feilaktig takst etter "vold mot bil"?

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har noen spørsmål i forbindelse med en skade påført bilen, og takst i denne sammenheng.

Det var en ungdom som hoppet på bilen i fylla, jeg satt inni.

- slo hakk i rute, venstre bakdør.

--->hakk i glass

--->--->rute skiftes, samt skal legges sotfilm, totalt 406 perioder. rutepris 1063,-, solfilm 200,- Solfilm er lagt av firma, stemmer denne prisen da???

- ripet, bulket og slo skjevt panseret

--->bulken er i retning fra hjørnet av panser ved høyre lykt, overfor støttepunktet til panseret, cirka like langt ovenfor, som hjørnet mot lykta er nedenfor. Hjørnet ved lykta ble "løftet" samtidig med dette, og grillen stiker ut foran lykta. Panser passer fint ved venstre lykt og hjørne mot skjermen på begge sider, lykter er ikke forskyvet. Takstmann tok ikke avviket ved høyre lykt med. Sa det ikke kunne ha sammenheng : bh :

--->--->150 perioder arbeidstid påført. Kan de i det hele tatt påstå at dette ikke henger sammen, og nekte å bytte panser? kan ikke forstå at 150 perioder er nok til å rette ut skjevheten i panser, ei heller at det kan bli helt bra å bryte det til igjen?

- bulket og ripet høyre skjerm

--->--->50 perioder arbeidstid. Dette stemmer nok, 1 dyp ripe og 2 små bulker.

- trampet i stykker støtfanger

--->12-15 cm sprekk langs kanten ved trekkrok-deksel, samt 2 avbrutte støttestag bak "grillen" i fangeren. (Lett å ta et steg på dette punktet..) Har ikke tatt av fanger for å se etter større skader.

--->--->påført 100 perioder ifm plastsveising. Min erfaring er at dette ikke holder i lengden, ei heller blir skikkelig bra. Har hørt flere har erfart det samme, kan jeg nekte å godta plastveising?

Håper noen som har litt greie på dette kan gi noen tilbakemeldinger på det jeg har lagt ut. Dette ble foretatt av en frittstående takstmann, men har planer om å få Madsen Bil på Verdal (de har godkjent karosseriverksted) til å se på det.

Jeg synes jeg blir litt snytt av taksten, virker som (og det stemmer vel på sett og vis:p) at takstmannen er litt kjøpt og betalt av forsikringsselskapet. Om jeg tar kontantoppgjør på denne saken, får jeg utbetalt 9816,-kr minus egenandel.: eek : (+ evt moms på kjøpte deler)

Håper på noen tips, da jeg virkelig håpet jeg skulle få noe mer igjen for å kunne fikse skaden på enn denne prisen. Gjerne om noen verksted i nærområdet som har ry på seg for å være ærlig for både bileier og forsikringsselskap. (Har ingen planer om å jukse til meg, men vil ha et rettferdig oppgjør..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du får igjenn so lite på skaden so trur eg att eg ville ha levert bilen inn og latt eit verksted tatt jobben, da har du garanti på jobben og kan klage vist det ikkje er som det var før skade, dei einaste gangene eg synest det lønner seg å ta kontant utbetaling er når det er motparten sin feil(det går på hannes kasko) da får du full timepris og full pris for deler, i dette tilfellet får du vell berre eit par hundre kroner i timen for arb.timer og betalt for deler du kan vist kvitering på. og det kan ver litt vanskelig å få tillegg, vist det er skjulte skader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har tenkt på dette. Men må jo betale egenandel da også, før jeg evt får igjen egenandel av "voldsutøver".

Og ettersom jeg tenkte å bytte til A6 front, håpet jeg å kunne gjøre det med det samme.

Jeg får utbetalt halv timepris og delepris minus moms, så jeg får igjen moms på de deler som blir kjøpt av firma (evt selvstendig, med mva-spesifisert kvittering, som lakk bl.a.)

egenandel er 6000,- så det blir ca 4000,- før jeg evt får igjen egenandel av vedkommende da...

Det med at det ikke er som før skade, er at de ikke regner inn skjevhet i panseret, og det vil ikke bli gjort noe med. Samt at de mener fangeren skal plastsveises. Men akkurat dette skal jeg ha en 3-parts vurdering av først, mulig det utgjør noe til slutt da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring Møller Tunga i Trondheim, og bestill time der. Hvis du opplyser om at du ikke skal ha bilen fikset der, tar de 500,- for en takst, men høyere takst enn der får du antagelig ikke noen steder i trøndelag.

Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Det høres kanskje fornuftig ut. Skal vurdere å ta en telefon til dem da ja.

Takker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.