrens så må jeg tvinge litt med brekket for at den skal løsne skikkelig. Hvis ikke blir det bare en slik halvhjertet sladd med noe understyring i tillegg. Jeg er oppvokst med bakhjuldrevet (banner i kirken her, meneh) Ford Scorpio og er ikke helt Quattrofisert i kjøringen ennå.

 

Ingen elektroekspertnerder som har svaret her da? F.eks løsning nr 2 kutte ut ABS totalt med en tilleggsmontert bryter. Dvs kan mann kutte strømmen til ABS styre enheten og dermed er den koblet ut? Hjelp, vil ha sladdemaskin!!!

 

Den knatringen er ikke ASR som du først nevnte, men EDS. Sånn har jeg også opp til 30-40 km/t ca. Den fungerer ikke som et antispinn-system gjør, (Det hindrer deg i å spinne), den fungerer som en diff.brems og utligner hastighetsforskjellene mellom de to hjulene på forakselen slik at du spinner tilnærmet like mye på begge.

 

Som du nevner, tror også jeg den benytter bremsene til dette, men den hindrer deg ikke i å spinne og det er overhodet ingen fare for at dette skal bli varmgang slik du bekymret deg for i første post :)

 

Hvis du ikke får sladd på bilen kan jeg ikke helt skjønne at dette systemet er årsaken, jeg har ingen problemer overhodet å få ut hekken på S6'n min iallefall, og donuts er heller ikke noe problem fra stillestående. Jeg tipper du rett og slett gir for lite gass og evt går av den for tidlig igjen. Som Rune S. er inne på rett overnfor: Med 4wd vil bilen skyte fart på en helt annen måte enn om du er vant til 2wd, som omtrent står stille i forhold når det er skikkelig glatt. Du er avhengig at du "river løs" alle 4 hjulene for å få ut hekken - ellers vil den bare spinne foran og bakhjulene skyver deg rett frem. Når du først har fått den ut skikkelig flyter 1800Kg S6 utrolig lett på tvers ;)

 

Det finnes ett kurs : stor p-plass > gi masse gass så finner du følingen med systemet ganske fort. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den knatringen er ikke ASR som du først nevnte, men EDS. Sånn har jeg også opp til 30-40 km/t ca. Den fungerer ikke som et antispinn-system gjør, (Det hindrer deg i å spinne), den fungerer som en diff.brems og utligner hastighetsforskjellene mellom de to hjulene på forakselen slik at du spinner tilnærmet like mye på begge.

 

Som du nevner, tror også jeg den benytter bremsene til dette, men den hindrer deg ikke i å spinne og det er overhodet ingen fare for at dette skal bli varmgang slik du bekymret deg for i første post :)

 

Hvis du ikke får sladd på bilen kan jeg ikke helt skjønne at dette systemet er årsaken, jeg har ingen problemer overhodet å få ut hekken på S6'n min iallefall, og donuts er heller ikke noe problem fra stillestående. Jeg tipper du rett og slett gir for lite gass og evt går av den for tidlig igjen. Som Rune S. er inne på rett overnfor: Med 4wd vil bilen skyte fart på en helt annen måte enn om du er vant til 2wd, som omtrent står stille i forhold når det er skikkelig glatt. Du er avhengig at du "river løs" alle 4 hjulene for å få ut hekken - ellers vil den bare spinne foran og bakhjulene skyver deg rett frem.

 

Det finnes ett kurs : stor p-plass > gi masse gass så finner du følingen med systemet ganske fort. :)

 

Forslag til STOOOR P-plass i Oslo området som mann "trygt" kan leke seg litt? F.eks); Uten at onkel eller sinte menn med hund kommer og kjefter :fy:: bråk : . Vil helst ikke tråkke noen på tærne da jeg er Trønder på "visum" i Oslo :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag til STOOOR P-plass i Oslo området som mann "trygt" kan leke seg litt? F.eks); Uten at onkel eller sinte menn med hund kommer og kjefter :fy:: bråk : . Vil helst ikke tråkke noen på tærne da jeg er Trønder på "visum" i Oslo :)

 

Oppe ved Tryvannstårnet etter at slalombakken har stengt (etter 22.00 vil jeg tippe), P-plassen på Sognsvann , også der etter at folk er ferdig med turgåing. Eller så ringer du meg på 93066177 så tar vi en tur etterpå :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEHE, drar dere til P-plassen på Sognsvann, så se opp for karer som ser etter andre hekker enn de vi finner på bil : doggy : Sorry gutter, klarte ikke å dy meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, ja sånn er det med quattro. Litt leking med sladding på svingete småveier og plutselig går det så VEEEELDIG fort. Er helt rått å kunne kontrollere sladder på så stor bil bare med hjelp av mengden gasspådrag (nesten).

Jeg liker best å leke med sånt i oppoverbakker for da er det litt lettere å "temme" ned hastigheten igjen.

 

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, ja sånn er det med quattro. Litt leking med sladding på svingete småveier og plutselig går det så VEEEELDIG fort. Er helt rått å kunne kontrollere sladder på så stor bil bare med hjelp av mengden gasspådrag (nesten).

Jeg liker best å leke med sånt i oppoverbakker for da er det litt lettere å "temme" ned hastigheten igjen.

 

 

Christian

Hvis det går galt med tohjulstrekker, så snurrer du veldig fort, og det er jo forsåvidt greit nok.

Går det ille med Quattro akselererer du ut av svingen og ut i fjellet/grøfta/åkeren. (Stryk det som ikke passer)

Og ja, jeg har prøvd det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det går galt med tohjulstrekker, så snurrer du veldig fort, og det er jo forsåvidt greit nok.

Går det ille med Quattro akselererer du ut av svingen og ut i fjellet/grøfta/åkeren. (Stryk det som ikke passer)

Og ja, jeg har prøvd det :P

 

LOL, men det finnes de som prøver å gi gass med quattro for å drifte seg gjennom en skrens (med slikks på regnføre på Våler i sommer uten og nevne navn) som ikke helt greide det mann skulle. Triste greier med denne takingen, men mannen tok det med smil (tom da han brukte brekkjern for å få opp panseret etterpå) Slikt som skjer, av og til... eller!?

 

For de som lurte på hva bråket oppe i Holmenkollen for 30 min siden var forno, så var det ikke meg og heller ingen andre på dette forumet, :P hehe...

 

Har vel kommet til den konklusjonen at bilen må tynes med litt mere satan på gassen og fryktløs kjøring. Tror jeg begynner å få litt ornings på snurrene etterhvert.

 

Står nå igjen med følgende tanke i hodet: Min far eier ikke smak når det gjelder biler. Han har 2 unntak gjennom sin fartstid og det er hans første bil, VW Boble med div trimsatser kjøpt på felleskjøpet og en splitter ny værstingutgave av en Mazda 626. Sistnevnte hadde rundt 200hk og 4WD, men tror du ikke gubben gikk og kjøpte seg en Saab 900GL : faint : deretter en Ford Scorpio 2,0L og deretter en Skropel Omega 2.0 :confused:: eek : Og etter å ha lånt bilen min og skabbkjørt en spiller ny ASA DM3 felg og rompegiret med den "nye" girkassa, så funderer han på å kjøpe en Citròen C5. : bråk :: bh :: bh :: bh : Om det finnes medlemmer som er psykolog innenfor bilsjangeren fins det en jobb i Trondheim... :D Derfor har jeg lært og kjøre med feil bil... nok om det, god natt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er lenge siden det er diskutert noe på denne tråden. Men fant dere en god måte å få koblet ut ADR'en?

Har en kompis som sliter med å få kjørt fra seg med sin s6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.