Klimakompressor. Slitedel eller ikke?

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva folket mener en klimakompressor er. Slite del eller en del som skal vare mer enn 5 år eller mer enn 200 000km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny kompressor kostet rundt 20 000kr, isåfall en dyr slitedel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bmwen jeg hadde gikk den i stykker. Ble dekket av garanti selv om bilen var 5 år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet min i sommer på min B6 gått 130 000km, ikke kjempe innponert over holdbarheten. dyrt ble det også 19500kr med jobb klima pumpa koster rundt 8-9 tusen,men om det er en overhalt en,det vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far måtte også nettop bytte på sin A6 01. Fikk ny i Tyskland for 1000 euro inkl montering og feilsøking. Den gamle virket ikke pga ledingsbrudd(noe som verksted i Norge ikke hadde sett), men når de reparerte det, fungerte kompressoren bare i noen minutter før den takket for seg og måtte ha ny. Men likevel under halve prisen kontra her i Norge: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal det sies at en klima kompressor skal ha service med påfyll av olje osv hvert år. dette tenker ikke folk på i hele tatt og de vil til slutt stryke med etter kort levetid. Har man all service på bil som man skal ha så vil den holde lenger. sier seg selv. men akkurat dette med klima glemmer folk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har alle servicer, og i følge VW var ikke klimakompressoren noe som skulle ha ettersyn.

Den stilles på lik linje som dynamo, bremseskiver osv, dvs slitedel.

 

Bilen har gått 162 000km og blir 5 år 9/9-09.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns jeg er rart. vi jobber med kjølesystemer på jobben og der skal alt inn for service hvert år. At vw ikke forstår at dette trenger vedlikehold er dårlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klimakompressorer er faktisk slitedel, tro det eller ei. Klimaservice er eget punkt, med egen intervall, så vidt jeg kan se.

Blir ikke dette fulgt, så kan jeg forstå at det blir kortvarig glede. Men, om jeg er enig er en annen sak. Hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi fikk værfall gjennomslag for klagen.

 

Den blir byttet om et par uker, ca 20 000kr spart :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi fikk værfall gjennomslag for klagen.

 

Den blir byttet om et par uker, ca 20 000kr spart :D

Det hjelper å klage, men det burde ikkje være nødvendig.

Den som med hånda på hjertet kan sei at ein klimakompressor skal vare mindre enn 2 år,

må finne seg noke anna å drive med. Skal det vare lenger enn 2 år, så er det 5 års reklamasjonsrett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompressor er definitivt ingen slitedel. Enda bra de gikk med på å dekke kostnadene.

 

Mange biler har AC-anlegg som funker uten noe problem i både 10, 20 og 30 år. Problemet er først og fremst når det ikke blir brukt. Store deler av vinteren går ikke kompressoren på anlegg i biler i Norge p.g.a. for lav temperatur til at den kan slå inn på grunn av fordamperising, og så mye stillstand gjør at det er større sjanse for både lekkasjer og havari.

 

Et AC-anlegg som trenger påfylling av noe som helst så ofte som hvert eller annethvert år er defekt (lekk) og trenger reparasjon. Om noe firma mener at etterfylling er nødvendig hvert år er ihvertfall det bare for å tjene penger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper å klage, men det burde ikkje være nødvendig.

Den som med hånda på hjertet kan sei at ein klimakompressor skal vare mindre enn 2 år,

må finne seg noke anna å drive med. Skal det vare lenger enn 2 år, så er det 5 års reklamasjonsrett.

 

Helt enig!

 

Men de har denne 150 000km grensa, en grense som importøren selv har bestemt og som egentlig bare er tull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig!

 

Men de har denne 150 000km grensa, en grense som importøren selv har bestemt og som egentlig bare er tull.

 

Eg skal love deg at i ein rettsak så er denne grensa på 150 000km noke som blir avfeid som grense. ;)

Men møller prøver seg. Det er nok mange som gir seg, og dette tjener møller/forhandleren på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns jeg er rart. vi jobber med kjølesystemer på jobben og der skal alt inn for service hvert år. At vw ikke forstår at dette trenger vedlikehold er dårlig

 

Nå går jo disse kjølesystemene på ac og kjøl/fryseskap døgnet rundt 7 dager i uken, så et like hyppig oljeintervall skal vel ikke være nødvendig. Men er jo vanlig å fylle på ac-gass hver 3 år og da bytter de vel olja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.