#1 Skrevet Juli 28, 2009 Saken er den at jeg skulle kjøre passaten hjem fra mine foreldre idag etter å ha holdt på med den en stund for å få den godkjent.Skulle nedom en lokal hogger å hente en liten del. På veien stoppet den nesten flere ganger men var akkurat som å vri tenninga fort av å på. (strøm til display ble å borte) Da jeg kjøpte den sa forrige eier at den stoppet når den ble varm noe jeg ikke har opplevd tidligere før idag. la ivei for å få den hjem å var ikke lang tid før den begynte å kutte. startet igjen å kjørte de 2 milene fra larvik til porsgrunn helt knirkefritt. Men da jeg kom inn mot prosgrunn begynte den igjen. stoppet tre ganger på bare noe kilometer. Bare stå litt så starter den igjen. Jeg mistenker egentlig sikringstavla for da den stoppet første gangene kuttet den strøm til display å nullstilte alt og det klikker fælt i relene. Skal å sies at jeg har byttet registerreim men skulle vel ikke blitt sånne symptomer om jeg skulle ha bommet med en tann? Kan jeg har fått dratt ut noe i motor rommet? Når jeg kjøpte bilen så ble å ledningen fra batteri til sikringstavle veldig varm. Skyter jeg i blinde hvis jeg mener det er den? passer evnt. en fra vanlig passat el er det spes. til 16v? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 28, 2009 Når en ledning blir unormalt varm så kan det tyde på at det er for mye motstand, noe som igjen kan forårsakes av dårlig kontakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 28, 2009 nå er det faktisk også et litt kjent problem på passater at ledningsnettet er litt for spinkelt og det kan lett ta fyr. men, tipper nok det er som Tor beskriver her at det er dårlig kontant et eller annet sted som gjør feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2009 det som er er at hovedledningen fra batteri til strømtavle som gikk varm. denne er byttet til 8mm (ikke kjent den har blitt varm)etter anbefaling fra møller larvik men er vel tydlig det er denne som har hatt dårlig kontakt da? og det kan vel like gjerne være ett eller annet sted i tavla det er dårlig kontakt? kanskje like greit bytte den istedenfor knote med å finne feilen? kan jeg bruke en fra en vanlig passat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 29, 2009 Du har helt sikkert sjekket dette allerede, men har du kjent etter på at batteripolskoene ikke sitter løst/har dårlig kontakt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 29, 2009 sjekket dette ja. var igrunn sikker på jeg hadde fått bukt med problemet da jeg brukte den litt før jeg byttet reg.reim å den stoppet aldri. vet det er en kontakt ved luftfilter boksen som har dårlig kontakt men det kan vel ikke være opphavet til at den kutter all strøm til alt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 29, 2009 Sjekka jordingsledninga som går fra batteri->chassis->girkasse? Har for vane å bli dårlig kontakt der etter noen år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 29, 2009 sjekket den å ja. ser den skulle vært byttet. får vel igrunn bare begynne i en ende å ta det mest opplagte selv. Men ingen som vet om jeg kan bruke en sikringstavle fra vanlig passat? har nemlig veldig god kontakt med en hugger så jeg prøver delen før jeg evnt. kjøper dem. Men han har da ingen 16v stående.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 30, 2009 da er det en liten oppdtering her. skulle starte den istad for jeg reiste ut. da var det ikke antydning til start. nar man vrir noklen til hakk 2 skal alle kontrolllamper lyse. men bare batteri og handbrekklampa samt airbag som lyser samt displayet bli borte. klokke og kmtellere forsvinner...olje og kjolevaskelampa lyser ikke. kan dette skje hvis motorstyrings relee er gaent? p.s engelsk tastatur 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 30, 2009 Mulig et lite skudd i blinde, men er batteriet ditt gammelt? Har hørt om mye strøm-tull med dårlig/gammelt batteri i andre sammenhenger ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 30, 2009 batteri skal v're ganske nytt. h;rer heller ingen pumpe som starter nar jeg setter pa strommen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 30, 2009 Et tips er å sjekke bakstykket på tenninga. Det er laget i bakelitt og blir veldig porøst etter endel år. Jeg byttet både på min 94 audi 80 og min 1991 Corrado pga rare elfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 30, 2009 ok.skal fa sjekket det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 30, 2009 Jeg hadde akkurat samme feil på 16v min. stoppet plutselig og lot jeg den stå litt så startet den igjen. Skiftet sluttstykket bak tenningslåsen og alt var ok. aldri stoppet etter det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 30, 2009 oki. idag startet den ikke i det hele tatt. men nar den gikk var det akkurat som a vri nokelen fort av og pa.bare rart displayet forsvinner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 30, 2009 Jeg hadde akkurat samme feil på 16v min. stoppet plutselig og lot jeg den stå litt så startet den igjen. Skiftet sluttstykket bak tenningslåsen og alt var ok. aldri stoppet etter det Jeg må si meg enig i at det kan være smart å sjekke tenningslåsen! Hadde masse rare elfeil på min Passat(denne er jo litt eldre men), som jeg aldri klarte å få diagnostisert(starteren slo ikke inn, småstopp under