#1 Skrevet Juli 29, 2009 (endret) Er det noen som kan lage en guide til bytte av bærearmer på en A4 B5? Og hvordan får man ut endeleddet? Og den lange bolten på toppen av fjørbeinet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2009 den lange bolten pleier å sitte godt... må ofte varmes og skrues på bakfra mens den dunkes pent ut... endeledded sitter med en toppskrue (hvor man justerer spredning i sving) en gjennomgående bolt. 18mm kontramutter på staget, så skrues denne ut (om alt løsner) flere armer du skal bytte? nedre sitter med 18mm muttere/bolter + 16mm på lenkearmen (om jeg ikke husker helt feil) øvre armene må du ut med lange bolten og ut med hele fjærbeinet... sitter med tre bolter fra motorrommet og bolten gjennom nede på bærearmen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2009 Alt skulle byttes tenkte jeg Men er det noen som kunne laget en skikkelig guide? step by step? Er rimelig overbevist om at det er ikke bare meg den kommer til nytte for:) Jeg er helt grønn på skruing av bil, men tenkte jeg kunne klare dette selv men er ikke så lett når man ikke har gjort det før hehe Men på det bildet her: hvordan i allverden får jeg ut den bolten der? Og hva gjør jeg for og få ut endeleddet? SKruen i toppen er løs og den på siden er løs:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2009 For å få ut den du har ringet ut: Ta ut boltene som sitter i batterikassa, så får du slept ned hele fjærbeinet med armene der såpass at du får ut bolten. For å få ut endeleddet så må du ta ut den bolten som går på langs der helt. Det sitter et spor i endeleddet der den går i. Håper dette hjalp deg, lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 29, 2009 Og hva skjer når jeg løsner den med ring rundt? spretter demperen ned og lager hellvete da? er den bare og løsne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 29, 2009 For å få ut den du har ringet ut: Ta ut boltene som sitter i batterikassa, så får du slept ned hele fjærbeinet med armene der såpass at du får ut bolten. For å få ut endeleddet så må du ta ut den bolten som går på langs der helt. Det sitter et spor i endeleddet der den går i. Håper dette hjalp deg, lykke til! Åssen går det med fjærer og dempere da? hehe Har null peil på dette hehe er det bare og løsne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 29, 2009 Den du har ringet rundt der er det bare å ta ut ja. Når det kommer til den lange bolten så sitter denne som regel godt. Har du tilgang til luft? Isåfall er det veldig greit om du kommer til med muttertrekker bak på denne, sånn at du får satt den i bevegelse, i kombinasjon med varme og mengder av rustløser. Da kommer den til slutt. Visst ikke er det å prøve å få bevegelse på den å hamre løs, men da er du garantert at du bøyer den forderva, og det kan lett gjøre ting verre med å få den ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 29, 2009 Den du har ringet rundt der er det bare å ta ut ja. Når det kommer til den lange bolten så sitter denne som regel godt. Har du tilgang til luft? Isåfall er det veldig greit om du kommer til med muttertrekker bak på denne, sånn at du får satt den i bevegelse, i kombinasjon med varme og mengder av rustløser. Da kommer den til slutt. Visst ikke er det å prøve å få bevegelse på den å hamre løs, men da er du garantert at du bøyer den forderva, og det kan lett gjøre ting verre med å få den ut. Luft har jeg:) Hvilken lange bolt? den i toppen av fjørbeinet som de to korte går inn på? som på 1 bilde? eller er den fler? hehe Og hva varmer man dette opp med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 29, 2009 Og hva skjer når jeg løsner den med ring rundt? spretter demperen ned og lager hellvete da? er den bare og løsne? kan være lurt å løsne stabilisatorstaget før du løsner nedre feste av støtdemperen, man får litt mere bevegelse på den nedre armen da;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 30, 2009 Ville ha satt bukken din litt mer safe om jeg var deg. Så ikke mye stabilt ut med den pyse jekken og plasseringa av bukk. Bare et tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 30, 2009 Og hva skjer når jeg løsner den med ring rundt? spretter demperen ned og lager hellvete da? er den bare og løsne? den lange skruen som sitter noe så inni h er vel enklest å skjære av på enden for å slippe at den stuker seg,mye varme å en diger hammer å en stor dor å dunke den igjennom.. Å husk å sett den inn med kobberpasta når du skrur det sammen igjen så er den enkel neste gang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 30, 2009 greide å sitere feil bilde men mente den bolten som holder de øvre armene.. Å bør sette bukken tryggere å helst bukke den opp på begge sider så slepper du at stab staget strammer seg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 30, 2009 Etter MEGET mye banning og sverting er den lange bolten endelig ute,men når jeg tok ned fjørbeinet klarte jeg og knekke en liten skrue som var sveiset i karosset: bh : Har den noe og si? Har jeg driti på draget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 30, 2009 Og hva er grunnen til at det følger med to muttere som ikke er i aluminium? Og hvor skal de to sitte i såfall? Og bør alle skruene settes inn med kobberfett? Og bilen står vel støtt og godt den vil jeg tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 31, 2009 Dette skal jeg gjøre på min bil snart også, og dette er vel noe alle må bytte etter hvert. Hadde vært fint om noen kunne laget en guide på det, gjerne med bilde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 31, 2009 (endret) Du har egne jekk-fester under bilen som er beregnet for og tåle en støyt.. de 2 "puppene" som sitter forran.. aluminums plate som er knekt til som en kloss.. De er bedre enn det du støtter på nå vil jeg tro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 2, 2009 (endret) http://www.audiworld.com/tech/wheel.html Front Control Arm Replacement under der kan du se hvordan det gjøres step by step 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 3, 2009 Den skruen i karosseriet er vel bare en slags styretapp uten noen kjempestor betydning. Er styrehylser på innfestningsbraketten også. De svarte stålmuttrene er sansynligvis til leddene/bærekulene på de nedre bærearmene. De har ikke like gjenger som de andre skruene/muttrene såvidt jeg husker. Etter min mening trenger du ikke smøre boltene med kobberfett, annet enn den lange bolten i topp av nav/hjullagerhus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 3, 2009 http://www.audiworld.com/tech/wheel.html Front Control Arm Replacement under der kan du se hvordan det gjøres step by step Takk for den men engelsk og jeg er ikke bestevenner:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 3, 2009 Men for de 2 nedre armene, jeg trenger ikke plukke fjørbeinet helt av da? Av med bremseskiver og abs sensorer og div? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 3, 2009 Takk for den men engelsk og jeg er ikke bestevenner:P Oversetter self. Ikke 100 % men men... http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.audiworld.com%2Ftech%2Fwheel43.shtml&sl=en&tl=no&history_state0= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 3, 2009 Men for de 2 nedre armene, jeg trenger ikke plukke fjørbeinet helt av da? Av med bremseskiver og abs sensorer og div? Nei. Løsne bærekulene ( fastmontert i armene ) ute ved hjulet og skruene inne på traversen så er de løse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 3, 2009 Nå ble det sikkert mange dumme spm her men hehe Så da tar jeg et til. Hvordan i alle dagers land og rike får jeg ut den bolten her da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 3, 2009 Bare å bende og banke den ut med en dor på skruehodet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 4, 2009 Eller flytt bukken til over til venstre på bildet og løsne bærebrua litt. Det de gjerne gjør på verksteder. Tror vi snudde boltene på bilen min for å gjøre det enklere ved neste bytte (som tilfeldigvis er nå...etter ett år ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...