A100 S4 kutter etter 1,5 times kjøring

Anbefalte innlegg

Etter anslagsvis 1,5 timers normal kjøring, plutselig og uten forvarsel, stopper bilen. D.v.s. at motoren brått kutter ut. Det fine er at den etter etpar minutters pause lar seg starte igjen, og at den da går minst 1,5 timer før den igjen stopper. Denne situasjonen har vært slik alle de fire årene vi har eid bilen. Langs fredelige landeveier er dette ikke så problematisk, men etter motorstopp både i Festningstunnellen og ved Bispelokket, må noe gjøres. Etter et motorstopp indikeres varsel-ikon for at en lyspære er gåen i noen minutter. Det er fra et lokalt verksted tidligere påpekt ulyd/for mye lyd fra bensinpumpen. Har allerede byttet bensinpumpe-relé og svinghjulssensor i jakten på dette problemet.

 

Takknemlig for nyttige tips!

 

Håvard fra Oslo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et skudd i "blinde". Hva med å prøve å faktisk bytte selve bensinpumpa? Hjelper lite å bytte pumpe-relè hvis pumpa rett og slett begynner å bli sliten. Jeg vet ikke om det er mulig, men det er jo en elektrisk motor, og hvis den etterhvert ikke klarer å holde bensintrykket oppe, eller at den bare stopper fordi den blir ?varm, "sliten"? eller lignende, så vil den jo starte når den får en liten "pause".

 

Det du prater om med lyspære indikator, kan det muligens være en jordingsfeil noe sted? Som slår ut sikringsboksen, tenningen, bensinpumpe eller lignende? Eventuelt Coil som begynner å ta kvelden? 200'en min gikk, så plutselig etter lang tid kunne den stoppe, eller så ville den ikke starte i det heletatt osv. Det var coilen som holdt på å ta kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var også slik en gang, bare at da visste jeg aldri når den kom til å stoppe. Var heller ingen lamper som lyste hos meg. Men etter mye feilsøking og fikling fant jeg ut at det gikk ann å klemme chipen 2 mm lenger ned i sokkelen, enn hva var gjort fra før. Etter det gikk den fint :) er ett skudd i blinde, men kan jo hende :P Lykke til :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig en elektrisk feil.

 

Enten en kobling med litt dårlig kontakt som etterhvert varmes opp og bryter, eller en komponent med et indre brudd som spriker når komponenten blir for varm. Problemet er å finne ut hvor dette er.

 

Et sted å starte: Gå over flest mulig koblinger, spray med kontaktspray og ta stikkene av og på noen ganger så irret blir borte. Alle i motorrom, tenningsbryter, bensinpumpe, alle releer i sikringsboks, foran førers kne og til høyre for passasjerføttene, osv.

Støtter også det kostbare forslaget om å kaste en ny pumpe etter bilen, siden den likevel har ulyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, glemte kanskje å skrive det, men når bensinpumpa mi dreiv å tok kvelden, da stoppet bilen min helt plutselig mens jeg kjørte. Så gikk det 5-10 minutter så kunne jeg starte å kjøre igjen. Kunne kjøre lange turer uten problemer, før det plutselig en dag var helt dødt. Byttet pumpe, og alt fungerte fint etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.