kjøring, osv.). Prøvde først å bytte til en tenningsbryter fra høgger'n, men denne viste seg å ha de samme feilene som min gamle. Kjøpte så en ny hos møller, og etter det har jeg aldri hatt noen elproblemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 30, 2009 får se litt på det i morgen. når jeg kjøpte bilen for ca halvannen mnd siden så hadde jeg ute det meste av kontakter å sprayet med kontakt spray så alt har funket gull. men skal sjekke ut tenningslåsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 30, 2009 liten oppdatering her. Ser ut til at jeg har funnet feilen. var ett rele nederst helt på høyre side. plass 12 tror jeg. åpnet det å er vel en spole der med noe som ligner en stift som vel skal slå inn når man vrir på nøkkelen. med en gang jeg holdt stiften bortil startet bilen. akkurat som om stiften slår inn. Men ble ganske varmt da... noen som vet hva det rele er til?`mener det sto 67 på selve releet. Tror jeg skal høre med møller i morgen om de har ett sånn inne. kan vel ikke koste skjorta...evnt. kan de ha sånn på bilextra/mekonomen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 12, 2009 tar denne opp igjen. Jeg trodde jeg fant feilen når jeg byttet drivstoff releet men den gang ei. Den stopper når den blir varm og drivstoff releet er DRIT varmt. Har det gamle som var (har åpnet det) og ett nytt. Når bilen stopper så kan jeg trykke innat den stiften som er i drivstoff releet så starter den gangs kjapt men går ikke lenge. med det nye releet kan jeg vri på starteren til jeg blir grønn uten at det skjer noe. display forsvinner å når dette intreffer. Jeg innbiller meg at det kan være sikrings tavlen. Når jeg fikk den ble + ledning fra batteri og varm men virket som dette ga seg når jeg hadde av alle kontaktene bak og sprayet med kontakt spray. den stoppet heller aldri første mnd etter da. Tok med en sikringstavle fra huggern så bytter denne for å eliminere den feilen.Hvis ikke det er den må jeg begynne å feilsøke big time tror jeg. Noen andre tips til hvor jeg skal begynne? har byttet den bakdelen på tenningslåsen å... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 13, 2009 Stopper den og drivstoff releet er varmt trur jeg vil begynt å kikke på bensin pumpa. Jeg hadde problemer med at passat 92 vr6 min spiste sikringer. Da åpnet jeg så kom til kontakt på tanken ned til drivstoff pumpa og gjorde rent den. Etter det har jeg ikke hatt problemer (bank i bordet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 13, 2009 releet blir veldig varmt ja. bare såvidt jeg klarer holde i det. Men jeg får sjekke det å da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 13, 2009 Her er det på tide å ta på silkehanskene (siden du allerede har gjort det på delebyttemåten) og fram med multimeteret. Ohm fra motor til karosseri. 0-2 ohm? Ohm fra karosseri til batteri. 0-2 ohm? Finne jordingspunkter til ledningsnettet framme i bilen (pleier som regel å være en på enten høyre eller venstre side av dash til karosseri, på undersiden, bak litt paneler). Koble inn et amperemeter for å se hvor mye strøm pumpen din trekker. Jeg har en litt vill påstand her, men.. sett at bensinfilteret ditt er potte tett, så motoren gir varsel om at bensintrykket er for lavt.. så prøver pumpen å kompensere ved å gå nonstop.. trekker mye strøm og overoppheter ting? Du kan jo høre om den går unormalt mye, eller om den lager ulyder.. Om bilen har stått litt pleier som regel trykket å gå ned såpass mye at når du tar den i tenningstrinn to skal bensinpumpereleet kicke inn, og du vil høre den summe i en 2-3 sekunder. Høres alt normalt ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 13, 2009 alt høres normalt ut når den har stått litt ja. pumpen starter når man vrir til trinn to. Når bilen er kald/stått en stund er det aldri problem å starte den. Siden jeg har nytt filter liggende skal jeg bytte det også får jeg begynne å måle litt rundt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 13, 2009 Hadde problem med min Audi A3 1.8T igår jeg og. bilen startet fint om morgenen på vei til jobb, men da jeg kom i første lyskryss, ca 500 meter hvor jeg startet, bynte abs lampa, håndbrekk (!) å airbag lampa å lysa å hylte:p Tenkte, Fa*n, hva skjer a? så døde instrumenetet, kjørte videre, så fjuska bila, til den stoppet. cd spilleren min døde også når instrumentet døde ut. fikk tauet bilen til jobb, tenkte at batteriet var dårlig, siden når jeg skrudde på tenningen fikk jeg støm i instrumentet, men da jeg vrei helt om, forsvant strømmen. Fikk ladet opp batteriet, og vips så fungerer den, ingen feil mld. Noen som veit årsaken? Gåen dynamo, batteri etc...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 16, 2009 (endret) kikker litt på bilen nå.. å det har seg sånn at pumpen starter IKKE når jeg vrir til trinn to når displayet forsvinner.. men hvis jeg trykker inn den stiften starte seff. pumpa og bilen starter nesten med en gang, går litt før den stopper igjen... så innbiller meg det må være noe i forbindelse med pumpa da: rolleyes vært ute å sjekket litt nå. Å det viser seg at så fort jeg trykker på releet til benisnpumpa å den starter så slukker displayet, batterikontroll lampe og airbag går på som om man skulle vridd på tenninga selv om nøklen ligger i lomma.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...