vibrasjon/risting i bil -99 A6

Anbefalte innlegg

Har over en tid nå vært plaget med vibrasjoner i bilen. Kan minne om høydekast på dekkene, men har sjekket ut dette, og de var ok. Finner ingen spesielle slakker på ytre drivledd, nye bremseskiver og klosser foran. Har konstantert at vibrasjonene ikke kommer bakfra, så sitter igjen med to resonnement: enten dårlige motorfester (hydrolager), eller indre drivledd på ene eller begge sider.

Oppheng på girkasse er byttet, men ikke motorfester. Men kan heller ikke se noen tegn til punktering/lekkasjer på disse. Indre drivledd mistenker jeg fordi denne vibrasjonen er til dels periodisk, av og til virker det som (hvis det er drivledd, da) at den legger seg på 'riktig' plass, og dermed ikke skaper ubalanse.

Noen som har erfaring med noe av dette?

Setter pris på innspill som kan være med å oppklare dette.

Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har vært borti å måtte skifte indre drivledd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det quattro? da kan mellomaksling lage mange rare lyder\vibrasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre ikke quattro ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg har en 100 med nøyaktig samme symptomer.

Får du denne vibrasjonen merkbart i rattet og rundt 85-95 på speedometeret?

Jeg merker iallefall noe ubalanse, litt ala når man holder i et sykkelhjul som roterer og vil vri akslingen, ved motorveikjøring og idet jeg svakt legger over noe (typisk sving på motorvei etc).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er bilen gått og hvilken motor er det? Har du prøvd flere hjulsett?

Sett bilen i fri og ta tak i drivaksling helt inne ved indre ledd, rykk opp og ned. er det noe slakk? det kan vere litt slakk uten at den behøver å skape problemer.(ca.1-2mm kanskje.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg har en 100 med nøyaktig samme symptomer.

Får du denne vibrasjonen merkbart i rattet og rundt 85-95 på speedometeret?

Jeg merker iallefall noe ubalanse, litt ala når man holder i et sykkelhjul som roterer og vil vri akslingen, ved motorveikjøring og idet jeg svakt legger over noe (typisk sving på motorvei etc).

100 C4 og A6 4B har totalt forskjellig hjuloppheng. På 100'n er det mest sannsynlig noe dårlig i forstilling, så gå over og sjekk foringer og bærekula. Sjekk også fjærbeinslager og aksialrullelageret som ligger mellom øvre fjærskål og toppen av fjærbeinet. Jeg hadde litt vibrasjoner på C4 jeg hadde og der var det slitt fjærbeinslager som var synderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen risting i rattet (kjenner vibrasjoner, men ingen ubalanse). Motoren som står i er en 1.9 tdi, automat. Har sjekket venstre side, og skiftet samtidig de øvre stagene. Har planer om det samme på høyre side, og demonterer hele fjærbeinet for å komme til uten å slite med demperen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.